Jag har tänkt att inreda ett rum i källaren till gästrum.
Huset är dränerat och källaren är mycket torr utan dålig lukt.
Sedan tidigare finns ett rum inrett med laminatgolv. (Oklart vad som ligger under men finns ingen missfärgning eller liknande som skulle antyda fuktpåverkan.
Gästrummet har en yttervägg i betong och innerväggar i betong/tegel.
Jag har tänkt lägga byggmax fuktskyddsmatta med lumppapp på golvet samt parkett ovanpå. På innerväggar har jag endast tänkt sätta reglar/råspont. På ytterväggen har jag tänkt att sätta byggmax fuktskyddsmatta samt regla och sätta råspont. I nederkant ska det finnas en luftspalt samt ventilerad golvlist. Se nedan skiss som ej är skalenlig. Verkar detta vettigt?
Skiss som visar en vägg- och golvkonstruktion med betong, träregel, råspont, fuktskyddsmatta, ventilerad golvlist och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?:geek:
 
Någon hade byggt så som du har tänkt i min källare!

Nu när vi har rivit ut allt ur det rummet så måste vi sanera mögel på varje vägg då virket har sugit upp fukt genom betong väggen...

Är isolera och plutonium mattan samt dränerat runt huset.

Efter mögel saneringen så blir det putsa väggarna (har ingen aning hur man gör, men får lära mig) sen måla väggar och tak, sedan blir det ett riktigt ventilerat golv med fläkt som säger upp allt mellan betongen och golvet.
 
Jag skulle också satsa på putsade väggar. Då vet du har en säker lösning. På golvet skulle jag satsa på klinker eller matta/textil.
 
  • Gilla
Teleportgubben
  • Laddar…
tommib
En tredje röst på putsade väggar från mig. Organiska material i källare är sällan en bra idé, jag hade inte satt in det oavsett hur väldränerat och torrt det är idag.
 
  • Gilla
Teleportgubben
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag skulle också satsa på putsade väggar. Då vet du har en säker lösning. På golvet skulle jag satsa på klinker eller matta/textil.
Fick faktiskt ett tips om matta i veckan om det, blir det skönt att gå på eller kommer kylan från golvet upp i mattan? (Oisolerat betong platta, byggt -64)
 
T Teleportgubben skrev:
Fick faktiskt ett tips om matta i veckan om det, blir det skönt att gå på eller kommer kylan från golvet upp i mattan? (Oisolerat betong platta, byggt -64)
Blir klockrent
 
Det som inte fungerar i ett hus kan mycket väl fungera I ett annat. Jag hade kört på din plan, känns osannolikt att det ska mögla med din setup, och om det mot förmodan skulle göra det så får du väl riva ut det igen. I min källare finns massor av trä uppspikat direkt mot yttervägg, inget mögel här. Jag har parkettgolv som ligger på nån typ av korkpapp för att skapa luftspalt, en 70-talsprodukt förmodar jag.
 
Tack alla för bra inspel :)
Jag har förstått att det finns en oskriven lag på forumet att allt organiskt material i källare är förbjudet. Men då förstår jag inte riktigt syftet med Isolas system som väl är byggt för just detta ändamålet? Min skiss är nästan likadan som Isola själva ritar ut så jag trodde nog att svaren skulle handla mer om hur man skulle vika mattan för bästa funktion. Att välja byggmax matta istället för Isolas bör ju knappast påverka nämnvärt. Jag får ta en extra fundering innan jag sätter igång.
 
DonEmilio DonEmilio skrev:
Tack alla för bra inspel :)
Jag har förstått att det finns en oskriven lag på forumet att allt organiskt material i källare är förbjudet. Men då förstår jag inte riktigt syftet med Isolas system som väl är byggt för just detta ändamålet? Min skiss är nästan likadan som Isola själva ritar ut så jag trodde nog att svaren skulle handla mer om hur man skulle vika mattan för bästa funktion. Att välja byggmax matta istället för Isolas bör ju knappast påverka nämnvärt. Jag får ta en extra fundering innan jag sätter igång.
Du skulle kunna sätta ditt plåt reglar istället för vanliga trä reglar!

Nackdelen är väll alla hål som blir när du skruvar/spikar igenom "skyddet"!

Då skulle jag tagit nån klick silikon som extra skydd för att fukt inte ska trängas igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.