Hej,
Vi har köpt ett nytt hus och har en del utelampor som tagit stryk genom åren. Tror att det från början är sprutmålad aluminium.
På bilden kan ni se ett ex på hur det ser ut i dag. De har ärgat och färgen har lossnat eller sitter löst.
Jag undrar om någon har nån idé om hur man kan göra för att få dem i bruksskick igen till en rimlig kostnad ?
 
  • Ärgad och skadad utomhuslampa av aluminium med flagande färg på en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengör dom måla dom med plåtfärg eller
Biltema Hammarbäck.
 
Tack för svar, har du tips på hur man rengör den ärgade ytan ?
 
Slipa med sandpapper det lösa bara.
Rengör med avfettning.och måla.
Glöm inte att maska av.Köp inte Hamerlite
hammarlack svårt den blir brun.När den torkar.Det blir inte Biltema svårt hammarlack.
 
I inscius skrev:
Tack för svar, har du tips på hur man rengör den ärgade ytan ?
Jag har ingen erfarenhet av att blästra aluminium men det har säkert andra här. Skulle kunna fungera antar jag.

Välkommen till forumet!
 
M Manhunter skrev:
Slipa med sandpapper det lösa bara.
Rengör med avfettning.och måla.
Glöm inte att maska av.Köp inte Hamerlite
hammarlack svårt den blir brun.När den torkar.Det blir inte Biltema svårt hammarlack.
Tack för bra tips, skall testa !
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att blästra aluminium men det har säkert andra här. Skulle kunna fungera antar jag.

Välkommen till forumet!
Hej och tack! Då jag har ca 50 lyktor tror jag blästring blir dyrt, även om det kanske blir bäst
 
Jag hade bara tagit en stålborste och dragit av det lösa, sandpappra lite och sedan måla. De ska ju inte sitta i ditt vardagsrum antar jag. Notera dock att på de lampor jag har av gjuten aluminium så har hammarlack inte fäst särskilt bra, det flagar.Men det kan bero på saltet från havet som äter aluminium kanske.
 
  • Gilla
inscius
  • Laddar…
I inscius skrev:
Då jag har ca 50 lyktor tror jag blästring blir dyrt, även om det kanske blir bäst
Wow, 50 styck. Då tror jag det blir drygt med "handarbete" men hur du än gör blir det en rejäl insats att rusta upp alla.
 
  • Gilla
inscius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.