Hej !

Jag har en arrendetomt där man får sätta upp en stuga på 45 kvm + 15 kvm. Det är väldigt enkel standard, varken vatten eller avlopp. Bara sommarvatten och el.

Har tummen mitt i handen och överväger därför ett nyckelfärdigt fritidshus (45 kvm). Har redan fått lite ritningar från en leverantör och väntar på en s.k. nybyggnadskarta. Men jag chansar och frågar lite i detta forum.

Pga. låg byggnadshöjd, 3 meter, så är vi inne på platta på mark. Är det vettigt ? Finns risk för fukt ? Kostar dubbelt så mycket som plintar, men kan kanske vara värt det tycker jag. Jorden består av morän/sten/jord

Tak, s.k. asfaltspapp, är det hållbart under ca 20 år som jag läst? Eller ska man satsa på ett mer hållbart takalternativ?

/Johan
 
Välkommen till forumet!

Med så låg byggnadshöjd som tre meter är du nog tvungen att bygga med platta på mark. Men det är en beprövad teknik och medför inga särskilda risker.

Takpapp håller utmärkt. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
Jag kan rek. shingel till taket, på underlagspapp. Snyggt och enkelt att fixa själv.
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kan rek. shingel till taket, på underlagspapp. Snyggt och enkelt att fixa själv.
Shingel är snyggt och praktiskt. Dock är ett möjligt problem att om TS ska klämma in sina 45m² under ett högst 3 meter högt tak så blir taket så pass låglutande att shingel inte är lämpligt (14⁰ är minsta lutning för shingel). Takpapp finns i varianter som funkar ner till 3⁰ om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
Kan även vara bra att tänka på att arrendetomt inte ger rätt till banklån på samma sätt som andra tomter.
Det gör att det är relativt begränsat vad man kan sälja för.

Vilket bör sätta budgeten.
 
Stort tack för alla svar, blir så glad att detta forum fungerar så bra. Läser det mesta på detta forum med stort intresse !
 
Appendix Appendix skrev:
Kan även vara bra att tänka på att arrendetomt inte ger rätt till banklån på samma sätt som andra tomter.
Det gör att det är relativt begränsat vad man kan sälja för.

Vilket bör sätta budgeten.
Nja, det är väl inga tomter (eller någonting annat heller) som ger "rätt" till banklån. Men vissa banker är mer vana att låna ut pengar till arrendebyggen än andra.

Där jag bor är det vanligt med arrendetomter, och där är det inte svårare att låna till ett arrendebygge än någonting annat. Det är bara andra typer av dokument inblandade i lånehanteringen.
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.