Jag har köpt ett gäng lampor på IKEA som är ojordade men dubbelisolerade (https://www.ikea.com/se/sv/p/markfrost-upphaeng-marmor-svart-90430374/).

Jag bor i en nyproduktion med DCL-uttag, så jag har köpt ett gäng lampproppar med sladd (https://www.bauhaus.se/lamppropp-ma...iURxV2rrBlukdp932qxpUzNBahKO7kVhoC2IEQAvD_BwE).

Min fråga är hur jag kopplar in den ojordade lampan i det jordade DCL-uttaget? Vad gör jag med den gröngula kabeln? Lampan har bara två ingångar (L och N - inget för jorden)... Se bilder.
 
  • Elektrisk DCL-kontakt med sladd och tre färgkodade kablar: brun, blå och gröngul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lamppropp med sladd för DCL-uttag ligger på vävd matta, jordkabeln är synlig och ej ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Den behöver du isolera på ett fullgott sätt. Klipp av ytterdelen och isolera med eltejp.
 
  • Gilla
transbetacism
  • Laddar…
Är armaturen dubbelisolerad finns ingen jordanslutning så jordtråden kan du bara lägga åt sidan, men isolera den gärna, helst med en toppklämma.
 
  • Gilla
transbetacism
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Okej, så antingen knipsa av den skalade delen av jordkabeln och linda in med eltejp eller med toppklämma.

Är det typ en sån här jag ska köpa i så fall? https://www.bauhaus.se/toppklamma-torix-t6
 
  • Förpackning med röda toppklämmor TORIX T6 märkta "440 V, max 40° C" från Schneider Electric.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir svårt att vrida på en sådan toppklämma på den tunna kabeln.
Ska du sätta något på kabeln så kör med en wago-klämma.
Jag hade kört med lite eltejp.
9675433312286.jpg
 
  • Gilla
transbetacism
  • Laddar…
tommib
och jag hade kört med en ubåt

9674682433566.jpg

Alltså en av ovan avbildade....
 
  • Gilla
Boggi och 4 till
  • Laddar…
...och jag hade bara klippt jordtåten jäms efter ytterisoleringen...
 
  • Gilla
Ntek
  • Laddar…
Men om man monterar armaturens sladd direkt i stickproppen? är det då bara att lämna jorden tom?
i tillägg klippa jordnings stiftet?
 
T transbetacism skrev:
Jag har köpt ett gäng lampor på IKEA som är ojordade men dubbelisolerade ([länk]).

Jag bor i en nyproduktion med DCL-uttag, så jag har köpt ett gäng lampproppar med sladd ([länk]).

Min fråga är hur jag kopplar in den ojordade lampan i det jordade DCL-uttaget? Vad gör jag med den gröngula kabeln? Lampan har bara två ingångar (L och N - inget för jorden)... Se bilder.
Hej! Jag har köpt liknande lampa från IKEA, https://www.ikea.com/se/sv/p/melodi-taklampa-vit-60386527/. Jag flyttar till en ny lägenhet också som har bara dcl uttag. Likasom dig kommer jag köpa dcl lampproppar som ses på din första bild. Men den som ses på andra bilden, varifrån köpte du den? Jag kunde inte hitta det på nätet. Tack!
 
tommib
Välkommen till forumet.

Det som syns på andra bilden är en anslutningsplint för kabel, eller belysningskontakt. Någonstans går den säkert att köpa men den är tänkt att fabriksmonteras på lampan. Varför vill du ha en sån? Det borde redan sitta en sådan, eller något liknande, i lampan.
 
  • Gilla
Byggavidare och 1 till
  • Laddar…
Hej!
tack för ditt svar. Du måste vara rätt. Den måste ingå i lampan. Jag har beställt allting som var levererat till min ny lägenhet. Men jag har inte flyttat ditt än så jag kan inte titta :) Jag håller på att göra lite forskning om hur man fixar taklampa med DCL uttag på nättet. Jag missförstod att jag behövde köpa den biten själv samt DCL lampproppan. Jag har nästan noll kunskap gällande dessa grejar så jag försöker lära mig :) Det här inlägget och eran svar hjälpte mig mycket :)
 
M mariahaider skrev:
Hej! Jag har köpt liknande lampa från IKEA, [länk]. Jag flyttar till en ny lägenhet också som har bara dcl uttag. Likasom dig kommer jag köpa dcl lampproppar som ses på din första bild. Men den som ses på andra bilden, varifrån köpte du den? Jag kunde inte hitta det på nätet. Tack!
lösa DCL kontakter och stickproppar går att köpa på bland annat Elon.
 
  • Gilla
mariahaider
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.