Li-ion-batterier har ju ofta elektronik som räknar laddcykler etc, så det kan helt enkelt vara så att batterierna tycker de är laddade så många gånger att de har nått slutet på sin livstid och därför vägrar ta laddning.
 
18 accarna på 3ah har ett chip i sig. Detta chip tar ström från 2 av 3 lion cell par vilket gör att låter du batteriet ligga 6 mån eller mer är risken stor att de 2 celler går under rekommenderad spänning. Då är accen förstörd....
 
Farsans 18v Makita batterier höll dåligt...bytt två batterier, mina Hitachi is still going strong, samt att mina är 1 1/2 år äldre. Kanske Makita har strul med sina batterier! ?
 
Jag har 5 st 18v 3ah, 2 18v 1,5ah, 2s 14,4 3ah samt 3 10,8 1,5ah. Alla 18v batterier från 2007 samt 14,4 batterierna. 10,8 från 2012. JAg har ett batteri (18v) som kan bete sig konstigt, man måste ladda ut det helt ifall man skall kunna ladda det... Annars har jag noll batterier som gått sönder. Jag underhållsladdar mina var 6e månad ifall jag inte skruvar eller gör ngt annat. Vet inte hur alla andra lyckas få trasiga batterier, men jag kör hårt med vinkelslipen, cirkelsågen osv.
 
Har aldrig underhållsladdat mina Boschbatterier.. så att det är ett 'måste' tvivlar jag starkt på, tyvärr. :)
 
Nu är det ju ett fel på makita 18v, därav behöver man ladda dessa oftare även ifall de ej används...
 
Bumpar denna tråd då jag är otroligt besviken på dessa makita batterier.

Nu har det andra 10,8v batteriet dött så den maskinen är värt nada för mig nu. Köpte 2 nya 18v (original) batterier till andra maskinen förra året och ett av dem tar inte laddning längre. Vågar nu höja fingret och lägga ut en uppmaning att undvika makitas batterier. Maskinerna håller hög klass men tyvärr ej batterierna

Är det bara festool som klarar att leverera saker som håller eller vågar man köpa ex Bosch batteridrivna maskiner?
 
Jag har två gröna Bosch med Li-Jonbatterier.

Har aldrig varit några batteriproblem med dem.
 
Hade ett liknande fel på ett batteri till min metabo, stod och blinkade i laddaren, delade på batteriet, det va en lödning som hade släppt så nu funkar det. Låter märkligt att flera av dina batterier har slutat fungera...trasig laddare?
 
Börjat få problem med ett av mina 10,8v batterier med.
Ca 7 månader sedan jag köpte ett verktygskit.
 
NI-Cd och Ni-Mh batterier mådde bäst av att laddas ur ordentligt MEN detta är döden för Li-ion!
Så fort batterierna bryter första gången så ska dom laddas och sätt dom direkt på laddning när dom bryter så dom inte självurladdas innan man försöker ladda...

Jag upplevde mycket problem med Makitas batterier men det var för många år sedan och dom har bättrat sig ordentligt på senare tid.

Själv brukade jag alltid rekommendera Batterilagrets piratbatterier som håller en hög kvalité till bra pris.
 
Goteborg skrev:
Bumpar denna tråd då jag är otroligt besviken på dessa makita batterier.

Nu har det andra 10,8v batteriet dött så den maskinen är värt nada för mig nu. Köpte 2 nya 18v (original) batterier till andra maskinen förra året och ett av dem tar inte laddning längre. Vågar nu höja fingret och lägga ut en uppmaning att undvika makitas batterier. Maskinerna håller hög klass men tyvärr ej batterierna

Är det bara festool som klarar att leverera saker som håller eller vågar man köpa ex Bosch batteridrivna maskiner?
Enligt mina erfarenheter vågar du köpa Bosch.
Jag har haft ett 10,8V som slutade ta laddning ganska omgående efter köp (från UK) och det byttes ut på garanti utan gnöl.

Har 5-6st 10,8:a batterier som roterar.
 
  • Gilla
Goteborg och 1 till
  • Laddar…
Bumpar tråden igen. Nu dog ytterligare ett batteri till denna maskin. Byggde lite under fredagen, inga tecken på någont konstigt. Bägge batterierna (som jag har kvar) tog laddning och jobbade på som sig bör. Men igår, helt utan förvarning tog inte ett av de nya batterierna laddning längre.
Har nu bara ett batteri till min BDF452. Har totalt lagt om taket, gjort 2 sovrum, bytt 1/4 del av fasaden och totalt förbrukat 4 st batterier. Tycker INTE det är rimligt.
Från o med nu är det slut med Makita inköp i detta hushållet.
 
Nu ramla chucken av maskinen också. Visserligen bara att skruva tillbaka och låsa med mutter men ändå, stärker inte direkt intrycket av makita alls.
Beställde en Bosch i morse. Hoppas den dyker upp snart innan nästa grej händer.
 
Bumpar tråden igen, vill bara tillägga att båda bosch batterierna fortfarande snurrar.
Allt som går på batterier kommer hädanefter köpas bosch då de levererar =)

edit: blåa serien, gröna har jag ej erfarenhet av.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.