Vi köpte ju ett 20-talshus med det mesta i original. Även elsystemet.
Det man har kompletterat med är direktel någon gång i skarven 70-/80-tal. En ny slinga med jordledare drogs runt huset för elradiatorerna (de flesta nu utbytta till oljefyllda). Idag drar man väl inte in jordad el i rummen utan att även jorda vägguttagen? Det kanske var andra regler när detta gjordes?
 
Ja, man tänkte inte riktigt lika långt. Jag tror inte gamla föreskrifter var annorlunda, de bara tolkades lite mildare. Idag anses det vara en dödssynd att dra in jord i ett gammalt isolerat rum med ojordade uttag, detta trots att riskerna nog kan anses vara mindre idag med våra dubbelisolerade apparater jämfört med den gamla typen ojordade klass 0-lampor.
 
Synd på de gamla prydliga kulodragningarna där man t.o.m. gått från porslinsdosorna in bakom taklisterna innan ledningen går ut till takkroken. Eftersom det är behov av att byta hela rasket så måste man ju ta ner det befintliga. Infällda ledningar är nog inte aktuellt.
Om det är tillåtet med nytillverkade porslinsdosor borde väl de gamla gå att återanvända?
 
E
Porslinsdosorna kan du återanvända, de kan nog sitta i minst hundra år till eftersom de inte åldras nämnvärt. Däremot kan det vara lite sisådär med plintarna i de gamla dosorna, så ta det piano när ni kopplar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Däremot kan det vara lite sisådär med plintarna i de gamla dosorna, så ta det piano när ni kopplar.
M, de går förvånansvärt lätt sönder.
 
C
Papperskatt Papperskatt skrev:
M, de går förvånansvärt lätt sönder.
Ja, se till att inget ligger i kläm när man drar åt skruven. Då spricker de direkt. Kräver lite mer omsorg och finess än dagens materiel.
Annars kan det bli problem med utrymme och antal klämmor i porslinsdosorna när man jordar.
 
"Förr i tiden" en väldigt vanlig installation, har för mig att man tittade på var den "farligaste felkällan" skulle kunna uppstå och då man oftast drog in 380V för elementslingan så skulle den jordas då man ansåg att det farligaste felet kunde uppstå där. Vill även minnas att det fanns undantag i föreskrifter att elementslingor skulle jordas även i ojordade utrymmen.
Någon som vet bättre får gärna slå mig på fingrarna här..

Idag har man som jag ser det 2 alternativ i ett ojordat utrymme; antingen byta allt till jordat eller montera dubbelisolerade element.
 
C cpalm skrev:
Ja, se till att inget ligger i kläm när man drar åt skruven. Då spricker de direkt. Kräver lite mer omsorg och finess än dagens materiel.
Annars kan det bli problem med utrymme och antal klämmor i porslinsdosorna när man jordar.
Dosorna har två skruvar. Det jobbiga är att öppna dosan då de är övermålade med kritfärg och skruvspåren är smala. Med fyra plintar finns plats för jord om man skippar kronkoppling till taklampan.

Jag har inte tänkt på om de nyare elementen är dubbelisolerade. Men det finns av den gamla varianten också. Ei saa peittää!
 
Jag har de gamla föreskrifterna och det vore i och för sig intressant att vad historien säger, när tid finnes....
Men av minst lika stor vikt tror jag är uttalanden från dåtidens elsäkerhetsverk, och dessa är nog svårare att hitta.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.