Vår dricksvattenbrist är borrat i berg, i början 1950-talet, till ett djup på ca. 45 m. Det ”sägs” att grundvattennivån då var ca. 10 m. - idag ca 20 m. Detta illustrerar väl allt som skrivs om ”sinande” färskvattenbrunnar numera.
Min fråga; är det någon som vet hur man kan mäta/vilken teknik man kan använda för få veta hur mycket färskvatten ett befintligt (inte nyborrat) bergborrar vattenhål ger ?
 
Genom att pumpa ur borrhålet under ett par timmar och samtidigt mäta avståndet till vattenytan kan man mäta hur mycket brunnen ger.
 
N NoOne2k skrev:
Genom att pumpa ur borrhålet under ett par timmar och samtidigt mäta avståndet till vattenytan kan man mäta hur mycket brunnen ger.
Tack för förslaget.
Har du också förslag hur jag verkligen kan mäta avståndet ner till borrhålets vattenyta. Lite ”trångt” då bef. Vattenslang tar en hel del plats i dåtidens borrhål.
 
Kastspö med en lite pilk utan krokar i ändan och en kork som kan bära pilken , bara släppa ner och när flytet kommer så har du ytan.
 
R RoRos skrev:
Tack för förslaget.
Har du också förslag hur jag verkligen kan mäta avståndet ner till borrhålets vattenyta. Lite ”trångt” då bef. Vattenslang tar en hel del plats i dåtidens borrhål.
På jobbet använder vi ett måttband med ljuslod typ detta: https://www.geofix.se/matutrustning/ljus-ljudlod/ljuslod-ott-kl-010

Såg att det inte är helt gratis att köpa, kanske finns billigare alternativ eller att hyra hos någon maskinuthyrare i din närhet?
 
N NoOne2k skrev:
På jobbet använder vi ett måttband med ljuslod typ detta: [länk]

Såg att det inte är helt gratis att köpa, kanske finns billigare alternativ eller att hyra hos någon maskinuthyrare i din närhet?
Tack för svaret. du är ett proffs. Tack igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.