håller på med att bygga nytt

men kan inte minas att baken snacka så mycket om vad kredetivet innebar.

Kommer kredetivet att spräcka kalkylen nu???

kredetivet är ju något man måste ha men jag förstog inte hur mycket det skulle kosta !

tomtköpet är änu ej klart
och banken har redan dragit admin avgift på 5000 någonting
och räntan var så hög som 4,75 % när jag kollla på konton senast.

please hjälp

Det kommer ju knappt bli något kvar att bygga hus för om det ska dras 6000 papp i ränta varje månad ???
 
Skyfox!

Du bygger med Modulenthus väl? De har ju avtal med SEB. Jag prutade byggkreditivsräntan från 4,25 till 4. 4,75 låter högt. Pruta! Kolla med andra banker och berätta för DIN bank att på xxx-banken kan du få bättre ränta.

Adm avgiften hos SEB var för oss 3000 kr.

Räntan ackumuleras och läggs sedan till på lånet. Du behöver inte batala den nu utan den går in i den totala kostnaden för huset.

Försök betala tomten så sent som möjligt, då sparar du räntepengar.

/Björn

 
Beemer skrev:
Skyfox!

Du bygger med Modulenthus väl? De har ju avtal med SEB. Jag prutade byggkreditivsräntan från 4,25 till 4. 4,75 låter högt. Pruta! Kolla med andra banker och berätta för DIN bank att på xxx-banken kan du få bättre ränta.

Adm avgiften hos SEB var för oss 3000 kr.

Räntan ackumuleras och läggs sedan till på lånet. Du behöver inte batala den nu utan den går in i den totala kostnaden för huset.

Försök betala tomten så sent som möjligt, då sparar du räntepengar.

/Björn
Vi har redan bytt bank för att få detta lån.

lånelöftet var på 2,5 miljoner

hus.grund,tillval. ja allt kommer att gå på ... ja låt os säga 2,499999 . Läggs kridetivet på detta sedan???
då kommer ju kalkylen spricka fett pga av kridetiv kostnaderna ?? låter jobbigt

mvh matte

ps jo modulenthus är det

 
är lite "slow" har läst det där
men fattar fortfarande inte vart allt ska ta vägen
det står ju att det läggs på det övriga lånet.

men om övriga lånet är 2,499999 så ska kridetivet läggas på det om jag har förstått men då spricker ju kalkylen eller

mvh "slow" :)
 
Ok, ja man hamnar lätt på marginalerna.

Bäst att ringa och höra med banken vad de tycker ni ska göra. Troligen tycker de inte några 10kkr fram eller tillbaka spelar så stor roll, bara man ringt och frågat först?

/Björn
 
10 000 kkr

iof men om ränte kostnaderna är 6000 papp lär det inte bli några 10000 som ska läggas på lånet!?!?!
 
skyfox skrev:
men fattar fortfarande inte vart allt ska ta vägen det står ju att det läggs på det övriga lånet.
Nä så står det inte. Nu tar vi det lugnt och metodiskt:

Du ska alltså ha ett byggnadskreditiv på: 2 499 999:-.

Efterhand som det utbetalas från kreditivet så får du betala ränta på det utnyttjade beloppet.

När hela bygget är klart så skrivs kreditivet om till dels bottenlån resp. topplån. Totala lånesumman blir 2 499 999:-. Såvida kalkylen ej har spruckit p.g.a. oförutsedda utgifter eller för mycket tillval. ;)

Klarna det? ???
 
Immobil skrev:
Nä så står det inte. Nu tar vi det lugnt och metodiskt:

Du ska alltså ha ett byggnadskreditiv på: 2 499 999:-.

Efterhand som det utbetalas från kreditivet så får du betala ränta på det utnyttjade beloppet.

När hela bygget är klart så skrivs kreditivet om till dels bottenlån resp. topplån. Totala lånesumman blir 2 499 999:-. Såvida kalkylen ej har spruckit p.g.a. oförutsedda utgifter eller för mycket tillval. ;)

Klarna det? ???
nja både och

fattar inte riktigt hur det lånet fortfarande kan vara 2,499999

oooo vad trött jag blir ....och nävös
 
nervös.....grrr


kommer räntan som en shock efteråt sedan då?
 

Skyfox!

Modulenthus bör ha räknat med dessa räntekostnader i den kalkyl du fått. Därav bör dessa räntekostnader ingå i dina 2,499 999 kr.

Se under punkten "Räntor under byggtiden" på din produktionskostnadskalkyl.

/Björn
 
Om du har ett kreditiv med en maxgräns på 2,5 miljoner så betalar du inte ränta på hela beloppet utan bara på den del som du har lånat.

Så om du i början har lånat 1 miljon så betalar du ränta på den miljonen, inte mer. Sen låter man ofta räntan också läggas på kreditivet, men vill man så kan man ju betala den själv direkt om man tycker sig ha råd med det (ofta har man ju ett annat boende också när man bygger hus).

Men har du räknat med att alla pengarna i kreditivet skall gå till huset och att du inte skall betala räntan löpande så visst, du har rätt, du behöver låna mer pengar.

Fråga mera om jag förklarar otydligt!

Lycka till!
 
hmm ok börjar klarna

men vi har fortfarande inte köpt något .. inte skrivit på något iaf men är redan uppe i 12 000 ca

kotrakts räntan är ca 6000 kommer det att dras lika mycket varje månad???

hur mycket kan kridetivet bli på ca ett halv år?
 
Kontraktssränta är något man betalar på hela beloppet, dvs på dina 2,5 miljoner. Jag har sett på forumet att en del lyckats förhandla bort den, vi har en ränta på 0,3%.

0,3% på 2,5 miljoner är 7500 kr per år, dvs 625 kronor i månaden, så dina 6000 kronor kan knappats vara bara kontraktsränta utan kanske vanlig ränta också. Sen kansk du inte betalat månadsvis utan kvartalsvis, så får vi våra avier.
 
Beemer skrev:
Skyfox!

Modulenthus bör ha räknat med dessa räntekostnader i den kalkyl du fått. Därav bör dessa räntekostnader ingå i dina 2,499 999 kr.

Se under punkten "Räntor under byggtiden" på din produktionskostnadskalkyl.

/Björn
hej

jo det finns med i kalkylen men där står det 8 835
nu är vi uppe i 12 000 bara efter 2 månader .?!?!?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.