Youtubade och kom in på norsk elinstallation och ser att norska jordledare är oisolerad!
Det ser ju helt galet ut.
 
tommib
Varför det?

Det förekommer även i andra länder (USA t.ex.). Det förekommer även här, men då vanligen i markkablar typ EKKJ och motsvarande.

En eventuell fördel är att man kan göra ovala treledarkablar enklare om jorden kan vara oisolerad, om man nu vill ha det av någon anledning.

Jag förespråkar inte oisolerad jord, jag menar bara att det inte är särskilt udda.
 
5
Är ju egentligen inte konstigare än skärmen i en kraftkabel, lika oisolerad den å används som PEN/PE :)
 
Jo markkabel har jag t.o.m. installerat själv i elskåp när jag praktiserade men jag har aldrig sett det så i inomhuslösningar. När jag tänker efter har ju vissa kulo en biledare förstås..
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Youtubade och kom in på norsk elinstallation och ser att norska jordledare är oisolerad!
Det ser ju helt galet ut. [media]
Känns ju mer galet att han kallar nollan för ena fasen...
 
sunnis
Den är ju isolerad, men inte dubbelisolerad. Kabeln kan då även göras oval och billigare. Varför inte?
 
Men. Det får mig att tänka på: Hur uppnår man dubbelisolering med en kabel med oisolerad jord, ex. en Ekrk? Där blir väl bara ett lager isolering mot metall skärmen. Och den kan i sin tur vara ansluten till ex. ett apparathölje via skyddsjord. Och jorden ör inte nödvändigtvis inkopplad mot jord. Eller som den här norska kabeln vi ser på bilden.
 
S Svante Svenson skrev:
Känns ju mer galet att han kallar nollan för ena fasen...
Nix, inte i större delen av Norge eftersom dom har 132/230V, alltså två faser för att få 230V.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men. Det får mig att tänka på: Hur uppnår man dubbelisolering med en kabel med oisolerad jord, ex. en Ekrk? Där blir väl bara ett lager isolering mot metall skärmen. Och den kan i sin tur vara ansluten till ex. ett apparathölje via skyddsjord. Och jorden ör inte nödvändigtvis inkopplad mot jord. Eller som den här norska kabeln vi ser på bilden.
Ja här kan det gå fel. Jag tror man kan resonera så här:

Kabeln i sig är dubbelisolerad då den nakna skyddsledaren finns under ett lager isolering, mellan de två lager som ska finnas mellan person och fas. Vi har idag ingen variant på EKRK med direkt berörbar mantel. Den gamla tidens dödskulo var enkelisolerad.

Men om kabeln ansluts så ansluts även skyddsledaren till skyddsjord. Kabel med oisolerad skyddsledare bland parterna blir därmed skyddsjordad istället för dubbelisolerad, beroende på hur kabeln är uppbyggd.

Man får inte jorda t.ex DIN-skenan i en dubbelisolerad kapsling eftersom den då inte längre är dubbelisolerad. Begreppet dubbelisolering ser jag dock inte förekomma för kablar, de är inte märkta med en dubbelkvadrat... Men kablar har ju heller inga utsatta delar, egentligen...
 
Fast det kan ju vara så att övriga världen har rätt och vi har fel.........Den dubbla säkerheten vi har på sånt här kanske är kaka på kaka egentligen.......och i slutändan tillför väldigt lite.
Men i sverige är vi såklart bäst på allt och alla andra har konstiga och livsfarliga lösningar............;)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
De dubbla skyddsbarriärerna och tvåfelsprincipen är internationellt vedertagen och beskrivs i ett antal IEC-standarder som 61140 och 60364. Sverige med många fler länder är duktiga på att följa regeln. Det är en sån regel som man aldrig någonsin bryter mot.
 
E
Vi har kablar med direkt berörbart ledande ytterhölje idag som är kopplat till skyddsjord, mycket vanligt. Kolla upp TTCL.
Kan ju kittla skönt vid jordfel men dessa ska ju förhoppningsvis brytas bort någon gång.
 
Fast är det meningen att yttermanteln i en TTCL ska vara kopplad till skyddsjord?
Det är väl inte större risk med en sån än kablar i pansarrör som man råkar dra en spik igenom.
 
E
useless useless skrev:
Fast är det meningen att yttermanteln i en TTCL ska vara kopplad till skyddsjord?
Det är väl inte större risk med en sån än kablar i pansarrör som man råkar dra en spik igenom.
Nej, här svarvar man bort en bit för att undvika den kontakten i ändorna. Men inget krav på det, vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.