S Stefan1972 skrev:
Varför måla upp händelser som är vardagsmat som problem? Så länge nergrävda kablar blir utsatta på karta och kan märkas ut så är lite kabel i backen vardagsmat för alla som gräver.
Fiber går ju dessutom i ganska kralliga plaströr så det ska ju mycket till innan man missar det. Ska vara då om man skiter i att kontrollera och bara gräver..........
Ok, bra att veta. Men hur är det vanligtvis, kommer fiberbolag ut och markerar var deras kablar ligger vid grävarbeten? eller är det nåt jag får fixa själv? (och kostar det nåt om de ska ut och markera?) Eller läggs det in i nån karta som finns tillgänglig?
 
Redigerat:
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ställ kontrollfråga hur man senare kan göra en utsättning av fibervägen om det skulle behövas, dvs hur dokumenteras fiberdragning. Vem har ansvar för utsättning vid framtida arbeten? För egen del tar du bilder när arbetet utförs, mäter och dokumenterar, alltid bra för minnet är kort.
För övrigt skulle jag tillåta det.
Tack för mycket bra input!
 
L larka742 skrev:
Du ska vara snäll mot grannarna?

Men hur skulle detta drabba dem menar du. Har inte de en fast installationskostnad om de ingår i ett projekt, entreprenören får betalt via bidrag och ibland är det enkelt för dem, ibland svårt. Det är väl DEM du är snäll mot.

Du förlorar massor mot att grannarna tjänar .... vad...ingenting? Eller har nån aning vad de slipper betala?
Ja du har rätt, det är ju främst entrepenören jag är snäll mot. Grannarna betalar vad jag förstår en fast kostnad. Men det kan ju vara så att om jag säger nej, så kan kanske kommunen backa och peka på mig, då blir grannarna sura på mig..
 
M MagHam skrev:
Se till att fibern kommer ner > 55cm så att det går att sätta trädgårdsredskap i backen utan risk. Slarvas vansinnigt med djup.
Tillåt det, men ställ också kontrollfrågan AndersS sa ovan. Dokumentation/utmärkning i framtiden?
Tack för svar!
 
  • Gilla
100500
  • Laddar…
J jenslun skrev:
Hej

Hade jag varit i er situation hade jag sagt ja, men kravet, som kanske i vissas ögon är högt ställt, att fibern ska ner till nivå med/under lägsta befintliga läggning in till ett hus. Dels för att ni ska kunna nyttja er tomt i framtiden utan att vara begränsad av en fiberkabel som ni inte är direkt nyttjande av, dels för att underlätta för er vid jobb med er anläggning i framtiden!

stå på er, att ta ut Trafikverket med TMA bilar skyllt ansvariga o återställning av bärlager i vägbana o åter asfaltering är INTE gratis!
Tack för svar! Ja man kanske ska ställa krav på att de ska lägga fibern under dagvattenledning och elledning, på så sätt blir ju risken att gräva av fibern "om 10år" mycket mindre - En bra ide! Men kan man göra det? (har ingen erfarenhet av sånt här)
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, kabel i backen är ivägen när du om tio år skall gräva där.

Har du tur kommer du ihåg att fibern finns där och du får bara extra strulet, har du otur så är det glömt och du får betala reparation.

Be dom vänligt men bestämt att dra den utanför din mark.
Ja det är ju lite så jag tänker (när jag målar fan på väggen). Blir det stopp i dagvattenledningn om 10år låt säga så får jag sannolikt vatten i källaren, och då får man ju lite brått att gräva.. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Men för övrigt, gräver de inte i vägkanten - diket?

Här har de grävt precis på dikeskanten, andra sidan vägbanan så att säga.
Men det är kanske det ts menar med 1-2m in på deras tomt....
Nej det finns inget dike där utan 70-vägen "ansluter" (på bredden) till min parkeringsyta. Asfalten/väggrenen är breddad nån meter där och det är därför de vill gräva 1-2 meter in på vår tomt. På andra sidan vägen finns ett dike som de skulle kunna gräva i men då får de gå under vägen två gånger, vilket blir ganska dyrt antar jag.
 
Det finns i princip två vägar att gå, den enkla vägen och den svåra vägen, båda slutar på samma ställe: de gräver ner fibern på din tomt.

Det bästa är att du kommer överens med Fiberägaren om en ersättning för intrånget och att de lägger den så nära tomtgränsen som möjligt. Går du inte med på ett frivilligt avtal kan de söka ledningsrätt och den kommer med 99% att gå igenom. Den enda skillnaden är att det tar längre tid innan de kan koppla in fibern med gnälliga grannar som följd. Ersättningen vid en ledningsrätt lär hamna på runt 4kr/m, ofta är ledningsägaren villig att betala lite mer om du skriver under ett avtal då det sparar tid och arbete.

Den dagen du behöver schakta så kontaktar du ledningsägaren så kommer de ut och markerar ut var ledningen går utan kostnad för dig.

De kommer skriva in i avtalet om att marken inte får bebyggas på x antal meter om ledningen, något att tänka på inför framtiden och eventuellt byggnation.

Ta kort på din tomt innan de börjar gräva.
 
  • Gilla
nmeden och 11 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
.....att de lägger den så nära tomtgränsen som möjligt.....
Finns lite olika skolor om det.
Precis innanför tomtgränsen kanske man vill hamra ner jord-ankare eller gjuta plintar till staket/plank (eller plantera häck).
Själv skulle jag föredra 1½ meter in.
 
  • Gilla
ceno och 3 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är inte för att det är smidigt man gräver i tomter det är hos oss iallafall den absolut sista möjlighet att gräva alls
Tack för input, men förstår jag dig rätt att ni helst inte gräver i tomter? (är det isåfall ok med rätt höga ökade kostnader för att "gräva runt" och slippa ha med privata tomtägare att göra?)
 
Har du redan fiber draget till din fastighet? Om inte är det kanske läge att göra det med bra förhandlingsläge.
 
N NoOne2k skrev:
Det finns i princip två vägar att gå, den enkla vägen och den svåra vägen, båda slutar på samma ställe: de gräver ner fibern på din tomt.

Det bästa är att du kommer överens med Fiberägaren om en ersättning för intrånget och att de lägger den så nära tomtgränsen som möjligt. Går du inte med på ett frivilligt avtal kan de söka ledningsrätt och den kommer med 99% att gå igenom. Den enda skillnaden är att det tar längre tid innan de kan koppla in fibern med gnälliga grannar som följd. Ersättningen vid en ledningsrätt lär hamna på runt 4kr/m, ofta är ledningsägaren villig att betala lite mer om du skriver under ett avtal då det sparar tid och arbete.

Den dagen du behöver schakta så kontaktar du ledningsägaren så kommer de ut och markerar ut var ledningen går utan kostnad för dig.

De kommer skriva in i avtalet om att marken inte får bebyggas på x antal meter om ledningen, något att tänka på inför framtiden och eventuellt byggnation.

Ta kort på din tomt innan de börjar gräva.
Bra input, tack!!
 
M MagHam skrev:
Finns lite olika skolor om det.
Precis innanför tomtgränsen kanske man vill hamra ner jord-ankare eller gjuta plintar till staket/plank (eller plantera häck).
Själv skulle jag föredra 1½ meter in.
Ja just det, staket i framtiden är nåt att tänka på! Bra input -tack!
 
Ö Öckeröhus skrev:
Har du redan fiber draget till din fastighet? Om inte är det kanske läge att göra det med bra förhandlingsläge.
Är redan ansluten, annars bra ide :)
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
J jras skrev:
Ja du har rätt, det är ju främst entrepenören jag är snäll mot. Grannarna betalar vad jag förstår en fast kostnad. Men det kan ju vara så att om jag säger nej, så kan kanske kommunen backa och peka på mig, då blir grannarna sura på mig..
Ja? Så nu har du tänkt gå till grannen och säga
"det är tack vare mig ni fick fiber"

Det känns väl så att OM det blir problem så kan du överväga det, men din uppoffring nu kan ju bli helt okänd för grannarna.
Att de gräver i din trädgård, att du hade ett val kanske de inte alls blir medvetna om...eller att de kanske tror att du blir saftigt kompenserad medans det handlar om en tusenlapp typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.