Hej
Sitter med ett Siporexhus byggt 52 och håller på att bli tokig på att det är så tunnsått med eluttag. De få uttag som finns är kopplade med inbilade (ej inbillade) rör i väggarna.
Det kan ju vara någon som har, eller ännu bättre har haft, samma problem som kan dela med sig av hur de löst det. Jag vill gärna fortsätta med "dold" eldragning.
Kan man:
a) Göra om ett bef. uttag till dosa och gå vidare från detta och göra nya uttag ?

b) Hur gör man "rörkanalerna" ? Kan man använda en vanlig fräs med ett grovt stål och gå förbi ev. hörn manuellt med huggmejsel. Eller finns det rent av specialverktyg ?

Jag vet att man kan ju "fråga en elektriker" men det är inte så många ,i varje fall inte här omkring, som gjort eljobb i Lättbetonghus utan de börjar hellre famla efter Kulo-grejorna.

I övrigt tycker jag att det är rätt okej med ett sten/lättbetonghus. Minimalt med underhåll på väggar och tak. Både ute och inne. Original spritputs från 52 hänger fast fortfarande. Tyst och stabilt. Man hör inga barnbråk mellan våningarna, i varjefall inte så länge de inte dunkar varandra i väggarna. Mindre skönt är att sova mot yttervägg när det är -35 ute.
Jag tror att de som bygger i sten inte ångrar sig....
/ LOB
 
Sitter själv i ett Siporexhus byggt -49 ;) Vid renoveringen av vårt kök höll jag på att bli tokig när ny el skulle dras. Hade inte några speciellt bra verktyg till att bila heller, så jag drog sträck med en penna vart rören skulle gå, och sedan borrade jag med ett 10mm borr längs linjerna. Därefter tog jag den lilla kofoten och knackade väck det som fanns kvar mellan linjerna. Riktigt jobbigt! Nu har jag köpt en billig borrhammare och kör med. Funkar bra, men ibland lossnar det stora bitar så man får spackla till förbannelse ;D ;) Men jobbet går bra mycket fortare ändå :)
 
hyr eller låna en betongspårfräs så är det uppspårat i ett nafs
 
El_-micke skrev:
hyr eller låna en betongspårfräs så är det uppspårat i ett nafs

Japp, prova att söka på betongspårfräs här på forumet så får du lite svar.
 
Ett alternativ är att köra upp två spår med vanlig vinkelslip (som väl de flesta har) med en diamantklinga. Sedan knackar man bort materialet mellan spåren med hammare och stämjärn.

Efter det är det bara att lägga in en flexslang och spackla upp.

Funkar bra om man inte har så mycket rör som ska fräsas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.