OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Kanske inte, men det är inte frågan i tråden.
Så vidare jag inte missförståt så är det högst aktuellt att utreda om det är rimligt med 150k för att flytta fönsterna. Om det inte är rimligt så är det svårare att få ersättning.
De hade redan blivit erbjudna 30k. Hade dem nu löst det för 30k så hade problemet varit ur världen. Men nu står parterna långt ifrån varandra.
Om det finns en rimlig lösning som kostar mindre än hälften så blir det kämpigt att få rätt.
Men det kommer bli bra tv;)
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F
S Sulo skrev:
Vi hade lagt in drygt en vecka som marginal mellan leverans och kran + helikopter. Det tyckte vi kändes rimligt.
Allt hade faktiskt fungerat trots E.ONs försening om de bara hade agerat. De lovade att hjälpa oss med en ny transport. Vi försökte få svar i åtta dagar. Det slutade med att vi bokade nya transporter själva. Vi räddade helikoptern men kranen blev stående i sju dagar.

Fönsterna var alldeles för stora för personbil med släp. Det var precis att hjullastaren orkade lyfta de större partierna. Största boxen vägde 3 ton.

Vi körde så mycket vi kunde med personbil och släp så hantverkarna kunde jobba. En långtradare med isolering (blir några vändor med släp). Reglar, plywood mm.
Att dom lovat att fixa det, har du det på papper eller är det nåt dom lovat på telefon? Lider med er, så här i efterhand så borde ni varit extremt tydliga med konsekvensen om dom inte skulle hålla tidplanen men det är ju så jävla lätt att säga nu i efterhand.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Att dom lovat att fixa det, har du det på papper eller är det nåt dom lovat på telefon? Lider med er, så här i efterhand så borde ni varit extremt tydliga med konsekvensen om dom inte skulle hålla tidplanen men det är ju så jävla lätt att säga nu i efterhand.
Tack, ja vi har det skriftligt (mail). Vi har även fakturor på kostnaden det orsakat oss.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Vilken klåpare han är. Är själv projektledare inom infrastruktur och kan komma på 1000 sätt o lösa situationen.

Sen hade jag nog om jag varit er inte mailat utan åkt ut på plats där de jobbade. Finns inte en chans att de inte hade löst sig.

nu i efterhand kan det bli tuffare, ett mastodont stort byråkratiskt eon är inget man vill börja bläddra papper o tidsplaner o sånt med.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja och nej. TS bad om råd och hjälp....Har man inte råd att ta sådana småsmällar så ska man inte ge sig in i sådana projekt. Det är många andra saker som kan fördyra projektet oförväntat. Där är mitt råd. Va så god.
Åhh gud så bra råd!
-Att fråga hur mycket ett projekt kostar, å sedan svara så här!?
MITT RÅD Thomas, stoppa inte in näsan där den inte har något att göra.
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Förstasidan på Byggahus, kanske maila den till VDn på EON? :rofl:

[bild]
Ja det bygget har väl en budget på en dryg miljard kronor så skulle där råka bli lite kaffepengar över kan ju TS få ta del av dessa!
 
  • Gilla
Sulo
  • Laddar…
Hej

Bland det värsta jag har läst

S Sulo skrev:
Vi bygger ett hus uppe på ett berg med en tuff tidsplan.
Mitt under bygget meddelar E.ON att de måste stänga av vägen i området för alla transporter v40. Endast personbil kommer vara tillåtet.
Innan de stänger av vägen meddelar vi att 10 ton fönster är beställda från Tyskland sedan 10 veckor tillbaka och att de kommer v41.
E.ON svarar att det inte är några problem eftersom de endast ska stänga av vägen v40.
Sent på fredagen v40 frågar vi för säkerhets skull om vägen kommer vara öppen måndag v41 så att leveransen kan ske.
Vi får då svaret att de är några timmar försenade och vägen kommer öppnas upp på måndag eftermiddag istället.
När långtradaren från Tyskland kommer som planerat är vägen fortfarande avstängd.
Vi får då i panik lösa det genom att lasta av alla 10 ton fönster på en annan plats som vi själva får ordna.
På den tillfälliga platsen finns ingen lastmaskin men vi lyckas få tag på ett företag som kan hjälpa oss efter någon timme.

Sedan börjar problemen på allvar.
E.ON skyller på sin entreprenör ATS Kraftservice och säger att de har hela ansvaret. Vi pratar då med projektledaren på ATS Kraftservice. Han lovar att hjälpa oss att ordna och bekosta en ny transport.
Så långt trodde vi att allt skulle ordna sig med en mindre försening.
Dessvärre öppnar de inte upp vägen alls på måndagen. Och inte på tisdagen heller. Inte heller på onsdagen. När vi kommer hem sent på torsdagen är det fortfarande avstängt.
Inte ett ljud från projektledaren på E.ON eller ATS Kraftservice trots att vi ber om svar och måste komma åt allt material.
Sedan får vi höra från annat håll att vägen har öppnats.

Vi har då tappat en vecka i tidsschemat och det börjar bli riktigt bråttom.
Veckan efter har vi en helikopter inbokad. Den ska lyfta fönsterna till glasrummet på taket.
Då väljer E.ON och ATS Kraftservice att stoppa huvudet i sanden. De svarar inte längre på våra mail.
Kranen vi bokat månader innan levereras till bygget (kostar 10 000 kr/dygn).
Vi står här med 10 ton fönster på fel plats, en kran som inte har något att lyfta och en helikopter bokad sedan långt tidigare. Fullt med hantverkare och företag som har planerat att utföra sina jobb.
Då tar vi tag i problemet på egen hand och bokar en transport så att iaf helikoptern kommer åt fönsterna som ska lyftas (helikoptern kostar 15 000 kr/timme).
Vi fortsätter att påminna E.ON och ATS Kraftservice men får ingen som helst återkoppling.

Vi får mer och mer panik och väljer att lösa nästa transport själva också. Vi bokar in första tänkbara tid. Tyvärr ingen som kan hjälpa till direkt så det blir en vecka längre fram.

Efter åtta dagar av total tystnad svarar projektledaren på E.ON att hon har haft problem med sin Outlook... (och inget telefonnummer finns i hennes mail/signatur).
Fascinerande hur en projektledare kan vara utan sin mail under så lång tid.
Fast hon hänvisar återigen till sin entreprenör.

Till slut svarar entreprenören ATS Kraftservice. Han vill nu bara betala en bråkdel av kostnaden.

När vi berättar om alla kostnader som uppkommit blir han mer eller mindre hotfull och kräver fullständiga underlag så att han kan ringa alla inblandade för att kontrollera att vi inte ljuger. Han skriver att 95% av alla deras ärenden är rent påhittade.

Vi svarar att vi uppfattar hans mail hotfullt samt redovisar alla företag och inblandade så han kan ringa runt som han önskar.
Han svarar efter någon dag att han nu vill lösa ärendet.
Efter en vecka får vi svaret att hans jurister tittar på saken.
När vi påminner igen svarar han...
- Jag är inte längre involverad. Ärendet är återigen överlämnat till E.ON. Suck.

Det har nu gått en månad. Det börjar komma fakturor som vi måste betala.

Etapp två. E.ONs "rådgivare" tar över ärendet och allt börjar om.
Vi är vid det här laget ganska less och frågar på nytt om vi pratar med rätt person eftersom E.ON redan har skickat oss vidare tidigare.
Jodå vi har nu hamnat helt rätt får vi som svar. Han lovar att titta på ärendet och göra en bedömning vad han tycker är rätt.

Efter ytterligare några veckor får vi äntligen svar.
Nu får vi höra nya bortförklaringar. "Det regnade så mycket", "det var er ordföranden i vägföreningen som hindrade er", "det är så mycket berg i området så det tog längre tid än beräknat (hela området ligger på ett berg).
- Nej ni har inte rätt till någon ersättning alls. E.ON och ATS Kraftservice har inte orsakat någon skada.
Vi kan vara "schyssta" och ge er 30 000 kr som Goodwill.
Entreprenören har hjälpt er på alla sätt och ordnat med tillfällig uppställningsplats mm.
Snacka om att vi tappade luften.
Vi sitter här med kostnader på över 150 000 kr helt orsakade av E.ON och ATS Kraftservice och får detta hån som svar.
Vi har helt själva ordnat uppställningsplats, lastmaskiner och nya transporter.
De har inte ens behagat att svara.

Vi försöker då få kontakt med E.ONs VD.
Han svarar helt vilseledd av sin rådgivare att de har varit så hjälpsamma och ordnat uppställningsplats mm.

Efter det väljer VDn att sluta svara på mail och telefon trots att vi verkligen vill få kontakt med honom.

Till slut svarar rådgivaren på E.ON att de kan titta på ärendet igen om vi skickar in alla underlag som styrker våra kostnader (allt annat finns som tur är skriftligt via mail).

Nu tio veckor senare svarar rådgivaren att de inte har gjort något fel och kommer inte ersätta oss trots underlagen som styrker våra kostnader.

Rådgivaren skriver att han "väljer" att inte svara på varför.

Sen det värsta av allt. Han avslutar med att skriva:
Se till att göra en föranmälan för elanslutning i mycket god tid för att undvika väntetider...
Vad har det med vägavstängningen att göra?
Min fru blev helt kallsvettig och uppfattade det som en direkt påtryckning/hot.

Den här E.ON-resan känns nästan overklig.
De gör precis som de vill. Och så har de monopol på vårt elnät.
Vad ska vi göra?

Vi är övertygade att vi kommer vinna en civilrättslig process men det kan ta väldigt lång tid och vi har inte råd att ligga ute med flera hundra tusen mitt under vårt livs största projekt.

Vi är mycket tacksamma för råd och hjälp.

Mvh
Jakob & Petra
[länk]
 
  • Gilla
Sulo
  • Laddar…
Kanske kan nämna för VD:n för EON att ni ska vara med i ett större TV-program?
 
  • Gilla
Sulo och 1 till
  • Laddar…
Det borde gå att fixa ett eget elsystem för under 200 000 kr, med solpaneler, vindkraft, batterier och lastbalanserare med bevakning och kontroll. Extra elverk bara för säkerhetens skull, men inte så dyrt.

Kräver en bra elingenjör och mer underhåll, men då har ni glädjen att inte betala en enda faktura till monopolföretaget som har ställt till det. Och ni får vilken elmix ni vill ha från dag 1.

Jämför med anslutningsavgift inkl. grävning och dyl. plus elkostnaden.
 
  • Gilla
Sulo och 1 till
  • Laddar…
Har inte så mycket råd att ge utöver vad som redan sagts annat än att vid kontakt med myndigheter och företag spela in samtalen. Det är faktiskt riktig bra kvalitet på inspelningar med smartphone vare sig de görs face-to-face med telefonen i bröstfickan eller telefonledes. Behöver man sedan återkomma med frågor efter att ha tänkt över samtalet eller bara göra en återkoppling så gör man en transkription av de relevanta bitarna i samtalet. I allmänhet blir folk mer samarbetsvilliga när de ser vad de sagt i skrift och i varje fall slipper man höra att " det har jag aaaaldrig sagt..." . Personligen har jag haft mest nytta av det när jag haft att göra med försäljare och hantverkare och det strulat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jhvl skrev:
Det borde gå att fixa ett eget elsystem för under 200 000 kr, med solpaneler, vindkraft, batterier och lastbalanserare med bevakning och kontroll. Extra elverk bara för säkerhetens skull, men inte så dyrt.

Kräver en bra elingenjör och mer underhåll, men då har ni glädjen att inte betala en enda faktura till monopolföretaget som har ställt till det. Och ni får vilken elmix ni vill ha från dag 1.

Jämför med anslutningsavgift inkl. grävning och dyl. plus elkostnaden.
Det går OM man nöjer sig med enbart belysning och lite allmänna uttag, men ska man ha spis, varmvatten, värme, elbil, tvättmaskin, torktumlare/skåp, diskmaskin mm mm så kommer man inte långt med 200 000:-
Och elverk måste vara grundbulten i systemet i alla fall under minst tre månader då sol och ev vind ger ett litet och mycket osäkert "bidrag". Och det även med en bra elingenjör
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Finns få saker som provocerar mig mer än företag som kör över privatpersoner. Det spelar inte ens någon roll om dom rent juridiskt skulle visa sig ha rätt. Då ska dom dömas i folkdomstolen! Hoppa över lokaltidningarna och gå direkt till Aftonbladet som advokaten tycker det är lönlöst att gå vidare!

Lycka till
 
  • Gilla
Sulo och 1 till
  • Laddar…
S Sulo skrev:
Vi bygger ett hus uppe på ett berg med en tuff tidsplan.
Mitt under bygget meddelar E.ON att de måste stänga av vägen i området för alla transporter v40. Endast personbil kommer vara tillåtet.
Innan de stänger av vägen meddelar vi att 10 ton fönster är beställda från Tyskland sedan 10 veckor tillbaka och att de kommer v41.
E.ON svarar att det inte är några problem eftersom de endast ska stänga av vägen v40.
Sent på fredagen v40 frågar vi för säkerhets skull om vägen kommer vara öppen måndag v41 så att leveransen kan ske.
Vi får då svaret att de är några timmar försenade och vägen kommer öppnas upp på måndag eftermiddag istället.
När långtradaren från Tyskland kommer som planerat är vägen fortfarande avstängd.
Vi får då i panik lösa det genom att lasta av alla 10 ton fönster på en annan plats som vi själva får ordna.
På den tillfälliga platsen finns ingen lastmaskin men vi lyckas få tag på ett företag som kan hjälpa oss efter någon timme.

Sedan börjar problemen på allvar.
E.ON skyller på sin entreprenör ATS Kraftservice och säger att de har hela ansvaret. Vi pratar då med projektledaren på ATS Kraftservice. Han lovar att hjälpa oss att ordna och bekosta en ny transport.
Så långt trodde vi att allt skulle ordna sig med en mindre försening.
Dessvärre öppnar de inte upp vägen alls på måndagen. Och inte på tisdagen heller. Inte heller på onsdagen. När vi kommer hem sent på torsdagen är det fortfarande avstängt.
Inte ett ljud från projektledaren på E.ON eller ATS Kraftservice trots att vi ber om svar och måste komma åt allt material.
Sedan får vi höra från annat håll att vägen har öppnats.

Vi har då tappat en vecka i tidsschemat och det börjar bli riktigt bråttom.
Veckan efter har vi en helikopter inbokad. Den ska lyfta fönsterna till glasrummet på taket.
Då väljer E.ON och ATS Kraftservice att stoppa huvudet i sanden. De svarar inte längre på våra mail.
Kranen vi bokat månader innan levereras till bygget (kostar 10 000 kr/dygn).
Vi står här med 10 ton fönster på fel plats, en kran som inte har något att lyfta och en helikopter bokad sedan långt tidigare. Fullt med hantverkare och företag som har planerat att utföra sina jobb.
Då tar vi tag i problemet på egen hand och bokar en transport så att iaf helikoptern kommer åt fönsterna som ska lyftas (helikoptern kostar 15 000 kr/timme).
Vi fortsätter att påminna E.ON och ATS Kraftservice men får ingen som helst återkoppling.

Vi får mer och mer panik och väljer att lösa nästa transport själva också. Vi bokar in första tänkbara tid. Tyvärr ingen som kan hjälpa till direkt så det blir en vecka längre fram.

Efter åtta dagar av total tystnad svarar projektledaren på E.ON att hon har haft problem med sin Outlook... (och inget telefonnummer finns i hennes mail/signatur).
Fascinerande hur en projektledare kan vara utan sin mail under så lång tid.
Fast hon hänvisar återigen till sin entreprenör.

Till slut svarar entreprenören ATS Kraftservice. Han vill nu bara betala en bråkdel av kostnaden.

När vi berättar om alla kostnader som uppkommit blir han mer eller mindre hotfull och kräver fullständiga underlag så att han kan ringa alla inblandade för att kontrollera att vi inte ljuger. Han skriver att 95% av alla deras ärenden är rent påhittade.

Vi svarar att vi uppfattar hans mail hotfullt samt redovisar alla företag och inblandade så han kan ringa runt som han önskar.
Han svarar efter någon dag att han nu vill lösa ärendet.
Efter en vecka får vi svaret att hans jurister tittar på saken.
När vi påminner igen svarar han...
- Jag är inte längre involverad. Ärendet är återigen överlämnat till E.ON. Suck.

Det har nu gått en månad. Det börjar komma fakturor som vi måste betala.

Etapp två. E.ONs "rådgivare" tar över ärendet och allt börjar om.
Vi är vid det här laget ganska less och frågar på nytt om vi pratar med rätt person eftersom E.ON redan har skickat oss vidare tidigare.
Jodå vi har nu hamnat helt rätt får vi som svar. Han lovar att titta på ärendet och göra en bedömning vad han tycker är rätt.

Efter ytterligare några veckor får vi äntligen svar.
Nu får vi höra nya bortförklaringar. "Det regnade så mycket", "det var er ordföranden i vägföreningen som hindrade er", "det är så mycket berg i området så det tog längre tid än beräknat (hela området ligger på ett berg).
- Nej ni har inte rätt till någon ersättning alls. E.ON och ATS Kraftservice har inte orsakat någon skada.
Vi kan vara "schyssta" och ge er 30 000 kr som Goodwill.
Entreprenören har hjälpt er på alla sätt och ordnat med tillfällig uppställningsplats mm.
Snacka om att vi tappade luften.
Vi sitter här med kostnader på över 150 000 kr helt orsakade av E.ON och ATS Kraftservice och får detta hån som svar.
Vi har helt själva ordnat uppställningsplats, lastmaskiner och nya transporter.
De har inte ens behagat att svara.

Vi försöker då få kontakt med E.ONs VD.
Han svarar helt vilseledd av sin rådgivare att de har varit så hjälpsamma och ordnat uppställningsplats mm.

Efter det väljer VDn att sluta svara på mail och telefon trots att vi verkligen vill få kontakt med honom.

Till slut svarar rådgivaren på E.ON att de kan titta på ärendet igen om vi skickar in alla underlag som styrker våra kostnader (allt annat finns som tur är skriftligt via mail).

Nu tio veckor senare svarar rådgivaren att de inte har gjort något fel och kommer inte ersätta oss trots underlagen som styrker våra kostnader.

Rådgivaren skriver att han "väljer" att inte svara på varför.

Sen det värsta av allt. Han avslutar med att skriva:
Se till att göra en föranmälan för elanslutning i mycket god tid för att undvika väntetider...
Vad har det med vägavstängningen att göra?
Min fru blev helt kallsvettig och uppfattade det som en direkt påtryckning/hot.

Den här E.ON-resan känns nästan overklig.
De gör precis som de vill. Och så har de monopol på vårt elnät.
Vad ska vi göra?

Vi är övertygade att vi kommer vinna en civilrättslig process men det kan ta väldigt lång tid och vi har inte råd att ligga ute med flera hundra tusen mitt under vårt livs största projekt.

Vi är mycket tacksamma för råd och hjälp.

Mvh
Jakob & Petra
[länk]
Trist för er att ha med ett skitföretag som Eon att göra. När jag klagade på att de kräver 7400 kr/år i Grundavgift för ett hus som står tomt fick jag till svar att De kunde ju klippa trådarna då! Det skulle jag få betala 8000 för! Tror de är det sämsta elbolaget att ha att göra med! Skulle jag haft råd att bygga som ni skulle jag öht inte koppla in någon ström utan skaffa annat alternativ. Solceller vedpanna osv. Skulle definitivt inte använda mig av Eon med deras saltade svindyra räkningar!
 
S Sulo skrev:
När man läser vad folk tycker om E.ON, det som vi har varit med om, att de har monopol mm då blir väldigt sugen på att bygga ett eget off-grid-system.
Att bryta sig loss från deras järngrepp och maktmissbruk.

Skulle det vara möjligt? Är det någon som har ett off-grid-system i en permanentvilla?
Får man välja bort elanslutning?
Vore väldigt häftigt när man tänker efter :D
Vi har redan bestämt att vi ska ha solceller.
Kanske skulle gå om vi kompletterar med batterier?
Intressant ämne :)
Självklart är det valbart om man vill koppla upp sig eller inte! Blev hotad av Eon när jag klagade på deras hutlösa grundavgift att De då kunde klippa trådarna! Så jag säger absolut kör utan att koppla in Eon! Tror t.o.m det blir billigare med ett dieselkraftverk som komplement till solceller under vintern. Matlagning och värme med ved. Eget vatten hoppas jag ni har för kommunalt skitvatten med skyhöga kostnader är inte något att stå efter särskilt inte när kommunerna går ut och uppmanar folk att de ska koka dricksvattnet pga läcka och för mkt colibakterier. En bra vedeldad bastu behöver man också där man har en behållare för uppvärmning av varmvatten. Belysning under vintern är en bagatell frys och kyl finns gasoldrivna. Jag planerar för att klippa Eons trådar och ha solceller enbart för drivning av tvättmaskin torktumlare och diskmaskin. Pool kan man också hålla varm med solceller om man nu planerar att ha någon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sulo och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett fristående system blir mycket dyrt för det räcker inte med batterier och solceller man måste även ha el elgenerator som man kan köra alla dom dagar/månader då solen ger lite eller inget tillskott. Man får räkna på många hundratusen för ett bra fungerande system.
Kan du specificera det eller är siffran tagen ur luften? Ved för matlagning och uppvärmning solceller för drivning av vattenpump disk och tvätt vedeldad bastu med uppvärmning av varmvatten för hygien. Vad mer behöver du? Lite belysning på vintern dammsugare och annat plock. Frys och kyl kan drivas med gasol. En bra jordkällare för matförvaring osv. Att slippa Eons saltade räkningar miljöavgifter skatt och moms Det blir pengar det!
 
  • Gilla
Sulo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.