Hej forumet.

Nu 2021 så slopas ju uppskovsräntan, och jag sålde en bostadsrätt och köpte mig en villa 2019 (skattade 44.000 på bostadsrätten) och har varit lite fram o tillbaka med att "ta tillbaka" dessa specifikt för att renovera i huset.

Fördelar:
Kan renovera en del för denna summa och öka värdet på huset.

Nackdelen:
Är skyldig staten pengar till dagen jag säljer kåken.

Kan tillägga att villan köptes för 2.1 mille och förväntas bo i huset sålänge som möjligt (30+ år) så nu vill jag höra era åsikter om det kan vara lönsamt att göra uppskov eller inte
 
Nanny Fine
Ingen uppskovsränta innebär ju i praktiken att du får låna pengar gratis av staten. Varför inte, liksom?

Att du är skyldig staten pengar den dan du säljer huset? Jo, men hade du lånat pengarna på banken så hade du ju fått betala tillbaka dem ändå? OCH betala ränta. :)

Den enda nackdelen, som jag ser det, är om procenten på kapitalvinsten skulle ändras uppåt. Då blir det mer att betala, eftersom uppskovet är lika med vinsten och inte skatten.. Men det får du väl ha koll på i så fall och göra en frivillig återföring av uppskovet den dan de beslutar om höjd skatt på kapitalvinsten. :)
 
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Ingen uppskovsränta innebär ju i praktiken att du får låna pengar gratis av staten. Varför inte, liksom?

Att du är skyldig staten pengar den dan du säljer huset? Jo, men hade du lånat pengarna på banken så hade du ju fått betala tillbaka dem ändå? OCH betala ränta. :)

Den enda nackdelen, som jag ser det, är om procenten på kapitalvinsten skulle ändras uppåt. Då blir det mer att betala, eftersom uppskovet är lika med vinsten och inte skatten.. Men det får du väl ha koll på i så fall och göra en frivillig återföring av uppskovet den dan de beslutar om höjd skatt på kapitalvinsten. :)
Det som är det svåra, kommer skatten återinföras i framtiden och isånafall hur mycket? Inte för att 44.000 hade varit så farligt med dagens 0.5% ränta (220 kr/år) det är säkert mer annorlunda för de som byggde på 70-80 talet och går någon mille i vinst :crysmile:
 
44 är inte direkt någon större summa att riskera. Vi tar ut lite mer än så 200+ och kommer återinvestera dessa i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.