Vi har ägt vårt 60-talshus i lite mer än ett år och har märkt att det droppar in vatten i vårt uterum. Vattnet verkar rinna mellan fasaden och uterumstakets bärlina. Tidigare ägare verkar ha löst problemet genom att trycka dit nån fogmassa i underkant av bärlinan... :rolleyes:
Uterum med vitmålad dörr, fuktfläck på trägolvet och takets bärlina ovanför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


om man tittar på ovansidan så ligger läckan i linje med kanten på takkupan. När jag lyfter på nedersta pannorna så är pappen och läkten blöt. Jag antar att det inte är ok?
Takpannor vid husets takkupa med lyfta pannor och blöt läkt och papp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med lyft tegelpannor som visar blöt papp och läkt, och fogmassa vid bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att pannorna låg rätt innan jag lyfte på dom för att ta bilder. Kan man se nått annat som är fel på bilderna?

Enligt mäklaren så byttes läkt och papp 2008.
 
Hur ligger plåten gentemot pannorna på högersidan av takkupa? Ser ut som pannorna ligger på plåten och inte tvärtom.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T topmount skrev:
Hur ligger plåten gentemot pannorna på högersidan av takkupa? Ser ut som pannorna ligger på plåten och inte tvärtom.
Är en ränna under pannorna, vanligt på gamla hus
 
Här är en bild där man bättre ser sidan på takkupan:
Sidan på en takkupa med röda takpannor och monterade snörasskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som om rännans flöde krockar med halvpannans överkant.
 
Tomture61
J Jaxxx skrev:
Här är en bild där man bättre ser sidan på takkupan:
[bild]
Inte så konstigt att du får en syndaflod under pannorna :rolleyes:
Plåten på sidorna av tak kupan slutar under pannorna , bör / ska sluta åvanför med ett rejält utstick .

Ser nu när jag tittar mer noggrant att det finns en ränna under pannor :D
Aldrig sett förut .
Är rännan hel , är det massa skit / mossa ?
 
Redigerat:
Jag får fixa en ordentlig stege så jag kan klättra upp och titta mer noggrant. Dum fråga kanske men kan man gå på pannorna?
 
Nja, enkupiga är ingen höjdare att gå på.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det ser ut som att uterummets tak lutar väldigt lite. Hur ser anslutningen mellan det taket och hustaket ut?
 
S sk007 skrev:
Det ser ut som att uterummets tak lutar väldigt lite. Hur ser anslutningen mellan det taket och hustaket ut?
Det har du nog helt rätt i. Läste att det bör vara 4 grader minimum. Vårt tak verkar ligga närmare 3 grader.

Lutande tak med tegelpannor och ränndal visar möjlig läckagepunkt på taket med nära 3 graders lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett låglutande tak med synligt mellanrum där möjlig läckage kan uppstå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det beror på lutningen så är det dock lite konstigt att det bara läcker in på ett ställe..

vad kan man göra åt detta?
 
Det är i mina ögon helt vansinnigt hur man kan bygga ett uterum på det där viset. Det är inte alla ggr så enkelt att göra något åt det i efterhand.
Det kan inte vara så att den där plåten som ligger under pannorna samlar ihop en större mängd vatten som gör att på just ett ställe blir det en större vattensamling på plasttaket och att det därför rinner in bakvägen mot väggen?
Jag skulle ha börjat med att få in ståndskiva som går upp på väggen och ut på taket, helst förbi hängrännan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.