I
Hej!

Nu är det dags att införskaffa en kamado. I dag kör jag på gasol så en kolgrill behövs också:)
Intresset för low and slow och rökning har ökat så då är en kamado givet som jag förstår det.

Frågan är först storlek, räcker det med 46 cm grillyta eller 57 är det som gäller?
Vilken har ni och varför?

De jag velar mellan är:
Kamado Joe Classic 2 46 cm
https://kamadojoe.se/grillar/classic-18/#toggle-id-3
Pris: 16500:-

Kamado sumo midi 47 cm
https://www.kamadosumo.se/produkt/kamado-sumo-midi/
Pris: 9900:-

Kamado sumo maxi 57 cm
https://www.kamadosumo.se/produkt/k...MIns3gldnP7QIV0QN7Ch2yUgydEAAYASAAEgLQVPD_BwE
Pris: 12000:-

Hit me med alla argument :)

Tack!
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hej! Kul att du är sugen på en kamado, jag har en The Bastard. ([länk])

Mer än nöjd med både storlek och kvalitetskänsla, känns som en premiummodell med bra garantier.
The sumo har jag hört sådär om, inte så bra kvalite tydligen.

Den såg också trevlig ut. Okänt märke för mig, får läsa mer om den. Hur länge har du haft den? Förvarar du den utomhus året runt? Rost?

Jag läser olika saker kring sumo. Något konkret du tänker på?
 
I IAmNotANumber skrev:
Den såg också trevlig ut. Okänt märke för mig, får läsa mer om den. Hur länge har du haft den? Förvarar du den utomhus året runt? Rost?

Jag läser olika saker kring sumo. Något konkret du tänker på?
ja gör det, det är ett holländskt märke om jag inte minns helt fel. Jag köpte den i juli i år, har använt den ganska mycket. Låter den stå ute under ett skydd, alldeles för tung för att orka flytta över gräset haha. Finns ganska mycket info på tyska/holländska forum.
angående sumo så har jag hört om rost på skruvar och keramik som spricker, men har inte testat själv så har ingen egen erfarenhet
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
Det blev en Kamado Joe classic 3
Om några timmar är premiärgrillningen
 
  • Gilla
krill7 och 2 till
  • Laddar…
I IAmNotANumber skrev:
Det blev en Kamado Joe classic 3
Om några timmar är premiärgrillningen
Härligt, tror du kommer bli mer än nöjd! köpte du några roliga tillbehör också?
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Härligt, tror du kommer bli mer än nöjd! köpte du några roliga tillbehör också?
Allt ingår i start för att komma igång så sätt. Det jag köpte till var bränsle och rökved. Jag har en del saker sen innan som wook, pizzasten, lite olika järn, tänger, handskar, termometrar, osv.

Det lär säkert bli fler tillbehör så fort jag lärt känna henne
 
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Vet någon skillnaden mellan
Joe CLASSIC III™ 46CM och CLASSIC II™ 46CM
 
I
A A.G skrev:
Vet någon skillnaden mellan
Joe CLASSIC III™ 46CM och CLASSIC II™ 46CM
Den större synliga skillnaden är benställningen och sidoborden. Annat material på sidobord, snyggare benställning i mitt tycke.

lll:an har även något mer avlång form för man får plats med medföljande sloroller för rökning.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
I IAmNotANumber skrev:
Den större synliga skillnaden är benställningen och sidoborden. Annat material på sidobord, snyggare benställning i mitt tycke.

lll:an har även något mer avlång form för man får plats med medföljande sloroller för rökning.
toppen. Tack. Lutar åt 3:an
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
A A.G skrev:
toppen. Tack. Lutar åt 3:an

Lugnt. Jag var i samma tankar som dig för ett tag sen. Du kör inte bli missnöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.