Hej!
Skall montera en Triton TRA001 i en arbetsbänk och tänkte då bygga en låda under bordet runt fräsen med ett uttag för spånsugsslangen på 100 mm. Tar väldigt gärna emot tips på hur man får tag på någon lämplig stos som kan fungera till spånsugsslangen, samt övriga tips och erfarenheter från er som gjort något liknande. Tack på förhand!
 
Vanliga ventilationsdetaljer fungerar bra:
Typ denna på lådan
https://www.hornbach.se/shop/Tak-och-vaggstos-100mm/6331414/artikel-detaljer.html
och denna på slangen:
https://www.hornbach.se/shop/Muff-100mm/7329277/artikel-detaljer.html

Så har jag kört tidigare med 100 mm slang till både bordssåg och hyvel och nu efter lite uppgraderingar med 125 mm slang. I mitt fall så flyttar jag än så länge slangen mellan maskinerna (men det ska lösas någongång framöver). I början kan det vara lite trögt att dra av och på muffen men gummipackningen slits till lite lagom efter ett antal byten.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
Tack @jac !

Jag har en sådan där spånsugslang från Axminster med en gummimuff på som fungerar väldigt bra med snabbklämmor att sätta på och av så jag får hoppas att den även passar den stos som du föreslog, men det bör den nog göra.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Stosen kostar ju inte så vansinningt mycket så det är väl bara att prova. Möjligen så kan det bli svårt att trä slangens muff över gummilisten på stosen men den går ju att karva bort.
 
Och här sitter jag och undrar vad det här har i möbelsnickeriforumet att göra???

Men det kanske är bara jag det...
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Och här sitter jag och undrar vad det här har i möbelsnickeriforumet att göra???
Spånsug -> spån -> spånskiva -> möbler
:rofl::rofl::rofl:

Jag tänkte faktiskt föreslå att någon skulle be moderator flytta tråden till Verktyg-maskiner-fordon men jag orkade inte. Du kanske orkar? ;)
 
Det här kanske kan duga som lite inspiration. Toppen är gjord av en torsion box med mdf skivor så den går att använda som referensyta för sammansättning.
Arbetsbänk med MDF-torsion box och inbyggda lådor i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träarbetsbänk med öppna lådor och en inbyggd torsion box som referensyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy underifrån av en router monterad i ett bord med torsion box konstruktion och MDF-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torsion box topp i MDF använd för sammansättning med två klämmor och ett rundat utsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med en torsion box och MDF-skivor, utrustad med sugslang för dammutsug i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torsion box av MDF på arbetsbänk som referensyta för byggprojekt, med kablar ordnade ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.