Ska bli intressant att se vad det landar i.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jag har gått o väntat på denna utredning ett bra tag nu då vi bor inom strandskyddat område (precis intill vattnet) på glesbygden utan grannar eller vandringsstråk osv. Ändå tar det stopp pga strandskydd för vår önskade utbyggnad. Resultatet från utredningen är positivt, men jag antar att det ändå kommer ta 3-5 år innan det kan komma med någon praktisk betydelse för mig och andra i samma sits? Vad tror ni?
 
3-5 år nää nu blir jag ledsen:cry:, hoppas du har fel;). Har haft stora förväntningar på denna utredning och förhoppning om att reglerna kommer anpassas efter läget och utbud.
Har hittat ett skifte vid en liten å som jag tokgärna vill stycka av och bygga mig en liten stuga på. Men du har nog rätt.. kommer ta tid och det blir nog inte så lätt för kommunen att trycka på att det är ett LIS område.
Ska Naturskyddsföreningen lägga sig i blir det ännu svårare, i mitt fall kommer jag bidra till den biologiska mångfalden genom mitt intresse av flodpärlmusslor, flodkräftor växter och dyl.
Å även göra den lite lättare för alla att ta sig ner till ån och kolla.
Jag som ville bygga stuga nu till våren :cry:
 
  • Gilla
Skipper85
  • Laddar…
SarB
O Ojnejhoppsan skrev:
3-5 år nää nu blir jag ledsen:cry:, hoppas du har fel;). Har haft stora förväntningar på denna utredning och förhoppning om att reglerna kommer anpassas efter läget och utbud.
Har hittat ett skifte vid en liten å som jag tokgärna vill stycka av och bygga mig en liten stuga på. Men du har nog rätt.. kommer ta tid och det blir nog inte så lätt för kommunen att trycka på att det är ett LIS område.
Ska Naturskyddsföreningen lägga sig i blir det ännu svårare, i mitt fall kommer jag bidra till den biologiska mångfalden genom mitt intresse av flodpärlmusslor, flodkräftor växter och dyl.
Å även göra den lite lättare för alla att ta sig ner till ån och kolla.
Jag som ville bygga stuga nu till våren :cry:
Har haft ett ärende som var liknande och eftersom sakägare faktiskt hade planer på att ta hand om naturen och gynna växt och naturliv gav lst ett positivt yttrande till att reglera in mark till en bostad. Det måste alltså inte vara helt kört för dig om du kan visa dina planer, men det är nog ovanligt.
 
  • Gilla
Ojnejhoppsan
  • Laddar…
Hoppas det blir verklighet av detta, vi har ett avlångt land med skilda förutsättningar beroende på vårt man valt att bo.

Här i Norrbotten finns det så många sjöar, vattendrag och bäckar att även om det skulle byggas mer så finns det helt otroliga mängder strand kvar åt folket.

Men likväl behandlas det lika som ett sönderbyggt Stockholm när det gäller strandskydd.
Enda gången det verkar lättas på det är om naturen ska förstöras för "grön energi"
 
  • Gilla
Arvo-björk och 2 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Har haft ett ärende som var liknande och eftersom sakägare faktiskt hade planer på att ta hand om naturen och gynna växt och naturliv gav lst ett positivt yttrande till att reglera in mark till en bostad. Det måste alltså inte vara helt kört för dig om du kan visa dina planer, men det är nog ovanligt.
Intressant. Vilket län?

I övrigt har jag inte läst utredningen men det förefaller sig inte direkt annorlunda mot LIS?
 
SarB
M Manfreds skrev:
Intressant. Vilket län?

I övrigt har jag inte läst utredningen men det förefaller sig inte direkt annorlunda mot LIS?
Åh det minns hag tyvärr inte, har ärenden här och var. Men det märks ju tydlig skillnad på olika länsstyrelser.
 
Jag citerar en som är insatt i utredningen:

”Det är väl mycket av den inställningen att "vi har så mycket fisk", "vi har så mycket natur" som gjort att vi idag inte har så mycket ursprungliga naturvärden kvar. Att lätta på strandskyddet i glesbygden kan absolut vara görligt om det sker med god hänsyn till värdefull natur mm, men utredningens förslag är ensidigt för mer exploatering och mindre för att värna och konsekvenserna av förslaget blir därmed svåra att förutse. Farligt med andra ord.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.