Hej,
Är det någon som har erfarenhet av att isolera tak utvändigt och invändigt samt skippa luftspalt?
Är mest nyfiken och vill prova detta på min friggebod som jag håller på att isolera och ska ha uppvärmd året runt.
Tanken är då att lägga cellplast 50 eller 70mm utanpå den takpapp som finns idag och sen isolera 145mm invändigt med vanlig glasull och skippa luftspalten.
Tänker mig att använda falsad XPS (för att slippa köldbryggor) och skruva/spika någon form av läkt igenom denna för senare kunna lägga ett plåttak utanpå. Är detta en idiotisk idé eller vad tror ni som kan?
 
Lyfter denna då jag precis har samma funderingar! Någon?
 
När jag för 1.5 år sedan bytte tak på mitt 1,5-planshus från 40-talet så passade jag på att tilläggsisolera hela taket med 100mm cellplast utvändigt. Jag rev bort pannor och läkt, la ny papp direkt på den gamla och sedan klämde jag fast cellplast med bred ströläkt som skruvades i takstolar/råspont rakt genom cellplasten, sedan bärläkt och plåttak som vanligt.

Tidigare följde tempen på min lilla vind mer eller mindre utomhustemperaturen, men förra (första efter isoleringen) vintern så sjönk aldrig temperaturen på vinden under 10 plusgrader, så isoleringen gör absolut nytta. Mitt gamla hus hade endast isolering av spån i snedtaken, spån som dessutom antagligen satt sig med åren så att det bildats fickor helt utan isolering. Så jämfört med det så blev 100mm heltäckande cellplast en stor förbättring.
 
Det borde väl gå att isolera utifrån. Bara man tänker på ångspärren 1/3 inifrån.

Gabbe1, hur har inneklimatet blivit på sommaren? Svalare?
 
T Telefu skrev:
Gabbe1, hur har inneklimatet blivit på sommaren? Svalare?
Ja, trots att jag gick från bruna eternitpannor till svart plåttak så har det blivit svalare på övervåningen sommartid.
 
Intressant!
Angående ångspärr. Min tanke för friggeboden är att inte isolera alls på insidan (känns overkill).
- Gabbe1, då du behöll gammal takpapp/duk så har du ju ett tätt skickt där som kan räknas som ångspärr. Resonerar jag rätt? Är det problematiskt? När man läser så lägger dom flesta diffusionsöppen duk på sponten under cellplasten.
 
Framtiden får utvisa om det blir problem.
Jag resonerade som så att original papp är tät och den har legat sen 40-talet, enda skillnaden jag skapar när jag lägger på cellplast är att höja tempen på insidan råsponten. Det bör inte kunna leda till ökade fuktproblem, tvärtom.

Jag har haft termometer och hygrometer på vinden permanent sedan jag utförde isoleringen, inga farliga värden har kunnat avläsas än så länge. Tyvärr mätte jag aldrig dessa värden innan isoleringen.
 
  • Gilla
M5Peter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.