Nu har jag fått en bild på elcentralen

Bild av en elcentral med säkringar och en jordfelsbrytare, trådanslutningar och en svart brytare för solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två funderingar egentligen

Man vill ju sätta klämmorna runt inkommande faser efter huvudsäkringarna. Det är väldigt trångt där... de kommer underifrån den plomberade plåten och in i kopplingsplinten. Inte mycket utrymme där inte. Sen sitter det en JFB och 3x16A avsäkrat för ett garage samt en brytare för denna grupp (för solpaneler)

Sen om man vill montera ett DIN-shuko finns det endast anslutningar för 6mm2. Är det vettigt att blanda dimensioner på den typen av plintar? TIll shukon hade jag valt vanlig 1,5 mm2 FKK...

/S
 
Gruppcentral????
Bilden du lagt upp verkar vara på ett mätarskåp
Säkerligen gänga II
då ska ledare som utgår från anslutningarna vara 6 mm2
Vill du ha in ett Shuko uttag så ska det avsäkras med en normsäkring på 10 A som sätts på dinskenan
Då byglar du fasen till den från ena av de andra säkringarna med 6 mm2 kopplingskabel (se till att få rätt fasfördelning)
Sen är det inga problem att ansluta uttaget med 1,5 mm2 ledare
Fundera på om detta behöver egen JFB.
Du behöver dessutom N och PE plintar så att du kan ansluta uttaget till dessa
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S steve5432 skrev:
Nu har jag fått en bild på elcentralen

[bild]

Två funderingar egentligen

Man vill ju sätta klämmorna runt inkommande faser efter huvudsäkringarna. Det är väldigt trångt där... de kommer underifrån den plomberade plåten och in i kopplingsplinten. Inte mycket utrymme där inte. Sen sitter det en JFB och 3x16A avsäkrat för ett garage samt en brytare för denna grupp (för solpaneler)

Sen om man vill montera ett DIN-shuko finns det endast anslutningar för 6mm2. Är det vettigt att blanda dimensioner på den typen av plintar? TIll shukon hade jag valt vanlig 1,5 mm2 FKK...

/S
Är det inte lite underlig ordning där. Såvitt jag ser så är det JFB sen MCB sen HB sen utgående kabel. Huvudbrytaren sätter man normalt först. Men det är på intet sätt alarmerande. Det enda är att man måste bryta alla ström i fastigheten ifall man ska göra något med JFB eller MCB där, och det lär väl inte vara något större problem.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte lite underlig ordning där. Såvitt jag ser så är det JFB sen MCB sen HB sen utgående kabel. Huvudbrytaren sätter man normalt först. Men det är på intet sätt alarmerande. Det enda är att man måste bryta alla ström i fastigheten ifall man ska göra något med JFB eller MCB där, och det lär väl inte vara något större problem.
Såg det nu efter att du skrivit inlägget
Fråga till TS:
Är det solcellsinstallatören som fixat detta?
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Säkerligen gänga II
då ska ledare som utgår från anslutningarna vara 6 mm2
Hrm, faktiskt kan den vara 1,5 mm2 också. Då det är avsäkrat i andra änden av ledaren så räcker det att ledaren klarar uppvärmningen av stum kortslutning, vilket 1,5 mm2 klarar där. Du kan räkna på det själv enligt ss4364000 utg 3 kapitel 434.5.2

Det oaktat skulle jag själv ändå dra 6mm2 och aldrig rekommendera något annat. :D
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrm, faktiskt kan den vara 1,5 mm2 också. Då det är avsäkrat i andra änden av ledaren så räcker det att ledaren klarar uppvärmningen av stum kortslutning, vilket 1,5 mm2 klarar där. Du kan räkna på det själv enligt ss4364000 utg 3 kapitel 434.5.2

Det oaktat skulle jag själv ändå dra 6mm2 och aldrig rekommendera något annat. :D
Handlar det om att dra en matning från mätarskåpet till en central så hade jag givetvis gjort en riktig kabeldimensionering för att säkerställa att kriterier för utlösningsvillkor och spänningsfall var uppfyllda
Detta för att inte behöva överdimensionera matningen så att kostnaden hålls nere
Meni det här fallet så hade jag precis som du, per automatik använt 6 mm2 :cool:
 
U Uffe A skrev:
Såg det nu efter att du skrivit inlägget
Fråga till TS:
Är det solcellsinstallatören som fixat detta?
Solcellsinstallatören har satt upp brytaren, då hela det rasket med växelriktare samt avsäkring sitter i ett förråd/garage. Det var tydligen krav på att anläggningen kunde brytas från mätarskåpet, då verkar han helt sonika lagt in en brytare för hela garaget. JFB och de tre dvärgarna kom till när garaget byggdes. Det sitter en undercentral i garaget, och en i huset.

/S
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrm, faktiskt kan den vara 1,5 mm2 också. Då det är avsäkrat i andra änden av ledaren så räcker det att ledaren klarar uppvärmningen av stum kortslutning, vilket 1,5 mm2 klarar där. Du kan räkna på det själv enligt ss4364000 utg 3 kapitel 434.5.2

Det oaktat skulle jag själv ändå dra 6mm2 och aldrig rekommendera något annat. :D
Tack för svar. Det jag själv funderade på var om det inte finns risk för dålig kontakt om man blandar dimension på kabel i en sån typ av skruvplint. t-ex- grov 6mm2 och klen 1,5 mm2? Känns lite sisådär. Kanske går om man har bra med erfarenhet, ungefär som att skruva tomtehattar, det gör ingen nybörjare sig besvär med kan jag tycka :)

/S
 
U Uffe A skrev:
Gruppcentral????
Bilden du lagt upp verkar vara på ett mätarskåp
Säkerligen gänga II
då ska ledare som utgår från anslutningarna vara 6 mm2
Vill du ha in ett Shuko uttag så ska det avsäkras med en normsäkring på 10 A som sätts på dinskenan
Då byglar du fasen till den från ena av de andra säkringarna med 6 mm2 kopplingskabel (se till att få rätt fasfördelning)
Sen är det inga problem att ansluta uttaget med 1,5 mm2 ledare
Fundera på om detta behöver egen JFB.
Du behöver dessutom N och PE plintar så att du kan ansluta uttaget till dessa
Lite slarvigt skrivet i trådstarten, då fattade jag inte att det rörde sig om mätarskåpet. Antog det var i gruppcentralen inne i huset, men enligt bilden är det tydligt att man har delat upp inkommande till dels huset och dels garaget. Då måste en effektmätare som ska mäta hela fastigheten sitta här. Tydligen ska man komplettera med elbilsladdare i framtiden också....

Det blir mycket jobb för en shuko här verkar det som. Nyfiken vad du menar med "rätt fasfördelning". Spelar det någon roll vilken av L1, L2, L3 man byglar från?

Väldigt intressant det här måste jag säga. Det finns ju skruv-kopplingspunkter i skåpet både för N och PE, men antog att dessa ska man/bör man ej använda sig av direkt? Man går t.ex. vidare med jord till garage, och den är 2,5mm2

/S
 
S steve5432 skrev:
Solcellsinstallatören har satt upp brytaren, då hela det rasket med växelriktare samt avsäkring sitter i ett förråd/garage. Det var tydligen krav på att anläggningen kunde brytas från mätarskåpet, då verkar han helt sonika lagt in en brytare för hela garaget. JFB och de tre dvärgarna kom till när garaget byggdes. Det sitter en undercentral i garaget, och en i huset.

/S
Ok
Verkar vara ett konstigt förfarande
Men det behöver inte vara fel, men det går inte att avgöra bara genom att se bilder.
Det innebär att säkring och JFB skyddar både garage och solcellsinstallationen
Har du en central i garaget med JFB?
I så fall har du ingen selektivitet om den har samma märkfelström
I ditt fall så ska du sätta en enpolig säkring efter de tre som redan sitter där och den ska du bygla från den första
 
Jag skulle gå på Wiser Energy
https://www.se.com/se/sv/product-range-presentation/62107-wiser-energy/

Det har jag hemma, kräver iofs nätverk med kabel RJ45, men då har du koll i appen vart du än befinner dig samt att du kan få larm vid gränsvärden som du ställer in. Du kan lägga till upp till 20 mätpunkter som kommunicerar trådlöst med gatewayen.
Jag kör det på bastun, ventilationen och har planer på att utöka med värmepumpen och kommande spabad.
 
  • Skärmbild från Wiser Energy app visar diagram över elförbrukning och kostnader för ventilation och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kludden33 Kludden33 skrev:
Jag skulle gå på Wiser Energy
[länk]

Det har jag hemma, kräver iofs nätverk med kabel RJ45, men då har du koll i appen vart du än befinner dig samt att du kan få larm vid gränsvärden som du ställer in. Du kan lägga till upp till 20 mätpunkter som kommunicerar trådlöst med gatewayen.
Jag kör det på bastun, ventilationen och har planer på att utöka med värmepumpen och kommande spabad.
Du kan se mätvärden i realtid, dag, vecka, månad och år.
 
Kan tillägga att det blev en SolarEdge modbusmätare istället, min polare tyckte det var för meckigt att hålla på med dessa mätare som ansluts i shuko och som har clamp on-sensorer. Med en modbus smartmeter då får man en betydligt bättre hårdvara som funkar utan wifi. Tack för all info dock, alltid kul att lära sig något nytt
/S
 
  • Gilla
Kludden33
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.