M Maggis51 skrev:
Det känns som om mäklaren inte har något ansvar alls i detta.
M Maggis51 skrev:
Som det tjockare streck
Så kan det vara, det är det vi försöker hjälpa dig att reda ut.

Hur var det med parkeringen?
 
Parkeringen är grusad och rymmer 2 bilar
 
K Kane skrev:
Är det området sydväst ner till vägen som var inringat också?
Ja
 
B b8q skrev:
Precis. Alltså, är det som i mitt första exempel ovan, eller som det här?:
[bild]
Ser ut som sen följer en tomtgräns
 
Appendix Appendix skrev:
Så. Nu när det kommit fram så mycket information och förslag så kan vi vänta på att TS kontaktar mäklaren och framför sina krav.

Ska bli spännande med återkoppling
Känner mig osäker på, är det att det är fel tomtgräns säljaren angett, muntligt, vilket ju inte är juridiskt bindande, skrev någon här. Eller är det att säljaren sålt något som inte ens ingick i fastigheten.
 
M Maggis51 skrev:
Parkeringen är grusad och rymmer 2 bilar
Mellan din tomt och vägen?
Det ser ut att stå en bil mitt på tomten också.
 
M Maggis51 skrev:
Känner mig osäker på, är det att det är fel tomtgräns säljaren angett, muntligt, vilket ju inte är juridiskt bindande, skrev någon här. Eller är det att säljaren sålt något som inte ens ingick i fastigheten.
Men du har ju angett att mäklaren visat på en inringad tomt på en karta? vart tog det dokumentet vägen?

Som sagt. Objektbeskrivningar och frågeformulär bör läggas som bilaga i köpeavtalet och signeras

Att du nu säger att alla utfästelser bara är muntliga sätter ju saken i en helt annan dager. Visserligen är muntlig information liga giltig. Men nu har det gått 4 år sen affären och jag tror det kommer bli extremt svårt få rätt om det bara rör sig om muntliga utsagor och du inget har på papper.

Så.... Släpp tanken på kompensation och fundera på hur du på bästa sätt kan flytta friggeboden :)
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men du har ju angett att mäklaren visat på en inringad tomt på en karta? vart tog det dokumentet vägen?
Det dokumentet ingår i det prospekt vi fick av mäklaren
Som sagt. Objektbeskrivningar och frågeformulär bör läggas som bilaga i köpeavtalet och signeras

Att du nu säger att alla utfästelser bara är muntliga sätter ju saken i en helt annan dager. Visserligen är muntlig information liga giltig. Men nu har det gått 4 år sen affären och jag tror det kommer bli extremt svårt få rätt om det bara rör sig om muntliga utsagor och du inget har på papper.

Så.... Släpp tanken på kompensation och fundera på hur du på bästa sätt kan flytta friggeboden :)
 
Ta en bild av det inringade området på kartan som du fick av mäklaren.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Utan att kunna någonting om sånt här, men för att ta sig till TS fastighet måste det då inte finnas ett servitut? Och kan man då parkera sin bil på servitutet? Har TS tur så ligger det där han idag har sim parkering.
 
harry73
mattetvilling mattetvilling skrev:
Utan att kunna någonting om sånt här, men för att ta sig till TS fastighet måste det då inte finnas ett servitut? Och kan man då parkera sin bil på servitutet? Har TS tur så ligger det där han idag har sim parkering.
Vägen är en samfällighet och ts fastighet är troligtvis delägare, så då behövs inte ytterligare servitut
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SarB SarB skrev:
Ga:n är för både väg och naturområde och väldigt stor, så även om vägen i sig inte anlades helt enligt ga:n så tror jag att läget stämmer eftersom det nog är natur vid sidan av vägen i vilket fall.
Sitter du t o m på anläggningsbeslut för GA:n?

Annars är det ju vanligt att en GA för väg definieras som vissa befintliga vägar eller vägar till en viss bredd enligt en karta i anläggningsbeslutet. Då blir det vanligen en rejäl bit mark mellan enskilda fastigheter och väganläggningen som är en GA ägs samfällt. Denna mark är då inte en del av väganläggningen. Sen är ju frågan vem som äger den marken, det kan variera.

Jag undrar således om det verkligen är så att stamfastigheten verkligen ägs av samfälligheten. Eller om det är som du säger att det som inte är väganläggning är en gemensamhetsanläggning för ett naturområde. Men det låter som ett konstigt anläggningsbeslut.
 
SarB
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sitter du t o m på anläggningsbeslut för GA:n?

Annars är det ju vanligt att en GA för väg definieras som vissa befintliga vägar eller vägar till en viss bredd enligt en karta i anläggningsbeslutet. Då blir det vanligen en rejäl bit mark mellan enskilda fastigheter och väganläggningen som är en GA ägs samfällt. Denna mark är då inte en del av väganläggningen. Sen är ju frågan vem som äger den marken, det kan variera.

Jag undrar således om det verkligen är så att stamfastigheten verkligen ägs av samfälligheten. Eller om det är som du säger att det som inte är väganläggning är en gemensamhetsanläggning för ett naturområde. Men det låter som ett konstigt anläggningsbeslut.
Jag har tagit del av det, och hela den kringliggande fastigheten ligger en ga över och lagfarten står på föreningen. Jag har inte sett det förut. Läste dock inte igenom anläggningsbeslutet, bara kollade ändamål och utbredd.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag gillar kso.etjänster.lantmateriet.se. Tomtgränserna är baserade på samma underlag som hitta och eniro, så samma risk för onoggranna gränser, men alla ytor finns med.
Jag anser att man inte generellt kan säga att gränserna inte är noggranna. Ofta är gränserna som redovisas exakt, dvs på mm nivå. Problemet är när lantmäteriet inte har exakta gränser i ett modernt koordinatsystem. Eller när det finns ett område som är dåligt koordinatsatt i närheten, då kan lantmäteriet redovisa fel gränser för att jämna ut felet över flera fastigheter. Man försöker då hitta en kompromiss mellan att visa rätt gräns och rätt yta.

Angående bygglov finns det en bra dom att det inte ingår i köparens undersökningsplikt att kontrollera bygglov.
Oavsett om TS tänker driva detta mot säljaren, kan det vara bra att informera säljaren om problemet och förvarna om att ni kan komma med skadeståndsanspråk.
Hoppsan, jag trodde att om man loggade in på sin fastighet hos Lantmäteriet så fick man se relativt exakta kartor och inte Hitta eller Eniros variant... men det är alltså exakt samma kartor?? Tack för upplysningen!

Mvh
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.