Jag har en bastukåta på 9-10 m2, har ett Kota vedaggregat (samma som på bilden) som den levererades med, men jag tycker det tar väl lång tid att värma.
Efter 2 timmars eldande av torr björkved har jag 55 grader i brösthöjd där inne. Är ju förvisso varmt, särskilt om jag kastar på vatten för ånga.
Men ska det ta så lång tid, och borde den inte bli varmare? Tycker inte jag kommer upp mer i temp om jag eldar en timme till.

Jag har samma aggregat som på bilden, men mitt skorsten är isolerat redan från aggregatet, jag funderar på att byta två sektioner rökrör till oisolerat (som på bilden) så borde rören hjälpa till med snabbare värmning av utrymmet. Hittar nästan endast bilder på aggregatet med oisolerat rör första delen? Vad tror ni?
 
  • Vedeldat bastuaggregat i mitten av en bastukåta med träbänkar, oisolerat rökrör, och brinnande eld i glasluckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nice bastu! Min inre finne är avundsjuk!

Att värma bastun tar så länge, jag brukar behöva minst 2 timmar för vår mindre bastu på ca. 5 kvm och 3-4 timmar för 12 kvm på stugan.

Blöt lavarna (=bänkarna) med jämna mellanrum medan du värmer. Mellan 60-65 grader tycker jag är lagom i en större bastu men jag har gärna 70 grader i en mindre.

Bastumössa som man blöter är skönt och gör att man kan sitta längre.
 
Bastun 6 kvm, första brasan: 30 min => 60C och efter en påfyllning och totalt 60min = 80C.
Ca 100 cm oisolerat rör, därefter isolerat.
 
Fin bastu! Vi har också liten bastu, 5kvm, det tar ca 30 min att få upp värmen. (Harvia aggregat).
 
  • Gilla
chiftec
  • Laddar…
Aggregatet är på 16KW, och bastun relativt stor, därför tar det tid. Narvi anger Max volym för det agget till 20m3, och det är väl där du ligger ungefär eller en bit över om kåtan är hög.
 
Bilden var som sagt inte min bastu, min är mindre men har dock samma aggregat Kota för 8-20m3.
Bastun är inte särskilt hög (platt tak inne), tror vi räknade till knappt 15m3.

Men visst borde oisolerade rör (en bit upp) hjälpa till att värma snabbare?
Har ju bastat åtskilliga gånger ute på öar etc med liknande aggregat och större rum och tycker det både värms snabbare samt blir varmare (uppåt 70-80) men då har det alltid varit oisolerade rökrör.

Så här ser mitt rör ut (bilden) jag kan byta ut 1,5m i alla fall till oisolerat.
 
  • Bastuinteriör med Kota-aggregat för 8-20m3 och lågt platt tak, oisolerat rökrör synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
murak
Finns det nån isolering i taket och hur tjockt virke är kåtan byggd av?
 
murak murak skrev:
Finns det nån isolering i taket och hur tjockt virke är kåtan byggd av?
Väggarna är byggda av 45mm oisolerat. på innertaket (ca 1,5m2) taket ligger 30-40mm isolerskiva (ser gammal och ihopsjunken ut. Jag kanske bör komplettera med ett 50mm lager där?

Har kommit fram till att min skorsten dessutom var felbyggd, klåparna som satt ihop den har knappast läst instruktionerna. Det smala oisolerade rökröret satt högst upp på utsidan och vinglade för vinden med topphuven på trekvart.
Jag lyfte av detta, tog in det och sköt upp den isolerade delen och placerade det oisolerade röret först efter kaminen, som det ska vara. Då blev allt stabilt, det oisolerade röret bör värma upp rummet snabbare.
Fanns inte en enda bild på en sån bastu på nätet med isolerat rör direkt på kaminen, alla har oisolerat först, och instruktionen säger minst 200 mm oisolerat rör efter kaminen.
Får testa nu och se om det blir skillnad.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.