Hej.

Tanken är att jag ska bygga mig en enplansvilla någon gång i framtiden.
Så för tillfället sitter jag och skissar lite på en vettig planslösning och tittar lite på
vad jag ska använda för material till själva stommen. Det bör väll sägas att jag ska bygga med lösvirke.

Nu till själva frågan.

Vilken typ av takstol skall jag använda? Jag har surfat runt lite och hittat en hel uppsjö med olika typer, men jag har inte fått klart för mig till vad för typ av hus respektive modell ska användas till. Det rör sig alltså om en enkel kvadratisk enplansvilla. Eventuellt med en liten vinkel, på den punkten har jag inte bestämt mig än. ::)
 
Det beror lite grand på hur stort du ska bygga och hur du hadde tänkt dig taket.

vanliga w takstolar håller för mycket och är lätta att bygga. Får de stöd av en bärande vägg så klarar de stora spänvidder också
 
Glömde att säga att det finns en bok. Takstolsboken som kan vara rätt givande
 
Tack mats_o för svaret.

Ytan på huset landar nog på ca:150m2
Jag hade tänkt att inte ha några gavelspetsar. alltså lutande tak åt alla håll. Kanske finns nått namn för en sån konstruktion?

Jag vill helst inte ha några bärande väggar inomhus, eftersom jag vill kunna flytta väggar efter behov i framtiden. En bekant går också i byggtankar och han har hör att det finns en speciell takstol som inte behöver några bärande väggar. Även om spännviden är ganska stor.

Någon som vet vad en sån kallas?

VHSIIH: Stoffe
 
Tack o bock ByggaNytt!

Bra att få se lite olika modeller på bild.

VHSIIH: Stoffe
 
Ohoj ByggaNytt, intressant konstruktion. Hur lång spännvidd har du på takstolarna? Tror du att konstruktionen skulle fungera på ett 1 1/2-planshus med förhöjt väggliv?

Hur kom du fram till just den konstruktionen, från beräkningar eller design/planlösning?

/me
 
Huset är 9,60 * 12,30 (utegips) så stolarna var ~11 m långa inklusive takfötter!
Jag ritade planlösning och konstruktören räknade, sen räknade Nässjö Takstolsfabrik igen och snickrade ihop delarna!

Jag kan inte mycket om takstolskonstruktion men det mesta brukar ju vara möjligt även om det förstås kostar en hel del när man frångår "standardmått"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.