SarB SarB skrev:
Det stämmer ju inte riktigt dock, vad som gäller först beror på hur fastigheten har bildats.
Gränsrören i berg gäller före förrättningskartans/avstyckningskartans koordinater för gränsrören i berg.
Kartans koordinater för gränsrör i mark gäller före de nedslagna gränsrören i mark, eftersom dessa gränsrör är möjliga att flytta utan bestående spår i terrängen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mattoys skrev:
På dessa tjänster ligger min tomt ~7m fel mot tomtstolparna, så det som är där kan man inte lita på.
Är den fel storlek då? Det är ju det frågan handlar om. Att tomten ligger fel pga koordinatsystem mm händer. För de flesta är dock detta redan uppjusterat, men det finns exempel på när det inte är det.

För min tomt är Hitta.se extremt korrekt, upplösningen på kartan/satellitfotot är det som sätter stopp för noggrannheten.
 
SarB
N Nikko1 skrev:
Gränsrören i berg gäller före förrättningskartans/avstyckningskartans koordinater för gränsrören i berg.
Kartans koordinater för gränsrör i mark gäller före de nedslagna gränsrören i mark, eftersom dessa gränsrör är möjliga att flytta utan bestående spår i terrängen.
Det är ofta så man får resonera, ja. Inte uteslutande, men oftast.
 
pacman42 pacman42 skrev:
För min tomt är Hitta.se extremt korrekt, upplösningen på kartan/satellitfotot är det som sätter stopp för noggrannheten.
Min tomt är också riktigt bra avbildad på hitta.se (tomten avstyckad 1959).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73
M mattoys skrev:
så det som är där kan man inte lita på
Inte hos dig i alla fall, men jag är övertygad att det finns fler indikationer i ditt område att fastighetsgränserna på Hitta.se Eniro.se och lantmateriet.se inte visar rätt.
I många andra områden finns det tydliga indikationer att de ligger rätt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Mäklarens prospekt visar ju biluppställningsplats och staket och jag tar väl för givet, att man inte inkluderar något som inte stämmer med verkligheten
Har du hittat några fysiska markeringar för tomtgränserna?
 
B
SarB SarB skrev:
Det är ofta så man får resonera, ja. Inte uteslutande, men oftast.
JB 3 § Gräns som blivit lagligen bestämd har den sträckning som utmärkts på marken i laga ordning. Kan utmärkningen ej längre fastställas med säkerhet, har gränsen den sträckning som
med ledning av förrättningskarta jämte handlingar, innehav och andra omständigheter kan antagas ha varit åsyftad. Om gränsens sträckning ej utmärkts på marken i laga ordning, har
gränsen den sträckning som framgår av karta och handlingar

Av ovan gällande lag är det i första hand den sträckning som utmärkts på marken....... oavsett berg , jord eller vattentäckt mark.
 
SarB
B nord123 skrev:
JB 3 § Gräns som blivit lagligen bestämd har den sträckning som utmärkts på marken i laga ordning. Kan utmärkningen ej längre fastställas med säkerhet, har gränsen den sträckning som
med ledning av förrättningskarta jämte handlingar, innehav och andra omständigheter kan antagas ha varit åsyftad. Om gränsens sträckning ej utmärkts på marken i laga ordning, har
gränsen den sträckning som framgår av karta och handlingar

Av ovan gällande lag är det i första hand den sträckning som utmärkts på marken....... oavsett berg , jord eller vattentäckt mark.
Som sagt, Gränsmarkeringar kan rubbas, vilket dock är extremt mycket svårare när de markerats i berg, vilket gör att man inte kan stirra sig blind på gränsmarkeringar. Under förutsättning att de sitter där de ska, så absolut, Då gäller de i första hand.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
JB 3 § Gräns som blivit lagligen bestämd har den sträckning som utmärkts på marken i laga ordning. Kan utmärkningen ej längre fastställas med säkerhet, har gränsen den sträckning som
med ledning av förrättningskarta jämte handlingar, innehav och andra omständigheter kan antagas ha varit åsyftad. Om gränsens sträckning ej utmärkts på marken i laga ordning, har
gränsen den sträckning som framgår av karta och handlingar

Av ovan gällande lag är det i första hand den sträckning som utmärkts på marken....... oavsett berg , jord eller vattentäckt mark.
Sen finns det även exempel på¨att lantmätaren eller mätningsingenjören som markerade gränsen gjorde fel (Va, kan en lantmätare göra fel???) - till exempel läste fel på siffrorna i koordinaterna eller slant på tangenterna när hen matade in datat i databasen eller i totalstationen. Visserligen SKA man alltid göra en oberoende inmätning av alla utsatta gränsrör när man är klar, just för att hitta fel - men jag vet att det finns de som slarvat med det.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
harry73
Jag letade efter ett bra exempel på nätet
På nedanstående bild kan man se att tomtgränserna generellt ligger där man förväntar dom i förhållande till gatorna, häckarna, infarterna, mm. Så här är de tomtgränserna väldigt exakt.

Det är också tydligt att fastighet 13:6 använder en stor del mark som inte tillhör fastigheten.
Och för grannfastigheten 13:7, skulle jag som spekulant kontrollera om boden längst i söder delvis ligger utanför tomtgränsen.

Svårare än så är det inte (för mäklare, säljare och köpare)
Flygbild över bostadsområde med markerade tomtgränser, gator och fastighetsbeteckningar, visar markanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
F
SarB SarB skrev:
Eftersom de vet säkert var gränsen går antar jag att det finns riktiga markeringar. Det jag säger är att det inte fungerar så enkelt som att det i alla fall är så att utmärkning i marken gäller först och sedan kartan, det är rent felaktigt.
I detta fall antar jag att man funnit markeringar som förmodligen är korrekta och staketet mm då är uppfört utanför dessa. Men om förrättningskartan säger att gränsen går någon annanstans än där markeringarna är så är ju saker och ting inte så givna längre, eller hur?
Förmodligen är det ju inte fallet här.
jordabalken är ju rent generellt tjurig att läsa men nog är det väl så att markering i mark gäller? Finns förättningskarta som säger annat så får en ny mätning och markering beställas (och betalas) och så gäller istället de nya märkena. Eller?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
B
Kolla vilket år tomten avstyckades det är bra att känna till om det är under dagens jordabalk och fastighetsbildningslag som kom år 1972 .
Är den avstyckad före 1972 gällde andra lagar och då kan ÄJD, JDL och ev 18§JP bli aktuell liksom att kolla hur är gränsen markerad & dokumenterad i förrättningsaktens karta och textdel. Finns koordinater till gränspunkter och i vilket koord-system?

Finns kanske inga koordinater om det är en äldre tomt på landsbygden-
Kanske Sämjedelad ?
Vem vet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du hittat några fysiska markeringar för tomtgränserna?
Nej, bara staketet, som ju ligger utanför tomtgräns.
 
B nord123 skrev:
Kolla vilket år tomten avstyckades det är bra att känna till om det är under dagens jordabalk och fastighetsbildningslag som kom år 1972 .
Är den avstyckad före 1972 gällde andra lagar och då kan ÄJD, JDL och ev 18§JP bli aktuell liksom att kolla hur är gränsen markerad & dokumenterad i förrättningsaktens karta och textdel. Finns koordinater till gränspunkter och i vilket koord-system?

Finns kanske inga koordinater om det är en äldre tomt på landsbygden-
Kanske Sämjedelad ?
Vem vet?
Stugan är byggd 1978.
 
M Maggis51 skrev:
Nej, bara staketet, som ju ligger utanför tomtgräns.
På alla sidor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.