Jag har länge velat ha ett utespa, enda hindret har varit prislappen. För lite över en månad sedan fick jag syn på Lay-Z-Spa i ICA Maxi:s reklamutskick. Ett uppblåsbart runt spa med värmare, filter och lock för 3495:-

Förra sommarens poolprojekt slutade i "katastrof" efter den dåligt förarbete i kombination med den dåliga sommaren och en rejäl storm. Vis av den erfarenheten så tänkte jag göra det rätt den här gången. Efter lite grubblerier så styrde jag bilen till ICA Maxi efter jobbet två dagar innan semestern skulle börja. Jag hade i en tråd på ett annat forum sett någon som hade fått ett Lay-Z-Spa i present och det var inte samma som på Maxi, det hade en lite mer diskret färg. Istället hittade det jag sökte på K-Rauta.

Så här långt så var inget planerat utan det blev lite av ett spontanköp, men längs med vägen föddes idén på att bygga ett däck och bygga in spa:t i det.

Däcket är nu grovklart och jag kan därför ägna lite tid till att skriva om mina erfarenheter och lägga ut bilder. Alltid kan det tjäna som inspiration till någon.

Avslutningsvis vill jag tillägga att det här var mitt första bygge från grunden och att jag säkert har gjort en miljon avsteg från vedertagen praxis, men jag är nöjd med slutresultatet.
 
Redigerat:
Den naturliga platsen för bygget var sydsidan på vårt lilla hus. Sydsidan sluttar ner från huset och nivåskillnaden på ett tre meters utbygge är cirka 25 cm. Eftersom jag är väldigt petig och detaljfixerad så fick jag frångå mitt normala arbetssätt och "just do it", annars hade jag fortfarande suttit och gjort skisser i Sketch-Up.
 
  • SANY0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävningen blev en betydligt större utmaning än beräknat. Jag grävde ut en cirkelform med en diameter på cirka 2,1m och 30cm ner på det djupaste stället. Inte mindre än 6 stora stenar på säkert 50 - 75 kg fick baxas ur.

Längst ner lades en fiberduk för att skilja den underliggande kolrika jorden (huset är byggt på en gammal kolbotten) från sanden. Ett lager på cirka 5 cm sand lades och jämnades ut där poolen ska stå.
 
  • SANY0012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag inhandlade 8 st betongplintar som skulle tjäna som fundament till mina tre bärlinor på cheapy.
6 st 2" stolpskor och 2 st 4" stolpskor köptes samtidigt, i samma veva köpte jag tryckade reglar i 145x45 som jag tänkte använda som bärlinor.

Efter en stunds surfning och konsultation av diverse hållfasthetstabeller så inhandlades istället reglar i 170x45, då det var mer lämpligt till spannet mellan plintarna.
 
  • SANY0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden skymtar ni min far i bakgrunden som har varit till stor hjälp när reglarna skulle sättas upp. Här får man också en lite bättre bild av hur marken sluttar.

Den uppmärksamme ser genast att det inte kan vara tal om något frostfritt djup här och jag bestämde mig helt enkelt för att chansa. Marken består av kol, jord och lera (och en hel del stora sten) och skulle jag ha gjutit ner till frostfritt djup så hade projektet antagligen inte blivit av i år.
 
  • SANY0027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SANY0046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är några mer bilder på regelverket och här skymtar man också början till spa-inramningen.
 
  • SANY0045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SANY0048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här står spat på plats och läggningen av trallen har kommit halvvägs. Trallen är brunfärgad räfflad (NTR AB) köpt på Byggmax för 15,95 / lpm (ekonomin kring projektet kommer att redovisas senare). Mellan spat och reglarna sitter det 50mm friggoskivor som jag inbillar mig kommer att sänka driftkostnaden något (samt skydda spat från de hårda kanterna).

Jag funderade länge mellan valet av olika tralltyper, jag ville ha en räfflad för att jag tycker att det är snyggast (och när jag skriver jag så menar jag oftast mig och min underbara sambo) men den var oftast väldigt dyr. Det billigaste jag kunde hitta var kring 25 kr / lpm på Hornbach (långt för mig att åka). Hade nästan gett upp hoppet och tänkte köra på vanlig "grön" när reklambladet från byggmax damp ner i brevlådan. Jag bevakade lagerstatusen på mitt byggmax varuhus och när vi åkte dit skulle det finnas cirka 900 m i lager.

När vi kom dit och skulle köpa 130 lpm, så visade det sig att mycket utav virket var av dålig kvalité och det var nätt och jämnt att vi fick ihop det vi behövde. En del av virket var väldigt blött och därmed otroligt tungt, passade samtidigt på att köpa 500 st trallskruv med T20 huvud för 200:- (vilket visade sig vara alldeles för lite).
 
  • DSC00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild tagit i spat från det första skarpa badet taget igår kväll (vi har visserligen fuskat en hel del och provbadat tidigare). Temperaturen var behagliga 36 grader och i luften var det runt 14 grader (brr).
 
  • DSC00024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Trappan byggdes utav tre stycken tryckade vagnstycken från JABO.

Staketet är i Acacia och pulverlackad stål från Jula.

Spaljén är ifrån Lidl.

Stolarna är ifrån Rusta.

Parasoll från Cheapy.
 
  • SANY0163.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SANY0168.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sany0164_beskuren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Byggkostnad:
Trallvirke: 2500:-
Reglar: xxxx:-
Plintar och stolpskor: 750:-
Isolering: 300:-
Skruvar, färg, olja: 500:-
Vagnstycken: 477:-
Däckstolar: 340:-
Parasoll: 250:-
Staket och spaljé: 800:-
Högtalare: 295:-
Belysning: 695:-

Återstår att göra:
-Fälla in belysningen från molectric (Cosa 15)
-Någon form av räcke (planen är klar, återstår inköp)
-Rosenrabatt framför den utskjutande delen (Ingrid Bergman?)

Så här när projektet närmar sig sluttampen så kan jag konstatera att utan en bra spade (Fiskars Classic), skruvdragare (Bosch PSR 18 LI-2) och byggsåg (vändbar från Millarco) så hade det varit väldigt motigt. Den gamla skrönan om att det är baljan som är det billiga (gäller pooler, akvaristik, med mera) stämmer verkligen.

Men vi tycker att vi har fått ut ett stort värde av varenda öre vi har lagt på bygget. Då vi tidigare helt saknade en uteplats så har det blivit ett stort lyft och ett bra tillskott på en badsommar som annars hade lyst med sin frånvaro.

Ställ gärna frågor om ni undrar över något. Nästa projekt blir att bygga en vedeldad bastu i det bredvidliggande förrådet (men det får nog bero till hösten).
 
Redigerat:
Woow.. Det går att få det riktigt mysigt och bra utan att lägga ut allt för mycket pengar.. Stabilt.

En mycket bra insperation tråd. Ett klart + är att du har tagit med kostnader samt lite egna erfarenheter..
 
Tack för de vänliga orden. Utav alla de olika spabad som jag har suttit i så sitter man riktigt skönt i de här, det uppblåsbara är skönt för nacke och rygg.

Idag slutfördes inkopplingen av högtalarna ute på däcket och det firades med lite Eagles på hög volym i sommarvärmen.
 
  • Gilla
Loni3 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!!! Det blev riktigt bra. Fler bilder tack :)

Hur kommer du åt pumpen, har du en lucka?

Har du förrästen hört något om att man inte får köra värmen mer än 8 timmar? Läste det på en engelsk sida, vet dock inte om det gäller för Series II eller om det bara var den äldre varianten.

På din lista borde du skriva upp att köpa en elmätare på typ Jula för att kolla förbrukningen, vore intressant att veta vad den tar att hålla den varm en augustivecka.

Tack för tråden.
 
Har inte hunnit med att sätta upp någon elmätare ännu tyvärr. I värmeböljan har vi sökt oss till sommarstugan och badat i 27 gradigt soluppvärmt vatten. :)
 
F fredl skrev:
Trappan byggdes utav tre stycken tryckade vagnstycken från JABO.

Staketet är i Acacia och pulverlackad stål från Jula.

Spaljén är ifrån Lidl.

Stolarna är ifrån Rusta.

Parasoll från Cheapy.
12 år senare hittar jag detta! Wow så fint du fixade! Med 12 år i ryggen, vad tycker du nu om spa? Har du konverterat till fast eller håller ditt uppblåsbara än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.