Vi har ett gammalt hus med endast lite torkad lera på stockarna. Och vi vill tilläggsisolera insidan vi har 45x45 reglat väggarna, funderar på cellulosaisolering alternativt linisolering, någon som har erfarenhet kring detta? Vi kan ej ha plast då jag förstår det som att det aldrig går att få rätt i vårt gamla hus och kan lätt bli fuktskador då?! Men min fråga är ska vi ha sån papp med tejp på insidan efter att vi har isolerat? Tacksam för tips och erfarenheter.
 
Ja, någon form av skikt som hindrar luft att röra sig in mot isoleringen behövs. Om ni väljer någon passande papp eller diffussionsöppen ångbroms spelar ingen större roll.
 
useless useless skrev:
Ja, någon form av skikt som hindrar luft att röra sig in mot isoleringen behövs. Om ni väljer någon passande papp eller diffussionsöppen ångbroms spelar ingen större roll.
tack för svar.
men frågan är ska vi ha tex papp mot stockarna eller insidan av isoleringen? Har endast sett någon bild där det vart stock, isolering, papp ?
 
Om timmerväggen är tät behövs ingen ytterligare tätning mot stockarna. Jag har lagt en remsa längs ner mot grunden för att slippa eventuellt luftdrag där.
 
useless useless skrev:
Om timmerväggen är tät behövs ingen ytterligare tätning mot stockarna. Jag har lagt en remsa längs ner mot grunden för att slippa eventuellt luftdrag där.
Okej ja jag skulle säga att dom är täta, hade du valt cellulosaisolering då? Hade sen tänkt plywoodskiva och gips på de.
 
Jag kör med 95 mm Hunton nativo-skivor.
 
Okej, träfiber då? Men när jag läser så verkar det som om man ska ha någon form av ångbroms?
 
Ja, någon form av ångbroms på varma sidan av isoleringen ska man alltid ha. Om det är en specifik produkt som heter ångbroms/ånsgpärr eller om det är vindpapp eller liknande spelar egentligen ingen roll så länge den är tillräckligt tät.
Grundprincipen är att ångmotståndet på insidan ska vara ca 5 gånger högre än på utsidan. Sen kan man uppnå det med duk, papp, målarfärg, etc, men enklast är såklart en produkt som är avsedd för ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.