Hej,
I Somras blev jag ägare till ett gammalt 40-tals hus. På vinden (100kvm) är det lågt till tak och och bjälklag i betong. Jag vill isolera bjälklaget så prisvärt som möjligt. Runt hela vinden går även en sarg i betong ca 30-40cm hög innan taket börjar. Vad föreslår ni? behövs en ångspärr? Det kanske inte är någon ide att isolera alls?
 
  • Oisolerad vind med lågt i tak, synliga träbjälkar och betongbjälklag i ett 40-talshus.
  • Lågt till tak på en vind med träbjälkar och betongbjälklag synligt, samt en betongsarg längs kanten.
  • Lågt till tak på en vind med synliga träbjälkar och en betongsarg som omger en betongbjälklag.
  • Gammalt, lågt vindutrymme med synliga bjälkar och betongbjälklag, samt en sarg av betong längs kanterna.
Magnus E K
Är det verkligen betong rakt igenom eller är det gammal ingjuten isolering (av okänd kvalitet)?

Det går naturligtvis att spara lite på värmeräkningen genom att isolera mer, men om det är värt det i form av kostnad för isoleringen och risk för fuktproblem på vinden är svårare att säga. Med kostnadseffektiv uppvärmning (någon form av värmepump, ovanligt billig fjärrvärme eller t ex eldning av egen ved) skulle jag åtminstone vänta lite med att isolera.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Okej,

Kanske får avvakta i vinter och utvärdera, har placerat ut en termometer för att se om det blir för varmt på vinden. Antar att det ska vara nästan lika kallt som utomhus där uppe?

Enligt mäklaren är bjälklagen i betong, men det behöver inte betyda att det stämmer.. skickar med bilder på ritningarna på huset, där ser det också ut som betong?
 
  • Ritning av ett hus i sektion som visar mått och bjälklag möjligtvis i betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på byggmateriallegend inkluderar betong, rött tegel, kalksandsten, gasbetong/slaggplattor och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vilket skick är yttertaket, tegelpannorna och takpappen?
Om de behöver läggas om hade jag nog gjort hele vinden till en "klimatvind".
Dvs lagt ånggenomsläpplig duk på råsponten, 10 cm cellplast ovanpå, och sedan strö- och bärläkt och takpannor.
Då borde du inte behöva bekymra dig om isolering i bjälklaget.
Alternativt spruta dit ett par tre decimeter lösull.
Snabbt gjort av proffsen!
 
taket renoverades med ny papp läkt och lertegel för ca 10år sedan. så en renovering av taket ligger många år fram i tiden.

Behövs ångspärr på mitt bjälklag om man isolerar med lösull? kan man hyra utrustning och göra själv?

Idag hade jag 13 grader på vinden och 6 grader ute ( 21 grader på våningen under).

tack för svaren!
 
Hur tjockt är vindsbjälklaget? Ser rätt bastant ut så frågan är om det blir någon effekt av att isolera.
 
Jag är inte i huset just nu, men det är säkert 30 cm tjockt.
Med tanke på temperaturskillnaden borde ju viss värme gå upp genom bjälklaget? det kanske är normalt? det ska tilläggas att jag inte har speciellt bra koll på isolering!
 
Ja, men då handlar det nog om att täta underifrån i ev springor , om det finns?
 
Har du 2.70 i takhöjd på övervåningen?
Har du det skulle jag sänka taket och isolera där.
Om du inte har fantastiska tak nu.
 
Magnus E K
Jag brukar bara ha 1-2 grader varmare på min vind än ute (om inte solen skiner) trots "dåligt" isolerat vindsbjälklag (15 cm hyvelspån + 2-4 cm massivt trä). Men massiv betong isolerar väldigt dåligt så då kan det nog bli så mycket. Bra för klimatet på vinden när det är kallare ute än inne men dåligt för värmeräkningen och för varma sommardagar när man vill hindra värmen från att komma in i huset.

Jag vet tyvärr inte så mycket om hur man isolerar på bästa sätt utan att skapa andra problem.
 
Det finns inga springor mellan våningarna förutom den som skapas runt dörren, bjälklaget är troligen en solid betongplatta. isolera underifrån kan vara en idé med tanke på takhöjden, är det inte enklare att lägga lösull på vinden då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.