Väldigt relativ fråga kanske men vi skall bygga ut 50 kvm och min far hjälper oss att planera och sådär. Han är dock gammal byggare och har byggt hur mkt hus som helst. Dock är han väldigt udda och tror att jag förstår exakt vad som skall göras, hur lång tid det tar osv. För att vi skall slippa bli osams för han förklarar så dåligt undrar jag:

Vi har nu grävft ut för betonggrund i helgen ska vi lägga underlaget och förhoppningsvis isoleringsblocken och sidorna nästa helg för att sedan få betong i då om ca 1½ vecka. Hur lång tid måste denna torka till innan man kan resa stommen?

Huset skall ju byggas i hop med den gamla delen. Hur länge kan man räkna med att det är ett öppet hål? För det måste väl vara så att man river den gamla väggen innan man reser stommen och sedan klär den?

Är det mkt dyrare att beställa färdigkapat lösvirke sedan? tjänar man på det i arbetstid i så fall? (Vi skall ha två snickare.)

Ca hur lång tid tar det att få fönster man beställt? Om man valt standard?

Hur smidigt brukar det vara att sedan bygga invändigt? Dvs innerväggar osv. 3 innerväggar.

Med dessa frågor kanske ni tycker att jag inte ska bygga själv men det är ju min pappa som håller i det och jag är mest nyfiken och otålig och vill inte irritera honom....

Jättetacksam för lite vägledande svar
 
Kolla under rubriken "Grund" så ser du hur länge man bör vänta innan man börjar bygga. Det är nog väldigt ovanligt att man river väggen innan utbyggnaden är vattentät och isolerad men det är ju svårt att säga utan att se konstruktionen. Ytterpanelen tar man förståss bort direkt. Våra fönster tog 6-8 veckor att få. Standard eller ej spelar inte så stor roll om varan inte är lagervara-vilket våra inte var. Man kan ju tillfälligt täcka fönstren med byggplast. Täta dock inte helt om du inte har annan ventilation. Det är mycket fukt som ska ut ur ett bygge. Min erfarenhet är att själva regelstommeresandet inte är det som tar tid utan det är allt småplock med isolering, el, ev. vatten och allt sådant. Vi har dessutom lagt mycket tid på att spika fästen för gips då vi snålade in att ha råspont eller träfiberskiva bakom gipsen. Kan aldrig löna sig att ha byggare att peta med sådant. Min erfarenhet rent generellt av att bygga lösvirke utan bra bakgrundskunskap och tidigare erfarenhet är att det man förlorar mest tid på är just det faktum att man inte kan se framför sig vilka moment som kommer näst och därför ofta får logistiska problem på grund av bristande planering-grejer som fattas, grejer som måste flyttas, hantverkare som inte tajmas in rätt o.s.v. Vi bygger 220 kvadrat 1,5 plan och har hållit på sedan april 2004. Ser väl ut att komma in i mars kanske...men man behöver ju inte tex. spika takstolar, göra ytterdörrar och köksinredning själv...annat om man har någon skruv lös som vi ;) Så mitt bästa råd är: Skaffa bra snickare som du får bra kontakt med...och du - en erfarenhet till; vi har också pappor till hjälp och skulle jag bygga en gång till vore det en sak jag defenitivt skulle göra annorlunda...pappor tycker för mycket - även om de bara vill väl!
 
Mikael_L
Ni kan nog resa stommen två veckor efter gjutningen, eller ev några dagar tidigare. Men det är fortfarande mycket fukt i betongen som ska ut , så lägga innergolv bör ni nog vänta minst tre månader till med.
Men res stommen snabbt och få det hela tätt mot oväder, sen ordnar ni med lite värme och bra ventilation medan ni pysslar med allt det där övriga - det tar sin tid.

Är det mkt dyrare att beställa färdigkapat lösvirke sedan? tjänar man på det i arbetstid i så fall? (Vi skall ha två snickare.)
Vet inte vad det kostar, men om ni inte har en bra kapsåg så kan det vara en ide. Med en bra såg så går det snabbt att såga upp de längder man vill ha (glöm inte att spillet blir mer, om du räknar på det)
 
En liten kommentar, har ni funderat på taket om det behövs ingrepp i det befintliga? Tänker på vädret och befintlig taktäckning...

Angående hålet så borde det väl gå att öppna upp så man ser regelstommen och sen ta det lite lugnt med att riva väggar mm tills tillbyggnaden är tät. Det är ju rätt lätt att borra och se var innerväggar/tak/golv är om man skall ansluta till dem som förlängning av befintliga rum Men lite svårt att säga bergsäkert innan man sett det. Men jag försöker göra så lite ingrepp som möjligt tills man måste för ingen vill bo på en byggarbetsplats, hela huset påverkas av det och humöret brukar sjunka rätt snabbt,

Färdigkapat är jag lite allergisk emot, det är alltid några mått som måste justeras så ta närmaste standardlängd istället, en vanlig kap/ger och några bockar hanterar reglarna mm galant. Det har snickarna, eller bör ha i alla fall.

/Kent

 
Fördel att byggatill är att man kan ha det helt utanför boendet. Går att göra i princip helt färdigt och därefter öppna.
Jag håller på med en vinkel på knappa 50 m2 och som synes har jag bara klätt av väggen. Öppna till det gamla gör jag när det börjar bli färdigt så man slipper bo i en byggarbetsplats.... inv i a f ;).
 
  • IMG_1955.jpg
Bild 2
 
  • IMG_1972.jpg
Linnex skrev:
Fördel att byggatill är att man kan ha det helt utanför boendet. Går att göra i princip helt färdigt och därefter öppna.
Jag håller på med en vinkel på knappa 50 m2 och som synes har jag bara klätt av väggen. Öppna till det gamla gör jag när det börjar bli färdigt så man slipper bo i en byggarbetsplats.... inv i a f ;).

Jaha vad bra! Det är ungefär såhär det blir. Fast det nya taket skall täcka in det gamla. Känns lite klarare nu.

Fått lite svar i helgen med så nu så :-D Problemet är väl att man vill att de ska va klart NU! Skall nog ta och beställa fönster och ett glasdörrparti på ca 3 meter, någon som vet bra lev på det? Hajom är ju bra men ganska dyrt....fast det kan det ju va värt för kvaliten är väl toppen?

 
Mitt utbygge i form av en vinkel på ca 50m2 började kl 08:00 den 3 april, och blev klart kl 21:00 3e oktober ungefär.

Jag hade ett gäng som gjorde grund (murad leca, torpargrund) och grovjusterade tomten efter grävmassakern och en snickare som reste stomme, la tak, satte fönster och utegips. Resten har jag gjort själv, med lite hjälp då och då.

Hade sex veckors semester som jag snickrade i princip hela tiden och resten har blivit på kvällar/helger.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.