Hej,

Har för närvarande en klädkammare/förråd som inte har särskilt bra förvaringslösningar utan det är mestadels kaos där just nu. Jag vill riva ut allting och bygga om det till kombinerat kontor och förvaring. Det är ett väldigt litet rum (190 x 150 cm) så man måste tänka till för att optimera ytan och verkligen utnyttja höjden (255 cm).

Jag har renderat en ungefärlig skiss och skickat till några snickerifirmor. Jag förstår att priset på detta beror till stor del vilka material de väljer. Jag har bett dom om ett högt skåp med en avdelare i mitten med plats för städprylar (t.ex. dammsugare) och justerbara hyllplan samt ett 30 mm rejält skrivbord med genomföring för kablage till dator. Angående material har jag förlitat mig på deras expertkunskap om vad som ser bra ut och är kostnadseffektivt!

Skulle vilja ha er hjälp med att bilda mig en uppfattning om vad det kan tänkas kosta (material + frakt/montering)? Och en fråga om ROT: Visst är det så att det bara går att göra avdrag på det arbete som sker hemma hos mig, dvs. monteringen?

Här är min renderade skiss som jag skickat med i mina offertförfrågningar:

Tack på förhand för hjälpen!

2Gtdfmy.png

2vLvddy.png
 
  • Gilla
Pegasusus och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Har för närvarande en klädkammare/förråd som inte har särskilt bra förvaringslösningar utan det är mestadels kaos där just nu. Jag vill riva ut allting och bygga om det till kombinerat kontor och förvaring. Det är ett väldigt litet rum (190 x 150 cm) så man måste tänka till för att optimera ytan och verkligen utnyttja höjden (255 cm).

Jag har renderat en ungefärlig skiss och skickat till några snickerifirmor. Jag förstår att priset på detta beror till stor del vilka material de väljer. Jag har bett dom om ett högt skåp med en avdelare i mitten med plats för städprylar (t.ex. dammsugare) och justerbara hyllplan samt ett 30 mm rejält skrivbord med genomföring för kablage till dator. Angående material har jag förlitat mig på deras expertkunskap om vad som ser bra ut och är kostnadseffektivt!

Skulle vilja ha er hjälp med att bilda mig en uppfattning om vad det kan tänkas kosta (material + frakt/montering)? Och en fråga om ROT: Visst är det så att det bara går att göra avdrag på det arbete som sker hemma hos mig, dvs. monteringen?

Här är min renderade skiss som jag skickat med i mina offertförfrågningar:

Tack på förhand för hjälpen!

[bild]

[bild]
Välkommen till forumet!

Ska du ha någon belysning? Vägguttag? Nätverk? Uppvärmning? Ventilation? Dörr?

Ska hyllorna s.a.s hänga i luften, eller ska det vara några konsoler som håller dem? Ska hyllorna gå att flytta?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Ska du ha någon belysning? Vägguttag? Nätverk? Uppvärmning? Ventilation? Dörr?

Ska hyllorna s.a.s hänga i luften, eller ska det vara några konsoler som håller dem? Ska hyllorna gå att flytta?
Tack för välkomnandet! El, nätverk, och belysning är redan fixat så min fråga berör endast möbelsnickeri. Hyllorna på väggen har jag tänkt ska vara fixa. Det spelar inte så stor roll för mig hur hyllorna är upphängda så länge det det går att förvara saker där, och att det ser bra ut. Jag har i offertförfrågningarna bett om förslag som är ser bra ut och är kostnadseffektiva.

Det är betongväggar (förutom väggen med dörren) så det borde nog gå att ha i alla fall skrivbordet utan ben.
 
Fint men jag hade valt att ha fönster i dörren eller över dörren för att det inte skulle kännas för instängt.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Fint men jag hade valt att ha fönster i dörren eller över dörren för att det inte skulle kännas för instängt.
Tack för feedbacken. Har tyvärr inte möjlighet att editera mitt huvudinlägg (eller så förstår jag inte hur) men jag skulle vilja förtydliga att jag bor i en lägenhet och att sätta ett fönster i den väggen skulle se konstigt ut baserat på lägenhetens utformning. Jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt huvudinlägg men det jag vill tillföra till rummet är endast möbelsnickeri.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
O oddan skrev:
Tack för feedbacken. Har tyvärr inte möjlighet att editera mitt huvudinlägg (eller så förstår jag inte hur) men jag skulle vilja förtydliga att jag bor i en lägenhet och att sätta ett fönster i den väggen skulle se konstigt ut baserat på lägenhetens utformning. Jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt huvudinlägg men det jag vill tillföra till rummet är endast möbelsnickeri.
Så det du undrar på är ett skåp, två vanliga hyllor och en stor hylla?
 
Jag kan förstå att det är lite snyggare med fasta konsoler, med fast avstånd mellan hyllor etc. Enhetligt, rätt färg osv.


Men jag skulle alla dagar i veckan sätta upp väggskenor med konsoler från Elfa (eller Biltema).
Flexibiliteten att kunna lägga till och ändra mellanrum, storlek, bredd och djup allt eftersom behoven ändras är överlägsen. Stora lådor, eller papper tar ju lite olika höjd om man säger så....

Sedan... tröttnar man på att ha det som kontor finns det konsoler som gör att man kan ha väggen med garderobsstänger.
Finns även konsoler med trådkorgar etc.
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Så det du undrar på är ett skåp, två vanliga hyllor och en stor hylla?
Ja precis. Eller... ett skåp, två hyllor och ett skrivbord (i vinkel som på bilderna) för att vara mer exakt. Och jag vill helst att det ska vara en snygg finish och en "helhetslösning" över det hela. Det är därför jag inte planerar att köpa färdigt skåp och färdigt skrivbord. Men när jag får se hur dyra offerterna är kommer jag kanske jag ändrar mig.
 
Redigerat:
Har fått en offert på detta än så länge och den ligger på 33 000 kr varav 7500 kr är frakt och montering och 1500 för mätning innan ritning. Detta är då exklusive moms!

Hade förväntat mig mindre med tanke på att materialet i deras offert är mestadels MDF med lite massiv ask på sina ställen. Men detta var från en firma som har väldigt hög finish på sina jobb baserat på projekten på deras hemsida. Kanske finns billigare alternativ. Jag väntar in övriga offerter också!
 
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Ska du vara så avancerad att du platsbygger skåp och hyllor i ett litet förråd? Du har inte tänkt på något flexiblare hyllsystem som du kan ändra och bygga om utefter att behoven ändras? Typ Elfa, eller någon annan variant.

Edit. Nu läser jag att någon annan redan kommit med den idén. :)
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Har fått en offert på detta än så länge och den ligger på 33 000 kr varav 7500 kr är frakt och montering och 1500 för mätning innan ritning. Detta är då exklusive moms!

Hade förväntat mig mindre med tanke på att materialet i deras offert är mestadels MDF med lite massiv ask på sina ställen. Men detta var från en firma som har väldigt hög finish på sina jobb baserat på projekten på deras hemsida. Kanske finns billigare alternativ. Jag väntar in övriga offerter också!
IKEA Metod högskåp och överskåp, Lehyttan dörrar med Östernäs handtag, Pelly (typ) väggskenor och konsoler, Byggmax (typ) Hyllplan Antracit 40cm och Hyllplan Svart 40 och 60 cm och några plugg och skruv så är du i mål.

Räkna på det.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Har fått en offert på detta än så länge och den ligger på 33 000 kr varav 7500 kr är frakt och montering och 1500 för mätning innan ritning. Detta är då exklusive moms!

Hade förväntat mig mindre med tanke på att materialet i deras offert är mestadels MDF med lite massiv ask på sina ställen. Men detta var från en firma som har väldigt hög finish på sina jobb baserat på projekten på deras hemsida. Kanske finns billigare alternativ. Jag väntar in övriga offerter också!
Eh... oj. :rolleyes:

Du ska ha ett skåp, och hyllor - det borde gå att hitta matchande färgsättningar.
Sedan ska det borras xx antal borrhål i väggen. Har man inte borr så visst kan man leja ut det.
Men ... oj det där var väldigt saftigt tilltaget.

Det kan dock bara utifrån att de verkligen ska bygga ett skåp från grunden, det tar liksom tid.
Vill man ha nåt speciellt, så kanske man ska utgå från något färdigt och ev anlita tex en målare för att få allt enhetligt.
 
Spontan reflektion: Antingen bygger man det själv med t.ex. Elfa-skenor och Ikea-skåp på en lördagförmiddag + tid för inköp. (Billigt)

ELLER:

Man beställer specialgrejer från ett snickeri, och då blir det dyrt (men förhoppningsvis top notch). Känns som att det sånt här garderobsprojekt enklast, snabbast, billigast fixas själv. På tiden som det tar att upphandla tjänsten har man redan byggt det.
 
  • Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 6 till
  • Laddar…
Det är enkelt att bygga själv och rekommenderar Ikea som stomme plus massiva material där du tycker att rätt material gör skillnad. Förstår att det ser väldigt mycket snyggare ut med inbyggt men jag kan varmt rekommendera ett höj och sänkbart skrivbord.

Vi närmre eftertanke, kör på elfa på väggarna då rummet är så litet och en platsbyggd lösning sannolikt inte genererar något ökat försäljningsvärde (vs en funktionell lösning).
 
S christoffer09 skrev:
Spontan reflektion: Antingen bygger man det själv med t.ex. Elfa-skenor och Ikea-skåp på en lördagförmiddag + tid för inköp. (Billigt)

ELLER:

Man beställer specialgrejer från ett snickeri, och då blir det dyrt (men förhoppningsvis top notch). Känns som att det sånt här garderobsprojekt enklast, snabbast, billigast fixas själv. På tiden som det tar att upphandla tjänsten har man redan byggt det.
Inser att jag skrev
S christoffer09 skrev:
Spontan reflektion: Antingen bygger man det själv med t.ex. Elfa-skenor och Ikea-skåp på en lördagförmiddag + tid för inköp. (Billigt)

ELLER:

Man beställer specialgrejer från ett snickeri, och då blir det dyrt (men förhoppningsvis top notch). Känns som att det sånt här garderobsprojekt enklast, snabbast, billigast fixas själv. På tiden som det tar att upphandla tjänsten har man redan byggt det.
Inser att jag skrev som en kratta innan. Menade alltså att antingen gör man det "billigt, själv" eller "dyrt, påkostat, av snickare". Att försöka leja in någon till väsentligt lägre pris än det du fått prisuppgift på blir nog inget vidare slutresultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.