Hej,

Jag behöver installera en taklampa i min lägenhet. Lampan har en "gammal" kontakt medan min lägenhet har jordat dcl-uttag. Lampan är ojordad och dubbelisolerad. Dessutom är sladden för kort så den behöver förlängas. Mina frågor är:

1. Kan jag klippa av sladden till lampan och skarva ihop den med en sladd med dcl-stickpropp(för att båda förlänga och få rätt stickpropp)?
2. Om lampan är ojordad, måste även sladden jag skarvar den vara det, eller går det att skarva med en jordad sladd?
3. Är en "kopplingsplint" rätt sätt att skarva ihop sladdarna? https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsplint-2-pack/p/36-4257

Tack på förhand,
Markus
 
1. Ja.
2. Jord kan ej och ska ej anslutas till en dubbelisolerad armatur, så eventuell jordledare ska klippas bort/isoleras.
3. Ja.
 
E etompau skrev:
1. Ja.
2. Jord kan ej och ska ej anslutas till en dubbelisolerad armatur, så eventuell jordledare ska klippas bort/isoleras.
3. Ja.
Tack för svar!

"så eventuell jordledare ska klippas bort/isoleras" - Vad betyder detta rent konkret om jag har en 1,8m jordad sladd? Är det bättre att jag köper en ny sladd?
 
Norenma Norenma skrev:
Tack för svar!

"så eventuell jordledare ska klippas bort/isoleras" - Vad betyder detta rent konkret om jag har en 1,8m jordad sladd? Är det bättre att jag köper en ny sladd?
Klipp bort i jordledaren helt enkelt där du har skalat av ytterisoleringen.
 
E etompau skrev:
Klipp bort i jordledaren helt enkelt där du har skalat av ytterisoleringen.
Okej tack! Så det är tillräckligt att bara klippa bort den? Jag tänkte att eftersom den ojordade delen är "dubbelisolerad" så kanske man måste skarva med en annan ojordad dubbelisolerad sladd(och stickpropp)?
 
Men du skriver "skarva ihop". Hur tänkte du skarva?
 
H hempularen skrev:
Men du skriver "skarva ihop". Hur tänkte du skarva?
Klippa av sladden till lampan, koppla ihop ändarna med en "kopplingsplint". Och klippa bort jordledaren då om man kan använda den jordade sladden och stickproppen alls.
 
H hempularen skrev:
Jo, men "kopplingsplint" kan betyda många olika saker. Det måste vara en kapslad koppling med dragavlastning för båda ledningarna. Ex:

[länk]
Okej tack för tipset, dock så var detta samma koppling som jag länkade i mitt första meddelande.

Det jag undrar nu är om det är godkänt att skarva ihop en ojordad men dubbelisolerad sladd (alltså den som sitter i min lampa nu) med en jordad stickpropp med sladd(om jag klipper bort änden av jordledaren).
 
Norenma Norenma skrev:
Okej tack för tipset, dock så var detta samma koppling som jag länkade i mitt första meddelande.

Det jag undrar nu är om det är godkänt att skarva ihop en ojordad men dubbelisolerad sladd (alltså den som sitter i min lampa nu) med en jordad stickpropp med sladd(om jag klipper bort änden av jordledaren).
H hempularen skrev:
Jo, men "kopplingsplint" kan betyda många olika saker. Det måste vara en kapslad koppling med dragavlastning för båda ledningarna. Ex:

[länk]
Anledning till att jag vill skarva med en jordad sladd är för att det verkar vara svårt att få tag på dcl-proppar med lite längre sladd, och jag vill slippa både förlänga sladden och koppla på stickproppen på sladden själv om det går.
 
Norenma Norenma skrev:
svårt att få tag på dcl-proppar med lite längre sladd, och jag vill slippa både förlänga sladden och koppla på stickproppen på sladden själv om det går.
Hur lång behöver du?

Tre meter finns i alla fall.

Vit elsladd på 3 meter med DCL-kontakt, ligger ringlad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.a-ljus.se/sv/articles/2.2735.13524/sladdstall-3-m-dcl

Kunde jag undvika en skarv skulle jag tveklöst byta sladden till lampan.

Räcker inte tre meter, eller vad du nu hittar för längder, finns det lösa DCL-stckkontakter. Borde inte vara svårare att montera denna än att montera en skarv, även om jag aldrig använt den själv.

Vit DCL-lamppropp visas med pris och produktinformation på Clas Ohlsons webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp-DCL/p/Pr367581000
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur lång behöver du?

Tre meter finns i alla fall.

[bild]
[länk]

Kunde jag undvika en skarv skulle jag tveklöst byta sladden till lampan.

Räcker inte tre meter, eller vad du nu hittar för längder, finns det lösa DCL-stckkontakter. Borde inte vara svårare att montera denna än att montera en skarv, även om jag aldrig använt den själv.

[bild]

[länk]
Hej,

Tack för svar, men problemet är alltså att hitta längre dubbelisolerade sladdar med dcl-propp(om det nu krävs för att koppla ihop med min dubbelisolerade lampa + sladd). Funderar på att köpa denna och klippa av för att skarva med lampan, borde funka lika bra som att köpa en propp med sladd väl?
https://www.lampgrossen.se/produkt/Sladdstall-DCL-E14
 
Fairlane
Norenma Norenma skrev:
Det jag undrar nu är om det är godkänt att skarva ihop en ojordad men dubbelisolerad sladd (alltså den som sitter i min lampa nu) med en jordad stickpropp med sladd(om jag klipper bort änden av jordledaren).
OBS, det är lampan som är dubbelisolerad, inte sladden.
Klipper du av jordkabeln och ansluter endast fas och nolla så blir det i praktiken samma sak som att han en "ojordad sladd" (återigen, det är inte själva sladden som är jordad eller inte).
 
Fairlane Fairlane skrev:
OBS, det är lampan som är dubbelisolerad, inte sladden.
Klipper du av jordkabeln och ansluter endast fas och nolla så blir det i praktiken samma sak som att han en "ojordad sladd" (återigen, det är inte själva sladden som är jordad eller inte).
Tack, det var det jag funderade på. Är det samma med proppen, att den inte heller är dubbelisolerad och fungerar på samma sätt som en ojordad propp om jordledaren inte är ansluten?
 
Norenma Norenma skrev:
Funderar på att köpa denna och klippa av för att skarva med lampan, borde funka lika bra som att köpa en propp med sladd väl?
[länk]
Ja.

Om stickproppen och/eller sladden har skyddsjord eller ej kvittar. I lampan finns ingen plats att ansluta eventuell skyddsjord och detta ska heller ej göras. Om en ansluten ledare för skyddsjord skulle råka finnas med i anslutningskabeln fram till lampan spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Norenma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.