Tjena,
Vi bor i ett hus från 70talet. I källare ligger det parkettgolv som ser ut att vara spikad I reglar.
Nu har det börjat spricka i skarvarna så man får stickor emellanåt.

Hur tror ni det kan Källare med 70-talsspikat parkettgolv som visar sprickor och potentiella stickor, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet parkettgolv i källare med synliga sprickor och spikar mellan träplankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
se ut under?
Värt att byta till nytt trägolv?
Skulle behöva spånskiva tänker jag... Men det lirar ju så där i källaren. Risk för mögelfest misstänker jag.

Vad har jag för alternativ?
 
Fuktprov i hörnen och ev slipning med minst 2 ggr lack så försvinner stickorna.
 
Nu lärde jag mig något nytt. Är det ett parkettgolv som ser ut som ett furuplankgolv? Kan du inte bara slipa om det och hårdvaxa?
 
Hade det varit helt hade jag nog låtit det vara men källaren är mina barns "gaming cave" och att de får spetor i fötterna är inge nice. Det spricker och släpper långa fnasiga spetor.

FamiljenL FamiljenL skrev:
Nu lärde jag mig något nytt. Är det ett parkettgolv som ser ut som ett furuplankgolv? Kan du inte bara slipa om det och hårdvaxa?
 
H
Finns nog risk för mögelfest redan nu med troligen träreglar direkt på betong, kan vara värt att ta upp ett litet hål nånstans för att kontrollera åtminstone

Ett alternativ är ju ventilerat golv typ nivell.
 
Misstänker också mögel, om inte nu, så säkerligen någon gång i framtiden.
Gör ett pilothål någonstans för att kolla hur det ser ut undertill, med ingjutna reglar eller om de är pallade och kilade..
 
S salkin85 skrev:
Misstänker också mögel, om inte nu, så säkerligen någon gång i framtiden.
Gör ett pilothål någonstans för att kolla hur det ser ut undertill, med ingjutna reglar eller om de är pallade och kilade..
Det var det jag misstänkte. Ska försöka låna en titthålskamera och se hur det verkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.