Hej!

Jag bor i ett tvåvåningshus på västkusten. Huset ligger mot ett berg, och övervåningen har högt i tak och stora glasfönster. Vi värmer med bergvärmepump, och har golvvärme i hela huset. Problemet är att undervåningen alltid är varmare än övervåningen! Det blir ännu värre blåsiga dagar. Vi bor nära havet, så det är ofta ganska kraftig vind och då kan det vara kallt på övervåningen medan undervåningen, i skydd av berget, fortfarande är varm och gosig.

Hur jämnar man bäst ut temperaturerna? Jag skulle vilja ändra i systemet en aning så att övervåningen får mer kräm. Vi har två fördelare, en på övervåningen och en på nedervåningen, men jag vet inte exakt hur allt är kopplat. Huset är byggt 2004, vi köpte det för fem år sedan och har inga ritningar över golvvärmen. Bifogar en bild på fördelaren vi har på nedervåningen, om det kanske hjälper någon.

Vad är det man behöver skruva på för att få mer värme att stanna på övervåningen? Jag har läst att man kan strypa om flödet men... skall man då öka eller minska det? Och gör man det på över- eller undervåningen?
 
  • Golvvärmefördelare med rör och termostathuvuden i en teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hejsna skrev:
Hej!

Jag bor i ett tvåvåningshus på västkusten. Huset ligger mot ett berg, och övervåningen har högt i tak och stora glasfönster. Vi värmer med bergvärmepump, och har golvvärme i hela huset. Problemet är att undervåningen alltid är varmare än övervåningen! Det blir ännu värre blåsiga dagar. Vi bor nära havet, så det är ofta ganska kraftig vind och då kan det vara kallt på övervåningen medan undervåningen, i skydd av berget, fortfarande är varm och gosig.

Hur jämnar man bäst ut temperaturerna? Jag skulle vilja ändra i systemet en aning så att övervåningen får mer kräm. Vi har två fördelare, en på övervåningen och en på nedervåningen, men jag vet inte exakt hur allt är kopplat. Huset är byggt 2004, vi köpte det för fem år sedan och har inga ritningar över golvvärmen. Bifogar en bild på fördelaren vi har på nedervåningen, om det kanske hjälper någon.

Vad är det man behöver skruva på för att få mer värme att stanna på övervåningen? Jag har läst att man kan strypa om flödet men... skall man då öka eller minska det? Och gör man det på över- eller undervåningen?
Ska ni få ut mer värme på övervåningen så vill ni öka flödet där. Alternativt justera upp värmekurvan och strypa flödet på nedervåning.

Jag funderar också på vad för ventilationslösning som ni har, är det frånluftsfläkt och friskluftsventiler eller har ni ett ftx-aggregat?
 
Börja med att kolla in och ut på slingorna, tumregel ca + 4- 5 C är den undre och övre fördelaren kopplade på samma rör som kommer från VP, har du baypass på den nedre ( ett rör mellan fördelarna ) stäng den och se till att slingan till bad är helt öppen utan termodon. Prova först så, den nedre kan ta mera vatten så inte flödet orkar upp. Sen är det nog bara mera fart på cirkpumpen som gäller så flödet ökar och övre får det vatten den ska ha, är det stor skillnad på ut/in kan det vara luft i någon slinga.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ska ni få ut mer värme på övervåningen så vill ni öka flödet där. Alternativt justera upp värmekurvan och strypa flödet på nedervåning.

Jag funderar också på vad för ventilationslösning som ni har, är det frånluftsfläkt och friskluftsventiler eller har ni ett ftx-aggregat?
Vi har fläkt och friskluftsventiler. Testade att stänga dem vid något tillfälle när alla frös här på ovanvåningen men det gjorde ingen större skillnad. På det stora hela är värmen okej (även om jag har behövt fippla med kurvan en del) men skillnaden mellan över- och undervåning är irriterande.

Jag är total amatör med det här: hur ökar man flödet på en sådan här fördelare?
 
J jonaserik skrev:
Börja med att kolla in och ut på slingorna, tumregel ca + 4- 5 C är den undre och övre fördelaren kopplade på samma rör som kommer från VP, har du baypass på den nedre ( ett rör mellan fördelarna ) stäng den och se till att slingan till bad är helt öppen utan termodon. Prova först så, den nedre kan ta mera vatten så inte flödet orkar upp. Sen är det nog bara mera fart på cirkpumpen som gäller så flödet ökar och övre får det vatten den ska ha, är det stor skillnad på ut/in kan det vara luft i någon slinga.
Skall kolla temperaturen. När du skriver "tumregel ca + 4- 5 C" menar du då att det skall vara en skillnad mellan in och ut på 4-5 grader?

Jag tror att värmen går från bergvärmepumpen till fördelaren på ovanvåningen, och vidare därifrån till fördelaren där nere, eller det är så jag har förutsatt att det är i alla fall.
 
Står VP en trappa upp då eller går rören först upp och sen ner. Konstig installation. Det med in/ut ca 4-5 C skillnad, känn på slingorna, dom ska i alla fall vara ljumna.är det vart på ut till golvet och kallt från golvet, så brukar det vara luft i slingorna eller så är det för dåligt fart på cirkpumpen. Dina termodon står max öppna enligt fotot, finns det något rör mellan fördelarna, en s.k. baypass. Ta ett foto på varje ställe lite längre ifrån så alla rördelar syns.
 
H Hejsna skrev:
Vi har fläkt och friskluftsventiler. Testade att stänga dem vid något tillfälle när alla frös här på ovanvåningen men det gjorde ingen större skillnad. På det stora hela är värmen okej (även om jag har behövt fippla med kurvan en del) men skillnaden mellan över- och undervåning är irriterande.

Jag är total amatör med det här: hur ökar man flödet på en sådan här fördelare?
Hur länge testade du att ha de stängda? Det finns nackdelar med golvvärme i kombination med friskluftsventiler eftersom golvvärme är ett trögt värmesystem och friskluftsventiler kan ge ett relativt snabbt varierande effektbehov i vissa väderlägen (exempelvis blåst men även vindstilla, klara kvällar när temperaturen sjunker snabbt). I dessa lägen upplevs det kallt tills dess att värmesystemet har "hunnit ifatt".

Gällande justeringen av flödet på fördelaren. Nu ser jag inte hela fördelaren på din bild med det borde finnas någon justeringsmöjlighet på den övre fördelaren (på nyare LK-fördelare är skruvar man på en liten plastring och avläser flödet). Hur som helst innan man börjar justera ska man ställa upp alla rumstermostater på max så att alla slingor får fullflöde. Därefter stryp flödet till rum som du upplever varma och öppna upp för mer flöde till rum som upplevs kalla. Kanske räcker inte totalflödet och då behöver du ställa upp pumpens flöde.
 
O
Du har ett högre värmebehov på övervåningen. Du ska ha mer effekt på den.
Man kan ju hoppas att injusteringen mellan slingorna är korrekt. Finns reglerventil på varje fördelare?
Kolla om det verkar vara inställda individuellt efter rumsstorlek.

Tryck i systemet ok?
Luftat fördelarna nyligt?
Fungerear ventilställdonen?
Är rumsareglering ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.