Försöker få till vår ovanvåning. Är ett hus byggt 1933 i originalskick och originalplanlösning på ovanvåningen. Vill ha tre bra sovrum och helst badrum. Har följande möjligheter:
1) Göra ett litet (0.9 m x 2.0 m) badrum som nallar av ett av sovrummen. Dels blir det litet och trångt badrum, dels blir det ett litet och dåligt sovrum.
2) Göra en toalett utan dusch. Blir då ett bra sovrum.

Har dusch i källaren.

Är det "dumt" att strunta i dusch på ovanvåningen? Hur förändrar det värdet på huset? Era tankar och ideer hade uppskattats.

Rummen i fråga är "hall" och rummet som angränsar. Det andra rummet samt hallen längst upp i bild vill jag inte ändra på.

Svartvit ritning av ovanvåningens planlösning i ett 1930-talshus med positioner för sovrum, hall och möjlig placering av ett litet badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gamla köket blir toa med dusch.
Nedåt i bild skapas ett rum av hallen och fram till mitten på takkupan. Nästa sovrum från mitten och till vänster. Ett rum uppåtvänster.
Befintlig toa blir hall.

Vet inte hur konstigt två sovrum i vinkel blir.
 
M Mellanbarn skrev:
Gamla köket blir toa med dusch.
Nedåt i bild skapas ett rum av hallen och fram till mitten på takkupan. Nästa sovrum från mitten och till vänster. Ett rum uppåtvänster.
Befintlig toa blir hall.

Vet inte hur konstigt två sovrum i vinkel blir.
Vill inte ändra gamla köket. Där är balkong och fina gamla garderober. Samt ljusinsläpp som behövs.

Hallen tänker jag som ett rum. Kommer bli cirka 2.20x3.20
Rummet i takkupan får ingång från gamla köket genom att lägga toalett/badrum längs murstocken
 
Att ha dusch på samma plan som man sover är aldrig fel. I mina ögon höjer det värdet på huset.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det borde gå att ordna med tre sovrum i vettig storlek samt ett litet badrum. Men då måste man ändra planlösningen mer än du vill. Med dina restriktioner så är väl en toalett det enda rimliga. Jag skulle inte göra så, och jag tror en framtida köpare kommer att räkna med en ombyggnad och ta med det i priset, men det är ju du som ska bo där och trivas.
 
Jag vet inte, har du möjlighet att göra ett riktigt lyxigt badrum i källaren? Vi har ett större och ett mindre badrum och det är ingen som vill duscha i det lilla.
 
Självklart för mig att ha dusch på "ovanvåningen" där ni kommer leva. Den dag ni säljer utan dusch kommer en stor målgrupp, "äldre", vara ointresserade.
 
Rent ekonomiskt är det bra med dusch på samma plan som sovrum. Själv har jag ett 1½ plans hus med källare och har bara ett stort badrum i källaren. Har aldrig saknat dusch på de andra planen - ÄN. Det funkar kanon för min familj på 4. (Har dock toa på varje plan...)

Farsan (snart 80) bröt höften och har även han enbart dusch i källaren. Det gick men det var ett stort hinder under det året som han hade nedsatt rörelseförmåga. Nu skuttar han upp och ner som en idla-flicka ;)
 
Jag tror att det har mycket att göra med vad man är uppväxt med. Jag är uppväxt i en typ "Tallkrogslåda", så där var badrummet i källaren. För mig är det det "naturliga", att jag tar med mig ombyte ner när jag går och duschar och klär på mig i badrummet. Men jag vet att många tycker att det är konstigt, och att det naturliga är att gå till sovrummet och klä på sig.

Så för min del är det inget konstigt med avsaknad av badrum på övervåningen, det skulle inte påverka värdet för mig iaf.

Kan man inte få till ett dushutrymme genom att ta det lilla "förrummet" utanför toan (som ser ut att ha ett tvättställ?) i anspråk? Det blir minimalt, men kan kanske funka.
 
Den enda vettiga läsningen jag kommer på för att bevara köket är följande.

Vänstra rummet blir avdelat på mitten.
Sovrummet i frontespis/takkupan gör kvadratiskt och längst upp görs en liten korridor.

Då får ni 3st sovrum och köket bevaras. Det övre vänstra sovrummet nås från köket och de andra 2 ifrån den nya lilla korridoren.

Det som står som Hall blir då istället ett badrum.

Då har ni fått in allt :)

Bild på en ritning med föreslagen omplanering av rum för att inkludera tre sovrum och bevara köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mindfreak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.