P
Jag tror att fönstret var menat att gå in i lägenheten? Alltså t.ex. glasdörr etc för att man ska kunna ha stängt för ljud men ändå få det mindre klaustrofobiskt. Ventilation?
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Jag tror man lurar sig med de här snygga renderingarna man så enkelt kan göra nu för tiden. Det ser så elegant och rent ut. Men man kan ju rita precis vad som helst. Man behöver inte ta hänsyn till gravitation eller damm eller nånting. Det ser bra ut på bilden ändå.

De där hyllorna - ska du verkligen ha 5 meter hyllor för att förvara en röd plastelefant, tre böcker och två tomma korgar? I verkligheten lär de där hyllorna bli proppfulla med all världens junk. (Så är det hos mig i alla fall.) Hyllorna, skrivbordet och bildskärmarna sitter helt magiskt fästade vid väggen. Inte ett spår av några konsoler, kablar eller ens några skruvar.

Men du avgör givetvis själv. Vill du satsa fyrtio tusen på att bygga världens snyggaste men helt oanvändbara skrubb, eller vill du satsa tretusen på att bygga nåt som ser ut som en skrubb och går att använda som en skrubb?
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag tror man lurar sig med de här snygga renderingarna man så enkelt kan göra nu för tiden. Det ser så elegant och rent ut. Men man kan ju rita precis vad som helst. Man behöver inte ta hänsyn till gravitation eller damm eller nånting. Det ser bra ut på bilden ändå.

De där hyllorna - ska du verkligen ha 5 meter hyllor för att förvara en röd plastelefant, tre böcker och två tomma korgar? I verkligheten lär de där hyllorna bli proppfulla med all världens junk. (Så är det hos mig i alla fall.) Hyllorna, skrivbordet och bildskärmarna sitter helt magiskt fästade vid väggen. Inte ett spår av några konsoler, kablar eller ens några skruvar.

Men du avgör givetvis själv. Vill du satsa fyrtio tusen på att bygga världens snyggaste men helt oanvändbara skrubb, eller vill du satsa tretusen på att bygga nåt som ser ut som en skrubb och går att använda som en skrubb?
Hej,

Det är en skiss, inte en ritning, som jag har skickat till skickerifirmor som inspiration och ungefär hur layouten ska se ut. Jag satte bara slumpmässiga objekt på hyllorna för att det inte ska se tomt ut. Som du säger kommer det såklart så lådor, pärmar, och allmänt krims-krams där, det är hela poängen!

Min idé har varit att sätta upp lister längs med väggen (och på skåpet) som skrivbordet och hyllorna vilar på. Det skulle inte några problem enligt en snickerifirma jag pratade med.
 
Redigerat:
P Patmark skrev:
Jag tror att fönstret var menat att gå in i lägenheten? Alltså t.ex. glasdörr etc för att man ska kunna ha stängt för ljud men ändå få det mindre klaustrofobiskt. Ventilation?
Det finns inte någon ventilation där inne för tillfället. Det hade säkert vart önskvärt men har inte tid att fixa med det nu. Kan dras in ovanför dörren vid ett senare tillfälle om det blir akut. Kör med öppen dörr så länge
 
Köp standargrejor. Då kommer du undan med högst 10.0000. Det är ju en skrubb.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Det är enkelt att bygga själv och rekommenderar Ikea som stomme plus massiva material där du tycker att rätt material gör skillnad. Förstår att det ser väldigt mycket snyggare ut med inbyggt men jag kan varmt rekommendera ett höj och sänkbart skrivbord.

Vi närmre eftertanke, kör på elfa på väggarna då rummet är så litet och en platsbyggd lösning sannolikt inte genererar något ökat försäljningsvärde (vs en funktionell lösning).
Jag tycker helt klart det ökar försäljningsvärdet av lägenheten om det är bra gjort. Jag hade i vilket fall uppskattat ett sånt utrymme jämfört med så som det ser ut i dagsläget. Det blir i princip ett extra "rum" i lägenheten.

Har höj- och sänkbart skrivbord på jobbet och har aldrig ändrat höjden efter jag har hittat den perfekta höjden. Det kommer bli inbyggt och vilades på lister som sitter på väggen så man slipper ha ben vilket gör att det blir extra luftigt och snyggt.
 
  • Gilla
Fredrik7865
  • Laddar…
BirgitS
O oddan skrev:
Som du säger kommer det såklart så lådor, pärmar, och allmänt krims-krams där, det är hela poängen!
Det är bara det att när du gör det så kommer man inte längre se att du har lagt en massa pengar på att ta in en snickare för det kommer ändå inte att se elegant ut utan se ut som alla andra stökiga skrubbar som har fått bli kontor med billig inredning.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Arnmark
En dator avger väldigt mycket värme så det kommer bli väldigt varmt i ett sådant litet utrymme.
Det krävs ca 200 Watt för att värma det utrymmet en kall vinterdag. Det är ungefär vad din dator drar men det element kommer du ha på även på sommaren.
Jag tror inte du kommer kunna ha dörren stäng under sommarhalvåret.

Skulle nog testat en billigare variant så du ser om du trivs med att jobba där innan du beställer platsbyggda finsaker.
Kör på köksbänkskivor från typ ikea en på 150*60 och en 130*60. Vill du ha ett djupare skrivbord så kolla skivor till köksöar, dom brukar vara 80cm djupa. Dom kapar i dina längder så allt du behöver göra är att skruva upp några konsoler. Sen lite fler konsoler och så många hyllplan som du behöver.
Det borde inte kosta mer än 2000kr. Eller så kollar du blocket och fixar bänkskivor från någon som bytt kök så kommer du undan med några hundralappar.
 
U
Påminner lite om en klädkammare jag och en kompis byggde om hemma hos honom i somras. Dock inga garderober i denna. Kostade ca 6000kr i material varav hälften av kostnaden känns som det var PL600 xD

Renoveringsarbete i ett tomt utrymme med synlig väggisolering och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggnad av klädkammare utan garderober, plywoodväggar, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omfattande byggprojekt med plywoodväggar och golv samt dammsugare och byggmaterial i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakontor med skrivbord, dator och kontorsstol omgivet av kahytväggar i plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror offerten du fått är ett rimligt belopp för det du frågar efter. Platsbyggda möbler är inte billigt om man inte gör det själv. Dock är väll frågan som både jag och många i tråden innan mig ställt; är det värt det för en klädkammare?
Är man något händig själv går det få även Ikea garderober att se platsbyggda ut, med hjälp av lister och lite mjukfog.

Väggfull byggnad med öppna hyllor och skåp i en klädkammare utan garderober, med diverse föremål och kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välordnad klädkammare med hyllor och klädstänger, ej platsbyggd, med vita skåpdörrar nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Påminner lite om en klädkammare jag och en kompis byggde om hemma hos honom i somras. Dock inga garderober i denna. Kostade ca 6000kr i material varav hälften av kostnaden känns som det var PL600 xD

[bild] [bild] [bild] [bild]

Jag tror offerten du fått är ett rimligt belopp för det du frågar efter. Platsbyggda möbler är inte billigt om man inte gör det själv. Dock är väll frågan som både jag och många i tråden innan mig ställt; är det värt det för en klädkammare?
Är man något händig själv går det få även Ikea garderober att se platsbyggda ut, med hjälp av lister och lite mjukfog.

[bild]
[bild]
Tack för svaret. Tjusigt skrivbord. Vad är det för material och hur är skivan monterad?

Nej, jag tycker inte det är värt den summan jag fick på offerten. Monteringen och frakten var dessutom en kostnad utöver de 33 000 kr som jag först trodde inkluderade allt.

Problemet jag har med Ikea är att stommarna inte passar mig. Metod har en hylla på mitten vilket gör den oanvändbar för mig och pax har fel djup. Annars tror jag det hade kunnat bli bra och snyggt om man köper till superfront också!

Har även kollat på mirrorline.se där man kan måtta ut exakta dimensioner på stommarna och det verkar väldigt bra. Det är lite dyrare än Ikea (men ändå inte hårresande). Den enda nackdelelen är att dom bara har skjutdörrar vilket jag inte hade tänkt mig. Men ju mer jag tänker på det är det egentligen rätt bra i små utrymmen, så jag kanske få ta en funderare till där.
 
Cheesen
Jag tycker inte att det är ett orimligt kostnadsförslag om du så anlita ett snickeri för att tillverka dessa specialsnickerier. Det drar många timmar med mätning och rivningsarbete innan du som kund ens har ett förslag att godkänna..
Jag är ju inte den som ska peka finger meeen, har du någonsin suttit vid ett 90cm skrivbord i änden av en 90 cm korridor? Det blir nämligen inte mycket golvyta kvar på din skiss... Jag skulle då inte klara av det och det är det du har skissat på.
Bor du i Tokyo?
 
U
O oddan skrev:
Tack för svaret. Tjusigt skrivbord. Vad är det för material och hur är skivan monterad?

Nej, jag tycker inte det är värt den summan jag fick på offerten. Monteringen och frakten var dessutom en kostnad utöver de 33 000 kr som jag först trodde inkluderade allt.

Problemet jag har med Ikea är att stommarna inte passar mig. Metod har en hylla på mitten vilket gör den oanvändbar för mig och pax har fel djup. Annars tror jag det hade kunnat bli bra och snyggt om man köper till superfront också!

Har även kollat på mirrorline.se där man kan måtta ut exakta dimensioner på stommarna och det verkar väldigt bra. Det är lite dyrare än Ikea (men ändå inte hårresande). Den enda nackdelelen är att dom bara har skjutdörrar vilket jag inte hade tänkt mig. Men ju mer jag tänker på det är det egentligen rätt bra i små utrymmen, så jag kanske få ta en funderare till där.
Skivan är från Ikea av varianten ”masonit-ihålig-fylld med papper” sen ligger den på 45x45 reglar skruvade runtom i väggarna. Det fungerar bra att använda den skivan, tänk bara på att montera in en träbit i ändarna om du kapar den.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Skivan är från Ikea av varianten ”masonit-ihålig-fylld med papper” sen ligger den på 45x45 reglar skruvade runtom i väggarna. Det fungerar bra att använda den skivan, tänk bara på att montera in en träbit i ändarna om du kapar den.
Om jag ska göra det själv (vilket det lutar åt med tanke på priserna) kommer jag nog köpa någon sorts genomfärgad mdf, valchromat eller liknande. Men blir ändå nyfiken på varför man ska montera en träbit i ändarna när man kapar den?
 
O oddan skrev:
Men blir ändå nyfiken på varför man ska montera en träbit i ändarna när man kapar den?
För den var av typen ”masonit-ihålig-fylld med papper” och då är en kapad ände lite skör. Jämför kapade vanliga innerdörrar - det behövs något som stadgar upp.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För den var av typen ”masonit-ihålig-fylld med papper” och då är en kapad ände lite skör. Jämför kapade vanliga innerdörrar - det behövs något som stadgar upp.
Tack för förklaringen!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.