M
4. Storlek

Ni verkar ha glömt bort längden, nog så viktigt för oss som är långa och ståtliga, 210cm längd är minimum men helst 220cm skall det vara annars hamnar ju fötterna utanför och det är inte behagligt.
 
  • Gilla
elesu
  • Laddar…
Karlia
Jag har haft tur med min Dux, sover bra i den efter 14 år. Då lånade jag den av pappa som hade haft den som gästsäng i x antal år. Kommer aldrig våga att köpa en ny, kommer säkert bara att välja fel.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M mnils skrev:
Snarare 20år om du köper svenskt traditionellt hantverk , och då lämnar du in den på fabriken så byter de all stoppning, tyg och ev slappa fjädrar och sedan har du i princip en helt ny säng igen för kanske halva priset av en ny.
Eftersom där inte är några priser antal jag att det är ett klassiskt fall av "behöver du fråga har du inte råd".
Tror jag siktar på IKEA och byta oftare.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Jag saknade en utvärdering av en evelationssäng, dvs en ställbar säng med en motor med en trådlös fjärrkontroll där du kan justera fotändan och höja huvudändan efter önskemål. Min hat fungerat utmärkt i 7-8 år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
6. Livslängd. En säng håller inte för evigt, 7år verkar vara det man ska räkna med, sen har skumgummi och resårer komprimerats och sängen börjar bli skålformad.
25års garanti gäller inte för sådant, utan är oftast begränsad till rambrott och fjäderbrott (vilket i princip aldrig sker).
Min IKEA säng är minst 25 år, och jag sover fortfarande som en gud i den. Givetvis bytt bäddmadrass några gånger, men sängen verkar jag kunna ha till dödagar.
Men om nya sängar har samma kvalité som dagens soffor, förstår jag att de inte håller särskilt länge.
 
210 x 200 cm är lätt bästa måttet, om man får plats!
 
Har två hästens ställbara köpta på EM !! Efter ett par år så började det bli gropar i båda en mjuk och en medium. Säljaren va ut och mätte/tog bilder. Han tyckte det va lite mkt nersjunket på båda men. Avslag .
 
  • Arg
TCG
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Artikeln hade himla bra timing, vår ena sängbotten verkar ha gett sig och både jag och mannen får ont i ryggen av den. Andra är dock helt ok. Sängen är 5,5 år... Vilken prisnivå ska man egentligen lägga sig på? Den vi har nu kostade drygt 20 000 och är av märket Jensen modell J3.

Priset per månads användande är nog helt ok, men hur länge ska man räkna med att sängen håller? Håller en hårdare botten längre än en mjukare? Det är nämligen den som är medium som har gett upp och den fasta är fortfarande ok. Men vi sover sällan strikt på varsin sida utan ofta nära varandra och ärligt talat har nog mediumdelen fått ta mycket mer belastning under åren.
Vi har en Carpe Diem och den är fortfarande riktigt fin efter 4år. Vi testade sängar upp till 150tkr och tyckte denna var skönast även om den bara kostade halva vår budget. Efter lite prutande betalde vi drygt 50tkr.
Kan vara så att en dyrare säng hade haft längre livslängd även om den inte har högre komfort, har ingen koll på det.

Hade vår säng rasat ihop nu hade den kostat oss ca 40kr/natt, det hade det varit värt att få sova hela nätter och vakna utvilad varje morgon så hade lätt köpt en likadan igen :love:
 
För två år sen köpte vi, efter väldigt mycket provande enligt konstens alla regler, en C60 Gold kontinentalsäng från Jysk till 60% rabatt (säljer de nånsin nåt till ordinarie pris?) 9.000 kostade den och vi har sovit väldigt bra i den. Hur länge den håller återstår att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.