Ska yta ut en dörr inkl karm i en lättklinkervägg. Har måttat öppningen till ca 69,5 bred, +/- någon mm, den karm jag tittar på är 70x190 cm, så behövs tas bort minst 1 cm för att passa. Höjden i dörrhålet ligger på 194 cm.

Hur mycket bör man lämpligen ta bort i en sådan vägg för att det ska vara lämpligt att passa in en ny karm?

Ursäkta nybörjarfrågan men osäker på hur man ska utgå ifrån.
 
Men det faktiska karmyttermåttet på karmen lär väl inte vara 700x1900mm!?
En normal 7 x 19 karm får du in om hålet (modulen) är 69,5cm
Karmen bör vara ca 68,5cm
 
B bradgard skrev:
Tar väl några exempel jag kikade på Byggmax, står ju modulmått 7x19, sen monteringsfärdig karm 42x92 mm


[länk]

[länk]
Modulmått = hålmått
KYM = karmyttermått
Ta reda på KYM, står inget om det i dom länkarna....
 
  • Gilla
CarlC89 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hos dörrens tillverkare finns uppgifterna:

[länk]

Dörren är 69x199 vilket också visar på problemet med att klassa modulmåttet som "hålmått". Här har man bara 5mm per sida att vingla på om man ska ta upp ett hål och det är rätt lite.

I detta fall skulle jag lätt göra hålet 71 eller 72cm. 1-1,5cm per sida av karmen, utöver karmens faktiska yttermått.
Så i regel bör man alltid räkna med att det ska finnas en "luftspalt" på 1-1,5 cm kring en dörrkarm?

När jag tittar på hur den här nuvarande karmen monterats ser det mer ut som man har hamrat in eländet i dörrhålet. Några karmskruvar kan jag inte urskilja, och jag vet inte hur väl ev puts får en dörr att sitta kvar i hålet, såvida man inte skruvat eller spikat från insidan.

Noterade när jag tog bort en annan karm att man använt kilar i "luftspalterna" och en bred metallbricka som höll fast karmen i balken ovanför...
 
Ja lite luft vill man ha så att dörren säkert kan justeras korrekt.

Jag tror nästan alla gamla dörrar i källaren är monterade som du beskriver. Det ser ut som man först ställt dit karmen och sedan murat upp väggarna runt detta. Dörren är sedan fixerad med en kombination av spik från karmens insida och ibland plåtbleck som sitter i någon fog i murverket. De två dörrar som jag tog bort senast i samband med rivning av dessa väggar satt som berget, 73 år senare....

Nu är det ju mycket smidigare med ett lite större hål + karmhylsor med tillhörande skruv.

https://www.essve.com/sv/produkter/karminfastning/karmhylsa/
 
S
I det här fallet är det nog mycket mindre jobb att såga bort 5 mm på varje karmsida än att förstora hålet.
 
Det första är förstås att kolla om det inte går att klämma in dörren as-is, även om det bara är en millimeter på varje sida...

Eftersom det är en lättklinkervägg skulle jag hellre ta en fogsvans med hårdmetallskär och bara nöta av lite på väggarna. Sågen kostar ett par hundringar, finns tex på jula. Men, visst är det möjligt att såga i karmen också.
 
Är hålet putsat eller bara rå leca?
Jag hade monterat dörren som den är. Dikt an mot den sida som är mest rak, nån masonitbit för att justera.
På andra sida brukar det gå att trycka i bitat ändå.
Om nu hålet är lodrätt. Annars får man ju ta upp det iaf.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är hålet putsat eller bara rå leca?
Jag hade monterat dörren som den är. Dikt an mot den sida som är mest rak, nån masonitbit för att justera.
På andra sida brukar det gå att trycka i bitat ändå.
Om nu hålet är lodrätt. Annars får man ju ta upp det iaf.
Är då rå leka på insidan vas jag kan se, men rent spontant skulle jag hellre göra inverkan på väggen än karmen. Tycker det känns oerhört svårt att såga karmen rakt utan att det ser förjäkligt ut haha..
 
  • Dörr med råa, outfärdade sidor och träkarm som behöver justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel i trä mot betonggolv, osäker passform där dörrkarm möter golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ok får inte karmen plats i hålet som det är nu?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok får inte karmen plats i hålet som det är nu?
Tja, om det ska finnas space i kanterna så lär man ta bort en cm iaf, antar jag. Tror det är på gränsen liksom.
 
Jag monterade för 5min sedan en 100år gammal trädörr med karmmått 91x211cm i ett hål som var 92x216cm.
Det jag gjorde var att mäta ut vilken sida som var rakast. Höger var i princip 100% lodrät. Lite bred i mitten dock. limma på en 3mm masonitbit där och då var det perfekt.

På så sätt kunde jag sätta dörren med nollspel mot höger regel/sida och få 10mm spelrum för att kila dörren på plats på vänster sida.

Borde gå att göra på liknande sätt fast det är murad vägg.
 
Vissa monteringsguider av bastudörr rekommenderade ett utrymme på minst 10-50 mm extra bredd i dörrhålet mot vad karmmåttet är, samt 50-110 mm i höjdled, varav man skulle ha 40-100 mm höjd mellan golv och nedre karmen.

Fast jag förstår inte hur det blir med en karm som "hänger" 4-5 cm ovanför golvet, känns lite som att man kommer snubbla på eländet när man går in eller ut.

Hur gör man lämpligast för att öppna upp öppningen mer i så små dimensioner? Behövs lämpligen 1-2 cm i höjd och sidled i så fall. Stämjärn och hammare? Sticksåg? Tigersåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.