Hej.
Kan man lägga laminatgolv på den inglasade altanen? Det kan ju bli ganska hög luftfuktighet så frågan är hur ett laminatgolv står emot det. Vad tror ni?
Annars får det nog bli ett vanligt trägolv.
Ska man lägga klinkers måste man väl nästan ha golvvärme eller...?
 
Vad som väljs beror till stor del på hur uterummet är avsett att användas. Är det inte uppvärmt vintertid skulle jag undvika laminatgolv. Jag tror inte heller vanligt trägolv som är avsett för inomhusbruk är helt idealiskt, men det kan nog finnas vissa träslag som t.ex. lärkträd som kan fungera.

Ett alternativ om du vill ha trä skulle kunna vara ”balkongrutan” (http://www.q-wood.com/20.html). Vi la det på vår inglasade (ouppvärmda) balkong och jag räknar inte med att ta in det under vintern.

Om du vill ha klinkers och kunna gå ute på altanen barfota mer än de två varmaste sommarmånaderna är det nog bra att ha golvvärme. Men, kom ihåg att klinkers på en altan bör vara frostbeständiga!
 
Tack för svar. Ungefär som jag misstänkte. Såg på Vi i villa-hemsidan att en snickare rekommenderade att om man skulle lägga trägolv skulle det vara flytande. Just nu har jag bara reglat.
Får nog fortsätta att fundera på det här. Det lutar nog åt ett riktigt trägolv i alla fall.
 
Vänta nu! Varför skulle inte ett laminatgolv klara kyla?
/CC
 
Liminatgolv kan säkert klara en viss kyla, men jag skulle undvika att lägga in det i ett utrymme som inte är uppvärmt året runt. Det kan kanske funka i vissa fall, men minusgrader och/eller hög luftfuktighet är knappast ideala förhållanden för ett laminatgolv.
 
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något problem.
Jag har idag spånskivor på golvet i friggeboden och jag har även förvarat både papper, plywood och tyg där utan att det tagit skada av kyla och ev fukt.

Jag hade tänkt lägga laminatgolv där nu, men jag ska höra med tillverkarna innan jag lägger golvet för att vara på den säkra sidan.
/CC
 
Nu tror jag i och för sig att en inglasad altan kan vara mer utsatt för väder jämfört med en friggebod, men skriv gärna vad tillverkaren sa om laminat i kalla och fuktiga miljöer! Kanske har jag underskattat laminat?
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Ja, då går det väl då…

Men personligen thycker jag fortfarande inte att det är lämpligt och skulle undvika det av ett par orsaker. Jag är medveten om att kall luft inte innehåller lika mycket vatten som varm, men har du ett rum (t.ex. inglasad altan) som inte är uppvärmt och ligger bredvid ett varmt utrymme (huset) som ”läcker” värme kan det bildas kondens i det kallare utrymmet. Och kondens är vått!

En annan sak är att när det gäller inglasade altaner (jag jämför med vår egen inglasade balkong) ser jag framför mig att rutorna är öppningsbara, vilket kanske medför att de inte sluter fullständigt tätt och kanske lämnas öppna under sommaren. Det finns då en viss risk att regnvatten kommer in, vilket knappast är bra för laminatet.

Men, som sagt, ovanstående kommentarer är gjorda med vår egna inglasade balkong i åtanke. Och på den skulle jag aldrig lägga laminatgolv om jag ville ha ett snyggt golv även efter ett par år!
 
Jag har laminatgolv på vår inglasade altan. Det krymper på sommaren och det blir då glest i skarvarna och sen sväller det på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.