Jag ska isolera VA-ledningar och undrar om det funkar med vanlig S100 isolering nedgrävd i marken. Kommer den att ta upp fukt och tappa en del av sin isoleringsförmåga?

När det gäller marktryck så handlar det om 1-2 m mark som kommer att ligga ovanpå isolering och rörgrav. Det går ingen väg eller liknande över rörgraven.
 
Varför inte göra det ordentligt och använda markisolering som är gjord för ändamålet?
 
Ja det är ju oxå ett sätt att svara.
Så cellplast S100 är inte gjord för att användas som markisolering?
Om det stämmer så är det ju svar på min fråga, jag är dock inte helt övertygad om att det påståendet är korrekt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jo EPS100 går alldeles ypperligt att använda som markisolering. Och den tål trycker av t.ex ett hus eller trafiken på en garageuppfart.
Men EPS cellerna släpper med tiden in vatten.
XPS är så klart bättre då den är betydlig mer fukttålig. Så är det rejält blött nere i lednkngsgraven så är väl XPS ett bättre alternativ. Men det lär väl troligen ta åtskilliga år innan det blir nån skillnad och priset är l det dubbla för XPS, därav din fråga?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Ja, det blir ju billigare att isolera 100mm tjockt och 1200mm brett med EPS än 50mm tjockt och 600mm brett med XPS. Så därför vill jag gärna reda ut vilka möjligheter som finns.
 
  • Gilla
Barrolsson
  • Laddar…
Även om isoleringen inte ligger i grundvatten är det en konstant fuktbelastning och därmed kommer isoleringen rätt snart att suga åt sig vatten och isoleringsförmågan minska. Jag skulle definitivt köpt xps. Tänk på att den ska ligga i botten på schakten så nära rören som möjligt.
 
G Gabbe1 skrev:
Ja, det blir ju billigare att isolera 100mm tjockt och 1200mm brett med EPS än 50mm tjockt och 600mm brett med XPS. Så därför vill jag gärna reda ut vilka möjligheter som finns.
Därav jag skrev gör rätt. Dvs använd XPS.
EPS lägger du som markisolering uppe på dränerande makadam, inte en meter ner i marken.
Billigt är inte alltid bra, mer än för plånboken :rofl: kanske kortsiktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.