Hej

Om man ska ha vit ytterdörr ( och vita fönster) vilken färgkod passar då lämpligen till fasaden som också ska vara vit? Man vill ju att fönster och dörren då ska se vita ut?

Vi vill inte att huset ska vara så där kallt blåaktigt vitt.....

Tack på förhand!

Nora
 
Om du inte vill att det ska se kallt ut så ska du se till att få en färg med ett par stänk gult i sig. Antikvit, Stockholmsvit eller vad nu det kallas. Kärt barn har många namn. Provmåla med NCS S0502-Y. Den är helt OK och inte lika kall som tex NCS S0500.

LYCKA TILL! :)
 
Vad har fasaden för material, putsad eller trä? Antar att det inte är mexitegel om det är nytt?

Pernilla
 
Tack för svar, funkar verkligen "Stockholmsvitt" till vit ytterdörr, tror nämligen det är samma färgkod då? Är det snyggt?? ;D

Vi bygger huset i puts...

Nora
 
En liten brytning är alltid snyggt. Kolla S 0802-Y eller S 1002-Y.
 
Nej, det blir nog lite för enformigt med samma vita nyans både på dörrar och fasad. Först och främst hade jag valt en dörr i mörkare färg än fasaden. Putsad fasad i 0502 Y tror jag blir jättefint med dörr i en lite gråare ton, kanske 2002 Y, eller ekfärgad dörr. Om du ändå vill ha vit dörr så hade jag satsat på fasad i en nyans mörkare vitt än dörren. Om dörren är 0502 Y så kanske 1002 Y eller om det finns något som går mer åt beige kanske?
 
Hej

Tack för tips! Gillar nog 1002 Y bäst, läste på nätet att det är en varm vitfärg.

Fler förslag emottages gärna!

Tack!

Nora
 
Givetvis ska du ha en mörkare dörrfärg. Det jag menade var att S0502-Y är snygg på fasaden. Vi ska måla fasaden i 0502 och dörren blir grå, S2500. Jag tror att det blir kanonsnyggt med denna färgkombination. Takpannorna är ljusgrå och alla plåtdetlajer i alu-zink (förutom takhuvar samt skorsten som är svarta)

Provmålade S0500, S0502-Y och S1002-Y. Jämför man dem så ser S1002 ganska grådassig ut och 0500 får man kisa emot när solen ligger på. 0502 är behaglig att titta på i direkt solsken och är vit även på kvällen då S1002 tenderar att bli ljusgrå.

Men, men smaken är ju som baken som så provmåla de färgerna som du är intresserad av och låt stå någonstans utomhus så du kan titta på dem i flera veckors tid i olika ljus och olika tidpunkter så kommer du att märka vilken som passar dig bäst. Jag ändrade uppfattning på detta sätt. Tyvärr måste jag motvilligt medge att min bättre hälft hade rätt som vanligt!! ;)

 
Jag har precis putast huset i NCS 0502Y och har dörrarna i NSC 5000N. Hel nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.