Detta är nytt mätarskåp med nydragna servicer ca 1 år gammalt. Till detta är två hus med egna centraler dragna som TN- C. Ca 50 år gammal anläggning. Om jag nu ska ansluta ytterligare en central måste jag då dra detta som en TN-C för att i den nya centralen separera PE och N eller kan jag använda den oanslutna blå plinten i mätarskåpet och dra 5 ledare som TN-S redan från mätarskåpet? Mätarskåp med en brytare märkt ON/OFF och anslutna PEN, L1, L2, L3-kablar i en elanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
RoffeJ RoffeJ skrev:
Detta är nytt mätarskåp med nydragna servicer ca 1 år gammalt. Till detta är två hus med egna centraler dragna som TN- C. Ca 50 år gammal anläggning. Om jag nu ska ansluta ytterligare en central måste jag då dra detta som en TN-C för att i den nya centralen separera PE och N eller kan jag använda den oanslutna blå plinten i mätarskåpet och dra 5 ledare som TN-S redan från mätarskåpet?[bild]
Hej.
Du får inte dra några kablar till hus alls är det trista svaret. Såvida du inte kan hitta något undantag, är det lantbruksfastighet till exempel? https://ei.se/sv/for-energiforetag/...ag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/#hanchor6
Förutom det kan du dra 4 eller 5 ledare, TN-C eller TN-S, elektrikern kommer kolla upp detta först, likadant att ansluta 3 ledare korrekt i den plintarna. Mycket viktigt du inte får glapp i din PEN-plint, då får du överspänningar i alla tre hus.
 
Redigerat av moderator:
Detta avser egna hus inom samma fastighet. Tanken är att antingen dra en kabel till ett tredjehus med central och därifrån ansluta en laddbox. Alternativt är att ansluta laddboxen direkt till mätarskåpet och då givetvis via en PSA.
Har egentligen ingen mernytta i att ha en central till annat än för ev framtida bruk.
Att dra direkt till laddboxen kanske är det bästa alternativet då jag ändå måste dra nätverkskabel pga lastbalanseringen.

Vill vet lite mer innan jag bestämmer mig för vilket alternativ jag ska bolla och ta in prisförslag på.

När jag då inventerade skåpet såg jag att det står PEN på både jordplinten och nollplinten (som inte har nån kabel inkopplad).
Undrar då om jag för ny central alternativet måste ha 4 g10 eller funkar 5 g6 och nollan ansluts till den tomma nollan i mätarskåpet.
Dvs jag antar utifrån märkning (elektrikern får givetvis mäta upp senare) att dessa två är sammankopplade/byglade vid inkommande service.

Eller om jag skulle välja ansluta boxen direkt med PSA (16A) och att boxen ansluts då med 5g2.5. Ska man då dra gul/grön med blå markering till PSA:ns nolla samtidigt som man drar den till en jordplint för att därmed separera PE från N efter PSA:n.
Eller ska man dra en gul/grön till en jordplint och använda den idag tomma nollan till att dra nolla till PSA:n
Dvs vilket av bilderna alternativ 1-3 är korrekt om jag ska ansluta boxen via en PSA direkt från mätarskåpet Tre alternativa installationsdiagram för elanslutning av laddbox via PSA, märkta som alternativ 1, 2 och 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Det är alternativ två du ska följa och samma om du går ut med kabel direkt och då 5G6 mm2. Sen rent praktiskt är plintarna fullbelagda på undersidan nu med två kablar anslutna. Så bäst är om du skaffar en tex EKS fempolig fördelar plint som du sätter i vänstra delen och tar matningen från ovansidan på den befintliga plinten. Då får du ett bra ställe att utgå från för nya övningar.

Om du bara ska lägga till säkring eller PSA kan du ta matningarna från ovansidan och hoppa över ny plint det viktiga är att du inte får mer än två ledare per sida.
 
  • Gilla
RoffeJ
  • Laddar…
Du kan som sagt välja fritt mellan TN-C och TN-S. Märkningen ser ju lite lustig ut, fel i mina ögon. Hur man märker plintarna i mätarskåp har varit på tapeten tidigare i forumet. Men du ska kunna lita på att den blå plinten är förbunden med PEN-plinten vid nätägaren inkommande plint i skåpet. Det går att mäta, men jag skulle helst också vilja se det...

Neutralledaren till en PSA är just en neutralledare och ingenting annat. Så det är det mellersta alternativet som är korrekt.

Det hade ju gått att dra en PEN till PSA'n och ta ut PE och N där, men så gör man inte. Terminalen på PSAn är ingen lämplig punkt att gå från TN-C till TN-S.
 
  • Gilla
RoffeJ
  • Laddar…
Kan det bli massor konstiga inlägg här också likt för blå tändtråd? Du kanske är katalysator för triggning av sånt beteende Bo. :)
 
Det hoppas jag inte...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
Ingen PSA i mätarskåpet, sätt den i andra änden. Och är det bostadshus så ska det vara ett eget abb som sagt, om det inte är ett undantag enligt ovan.

Vi måste vara tydliga med att detta bara är i grova drag, elektrikern kommer på plats ordna detaljerna.
 
E
GK100 GK100 skrev:
Kan det bli massor konstiga inlägg här också likt för blå tändtråd? Du kanske är katalysator för triggning av sånt beteende Bo. :)
Nu förstår jag inte, vad är det som är så konstigt?
Skriver jag något fel så skriv så istället, jag förstår inte alls vad du menar nu och knappast tråd skapare heller.
 
Undantaget för nätkoncession beror ju lite på vad för typ av byggnad det är och hur långt ifrån bostadshuset det är.
Vad jag förstår så gäller kravet på nätkoncession om det är ett bostadshus eller om det är ett gästhus eller liknande som skulle kunna användas som eget bostadshus (ligger långt ifrån huvudbostaden, stort hus etc.).

Jag kunde inte använda el-lökens länk av nån anledning, så här kommer en länk som iaf funkar för mig: https://ei.se/sv/for-energiforetag/...ag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/#hanchor6

Mycket löjliga regler/lagar enligt mig, dom verkar mest finnas för att gynna elmonopolisterna. Men lagar är ju lagar...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ingen PSA i mätarskåpet, sätt den i andra änden. Och är det bostadshus så ska det vara ett eget abb som sagt, om det inte är ett undantag enligt ovan.

Vi måste vara tydliga med att detta bara är i grova drag, elektrikern kommer på plats ordna detaljerna.
Förstår inte vad du menar med eget abb. Det är ett förråd utan el som står på min tomt, där jag ska parkera bilen.
Nu ska en laddbox upp och frågan var för min egen del om vad som krävs och hur det lämpligen görs. Det finns fördelar med bägge varianterna som jag ser det. Att dra fram en ny central till förrådet och därifrån ansluta boxen (sannolikt mycket dyrare men möjlighet i framtid att ansluta även annat). Eller bara koncentrera mig på att få boxen installerad på enklaste och snabbaste sättet. Grävning blir det oavsett men kan ju spara in en hel del på kabelarea och normapparat med allt vad det innebär.

Som sagt abb har jag redan och detta avser bara inom min tomt och mina hus, ska inte sälja nån el eller ansluta annan fastighet/ägare.

Förrådet står ca 10 meter ifrån mätarskåpet. I skåpet finns redan två hus inkopplade, huvudbyggnad och gäststuga/verkstad, allt utspridda på en tomt på ca 1500 kvm
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E
RoffeJ RoffeJ skrev:
Förstår inte vad du menar med eget abb. Det är ett förråd utan el som står på min tomt, där jag ska parkera bilen.
Nu ska en laddbox upp och frågan var för min egen del om vad som krävs och hur det lämpligen görs. Det finns fördelar med bägge varianterna som jag ser det. Att dra fram en ny central till förrådet och därifrån ansluta boxen (sannolikt mycket dyrare men möjlighet i framtid att ansluta även annat). Eller bara koncentrera mig på att få boxen installerad på enklaste och snabbaste sättet. Grävning blir det oavsett men kan ju spara in en hel del på kabelarea och normapparat med allt vad det innebär.

Som sagt abb har jag redan och detta avser bara inom min tomt och mina hus, ska inte sälja nån el eller ansluta annan fastighet/ägare.

Förrådet står ca 10 meter ifrån mätarskåpet. I skåpet finns redan två hus inkopplade, huvudbyggnad och gäststuga/verkstad, allt utspridda på en tomt på ca 1500 kvm
Hej, det ska i grund och botten vara 1 abb/boningshus på din tomt, annars kursar nätbolagen direkt och då står vi där utan el.

Nu skriver du garage och det bör vara ok vad jag vet, man lättade upp lagarna eller tolkningarna för några år sen kolla med din nätägare eller EI för att vara på säkra sidan.
Säg inget om gäststugan bara.

Nät för att ladda elbilar kan du även bygga.

Jag tycker du sätter centralen i förrådet, kanske högre kostnad initialt men kan komma att betala sig ganska fort.

Många är det som satt jordfelsbrytare på markkablar då det låter bra i teorin för att några år senare få ångra sig och ta bort, lägger du exempelvis PVC-kabel som har den en viss naturlig vattengenomtränglighet, i detta fallet med två noder mot yttervägg skulle du kunna välja lite tobustare N1XE ifall du nu tvunget vill ha jordfelsskydd. E/FXQJ kan vara ett bättre alternativ ifall oro finns, både med eller utan skydd.
 
Just elbilsladdning är ju undantaget från koncessionskravet.
 
  • Gilla
RoffeJ
  • Laddar…
RoffeJ RoffeJ skrev:
Förstår inte vad du menar med eget abb.
Det finns ett för mig lite svårbegripligt behov av att misstänka "olaglig elförsäljning" i var och varannan eltråd här på forumet och ett därmed förenat behov av att påpeka reglerna kring detta, vare sig det är relevant för frågeställningen eller ej. Du kan garanterat bortse från detta här. :)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns ett för mig lite svårbegripligt behov av att misstänka "olaglig elförsäljning" i var och varannan eltråd här på forumet och ett därmed förenat behov av att påpeka reglerna kring detta, vare sig det är relevant för frågeställningen eller ej. Du kan garanterat bortse från detta här. :)
Onödigt eller inte, att inte känna till lagen kan vara förenat med stora framtida kostnader. Bara att kolla länkar material och fatta eget beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.