Hej!

Är ultra-novis på området och skulle behöva en grundlig lektion! Är det någon som kan tipsa om lite bra sidor där man kan läsa om detta?

//Jonas
 
Fråga rakt ut här istället. Lovar att du får massvis med bra svar!

Vad är det för nätverk du vill ha? Vad skall det användas till och vart?
 
OK!

Jag skall bygga ett 1-plans hus på 160kvm och tänkte att man kanske kunde styra/fördela TV, tele, audio och data med hjälp av en central.

Vad behöver man för kunskaper undrar jag då? Vad krävs för material och hur skall det kopplas?

Jag vill inte anlita någon att göra detta utan vill lära mig själv då det är lättare vid underhåll av systemet samt om man vill bygga om/lägga till.

//Jonas
 
Lexcom och liknande system löser allt i ett åt dig men jag tycker att de är för dyra.

Data och tele är enkla. Sätt vanliga dubbla datajack i varje rum, dra till en kk panel och skicka ut signalen därifrån. Ljud kan du skicka via data nätet med rätt prylar i ändarna även om det nog kan kosta en del.
För TV:n så skulle jag helt enkelt sätta en extra dosa i varje rum och dra rören till samma kopplingsplats som för resten. Sen är det bara att dra fram vanliga antennuttag via de sista rören.

PS sök här på forumet om mer info. Bla jag har skrivit en hel del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.