Jag ska köpa ny spis . Blev förvånad när den gamla spisen enbart var kopplad till en säkring. Spisen är förmodligen 15 år, och består av en spishäll plus ugn.
 
  • Äldre modell av vit spis med keramikhäll och synliga kontrollknappar, bakgrund visar delvis köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal vägguttag där en spis var ansluten, omgiven av ofärdiga väggar och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt-texten kan inte skapas eftersom bilden är suddig och innehållet inte kan urskiljas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Om den där är kopplad till bara en säkring så är det något fel. Det är ett perilexuttag som sitter där och de ska vara fullkopplade med tre faser.

Bild på säkringen? Det är inte händelsevis en trepolig? Gärna bild på gruppförteckningen också.
 
Jag ska ta foto
tommib tommib skrev:
Om den där är kopplad till bara en säkring så är det något fel. Det är ett perilexuttag som sitter där och de ska vara fullkopplade med tre faser.

Bild på säkringen? Det är inte händelsevis en trepolig? Gärna bild på gruppförteckningen också.
jag ska ta foto.
tommib tommib skrev:
Om den där är kopplad till bara en säkring så är det något fel. Det är ett perilexuttag som sitter där och de ska vara fullkopplade med tre faser.

Bild på säkringen? Det är inte händelsevis en trepolig? Gärna bild på gruppförteckningen också.
tommib tommib skrev:
Om den där är kopplad till bara en säkring så är det något fel. Det är ett perilexuttag som sitter där och de ska vara fullkopplade med tre faser.

Bild på säkringen? Det är inte händelsevis en trepolig? Gärna bild på gruppförteckningen också.
 
  • Närbild på en grupperingsöversikt för en central med text, otydlig på grund av kamerarörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Om den där är kopplad till bara en säkring så är det något fel. Det är ett perilexuttag som sitter där och de ska vara fullkopplade med tre faser.

Bild på säkringen? Det är inte händelsevis en trepolig? Gärna bild på gruppförteckningen också.
 
Jag ska försöka ta nya bilder en kom fram den var dålig nästa verkar inte kommit fram . Nu testar ja igen
 
  • En säkringspanel med flera vita säkringsomkopplare, en är rödmarkerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med gruppöversikt för bostad, namngivna kretsar som Spis och Vardagsrum mot gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du behöver inte citera varje gång, det blir bara oläsligt. Faktum är att forumreglerna påbjuder att du inte citerar alls om inlägget du svarar på är direkt ovanför.

Nu var det bättre bilder, medans jag skrev, de förra var i det närmaste oläsliga.

Du har en trefasgrupp till spisen, alla tre säkringar som heter 1 matar den. Att det slutar fungera om du drar ur två av dem beror på hur spisen är kopplad internt. Vissa delar av spisen kommer sluta fungera bara av att du drar ur en säkring. Vilka delar det är beror på exakt hur det är kopplat.

Jag rekommenderar att du läser spisbibeln som finns här på forumet, där finns mycket matnyttig information om hur du väljer spis/häll. Troligen är din nuvarande spis en ren 400 V spis, dvs den använder inte nollan (baserat på det gröna sladdstället). Därför måste det klarläggas om det finns en nolla i perilexuttaget, annars riskerar du att bränna upp en 230 V spis som kopplas in. Detta är enkelt att göra med en spänningsprovare.

Det är lite udda att spisen är avsäkrad med 3x10 A men om du inte regelmässigt har sönder säkringarna idag kommer det troligen hålla framöver också. Kabeln till perilexuttaget ser grövre ut än 1,5 kvmm men det kanske finns någon bit innan som är klenare?

Du bör köpa en propphuv och sätta i plats 3 där det inte sitter någon nu. Det är olämpligt att ha spänningsförande delar exponerade sådär.
 
Jag såg nu att den var kopplad till
I Ingemar D skrev:
Jag ska försöka ta nya bilder en kom fram den var dålig nästa verkar inte kommit fram . Nu testar ja igen
jag Såg nu att den var koppla till tre jag klantade mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.