Hej!

Jag bor i hus med en vedpanna Etna duo i källaren. Tror den är från 1983. Acktankar saknas.

En kompis rev för ett tag sedan ut en Atmos DC 35 SF. Jag köpte den av honom plus acktankar. Jag betalade även en hel del för att ta upp ett hål i husgrunden, köra in panna och acktankar och sedan mura igen hålet.

DUM SOM JAG ÄR så tänkte jag inte på att kommunen kanske skulle ha synpunkter på detta. Jag hade naivt trott att jag gjorde något bra ur miljösynpunkt, genom att skaffa en vedpanna som är drygt 20 år yngre samt även skaffat acktankar. Men nej, kommunen säger att jag måste kunna visa papper på att pannan jag installerar har en verkansgrad på minst 87%, annars blir det avslag. Detta enligt Boverkets regler. Jag ringde Atmos och de uppgav att för modellen jag köpt är verkansgraden bara 82%.

Effetkten hos Etna Duo är 25 kw, vilket skiljer sig för mycket från effekten hos den nya pannan, därför måste de nya reglerna följas. Som jag förstår det så hade allt varit okej om gamla och nya pannan hade haft samma effekt eftersom det då inte skulle räknas som en väsentlig förändring av eldstad.

Vad kan jag göra? Finns det något kryphål i regelverket jag kan använda mig av? Eller något sätt att öka verkansgraden på nya pannan?

Eller bara inse att det är kört och att jag måste köpa en helt ny vedpanna?
 
A Angelica87 skrev:
DUM SOM JAG ÄR så tänkte jag inte på att kommunen kanske skulle ha synpunkter på detta.
Jag har tyvärr ingen kunskap kring detta men är lite nyfiken på hur kommunen "fick nys" om pannbytet?

Välkommen hit i alla fall!
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har tyvärr ingen kunskap kring detta men är lite nyfiken på hur kommunen "fick nys" om pannbytet?

Välkommen hit i alla fall!
Tack! :)

Jag pratade med sotaren som då frågade om jag kommit ihåg att göra en anmälan till kommunen.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Jag hade installerat och sedan fick sotaren se hur bra installationen blev nästa gång han kom (så gjorde jag när jag bytte oljepannan för ett gäng år sedan. Nu har vi bergvärme och den är utkastad)
 
Jag personligen tycker inte att ett byte av panna till en som förbränner samma typ av bränsle borde räknas som väsentlig förändring. Så resonerade kommunen jag bor i då jag bytte panna i alla fall. Bytte från gammal kombipanna till ren vedpanna med acktankar. Vilken kommun handlar det om?
 
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
Folk stödröstar på Miljöpartiet. Därför har vi de här problemen. För ett par år sedan var det vedspisar som skulle förbjudas.
Att gå från en Etna till en Atmos är en mycket stor förbättring.
Sätt en pelletsbrännare i atmospannan och registrera pannan som pelletspanna.
Sedan gör du som du vill.
Man ska aldrig anmäla någonting och därigenom koppla in de blåhårige med beslutansrätt i tekniska frågor.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 52 till
  • Laddar…
Installera bara och skit i resten. Så länge pannan sitter i samma pipa så spelar det väl ingen roll kan man tycka. Du kan ju låtsas att den alltid suttit där sen.............Det är ju inte din sak att hålla deras register aktuella.:cool:
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Hade det varit jag så hade jag inte sagt något mer om detta till kommunen och sedan satt in pannan och tankarna. Sotaren är den enda personen med kontrollfunktion som kommer att ha med pannan att göra och denne kommer garanterat inte bry sig att kolla upp om en anmälan verkligen har gjorts. Situationen är ju också lite märklig om man tänker att resultatet av att inte få godkänt på att sätta in en nyare panna med tankar och därmed mindre utsläpp är att det fortsätts eldas i en äldre panna utan tankar med höga utsläpp.
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Jag hade installerat och sedan fick sotaren se hur bra installationen blev nästa gång han kom (så gjorde jag när jag bytte oljepannan för ett gäng år sedan. Nu har vi bergvärme och den är utkastad)
Det vågar jag inte göra. Sotaren är väl skyldig att anmäla till kommunen att jag bytt panna? Och byter jag panna utan att ha fått okej från kommunen så kan de utfärda böter...
 
P
B Blackfield skrev:
resultatet av att inte få godkänt på att sätta in en nyare panna med tankar och därmed mindre utsläpp är att det fortsätts eldas i en äldre panna utan tankar med höga utsläpp.
Det är ju inte det vanligaste resultatet dock. Vanligare att man köper en ny panna om man inte får använda en gammal.
A Angelica87 skrev:
Och byter jag panna utan att ha fått okej från kommunen så kan de utfärda böter...
Det har du helt rätt i, du får det riktigt tråkigt om sotaren får för sig att slå en signal och kolla om anmälan är i sin ordning. Det brukar väl inte sotare göra, men vem vet. Om han är skyldig att anmäla vet jag inte heller. Däremot är kommunen skyldig att utfärda sanktionsavgifter.
 
Hos mig har sotaren anmält till kommunen bägge gånger jag bytt. Har tyvärr inge tips till ts.
 
Kör på bara. Finns ingen anledning att slänga ut den 'nya' pannan. I värsta fall, om myndigheterna besöker dig, får du väl placera en soffa och en låda öl i pannrummet och säga att du trivseleldar när du myser i soffan
 
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
P
L lodin92 skrev:
Hos mig har sotaren anmält till kommunen bägge gånger jag bytt. Har tyvärr inge tips till ts.
Det är ju ett ganska värdefullt tips...
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Jag personligen tycker inte att ett byte av panna till en som förbränner samma typ av bränsle borde räknas som väsentlig förändring. Så resonerade kommunen jag bor i då jag bytte panna i alla fall. Bytte från gammal kombipanna till ren vedpanna med acktankar. Vilken kommun handlar det om?
Jag håller med, tycker inte heller det kan ses som väsentlig förändring. Jag vill inte säga vilken kommun (rädd att outa mig) men det är en liten kommun i Mellansverige.
 
Fast anmäler de verkligen till kommunen? Har för mig att de själva bara noterar i sina papper vad man har för panna? Sotaren har väl inget uppdrag att hålla rätt på att alla söker de bygglov som krävs för ditten och datten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.