Jag har gjort några forumsökningar och bara hittat äldre diskussioner i ämnet, jag ber om ursäkt om jag missat något.

Jag har just nu möjlighet att dra kablage och sätta uttag precis som jag vill, och tänker passa på att göra något någorlunda framtidssäkert.

Elektrikern som ska göra installationen tyckte S/FTP Cat-6A var vansinnigt onödigt, och föreslog oskärmad Cat-6. Vad jag kan se kostar skärmad Cat 6A ca 30 kr/meter, mot 10-15 kr för oskärmad Cat 6. Stämmer inte det?

Då det bara handlar om några få meter så jag ser ingen anledning att välja det istället. Finns det några andra nackdelar med Cat-6A, utöver priset?

Jag blir heller inte klok på vad jag ska välja för uttag. Allt annat kommer att vara Exxact, så jag skulle gärna vilja använda det för nätverksuttagen också.

Det kommer bara att finnas ett uttag i varje rum, och jag föredrar helt klart utseendet på WDE002441 (Teleuttag RJ45) men vad jag förstått finns den inte med skärmad kontakt.

Man är istället hänvisad till en centrumplatta för Actassi (WDE002434 eller WDE002436) med dubbla uttag, blindplugg och märkskylt.

Finns det några andra vettiga alternativ?
 
tommib
Cat6A är mer svårjobbad och om den ska installeras rätt är det väldigt stränga krav på böjradier, upptvinnade par osv. I ett normalt hem klarar man sig väldigt bra med Cat6 eller till och med Cat5e i vissa fall. Cat6 klarar i en korrekt installation av 1Gb-ethernet och mer än så till en enskild punkt är osannolikt (i ett normalt hem). Om du i framtiden behöver högre kapacitet på en länk så kan du också, om röret/slangen är vettigt förlagt, dra ur de befintliga kablarna och dra i något annat. Jag skulle rekommendera 20 mm rör eller slang, då får du enkelt i 2xCat6 av vettig sort och kan enkelt byta till t.ex. fiber i framtiden om det behövs. Bra elektriker skulle jag säga, som föreslår ett vettigt alternativ.

Vettig Cat6 kabel ligger i häradet 7-8 kr/m på 100 m rulle, t.ex. denna. Kolla att du inte får sk CCA-kabel (CCA=Copper clad aluminium), den är sämre och går sönder lättare. De allra billigaste kablarna, kring 5 kr/m är ofta av den typen. Vid köp via eleketrikern är det inte helt orimligt med kanske 10 kr/m (även om de borde ha hyfsad rabatt på kabeln). Kolla med elektrikern om det är billigare att du köper en hel låda (305 m/1000 ft) av bra kabel istället för att köpa lösmeter.

Skärmade kablar fyller noll och inget syfte i ett hem. De är betydligt mer svårjobbade och kan till och med försämra transmissionen om de installeras fel i och med att de kan plocka upp störningar. Skärmade kablar används i stort sett endast i specialapplikationer.

Jag har inget direkt tips om vilka Exxactuttag du ska ha men skulle verkligen råda dig till uttag av typen keystone (eller Actassi som är Schneiders variant). Det är enklare att kontaktera uttagen ett och ett och sedan montera in dem i ramen. Schneiders Actassi är också väldigt lättjobbade men tyvärr lite dyra. Jag har själv många sådana hemma i Elko RS ramar, det fungerar utmärkt. Ett tips är att titta efter centrumplattor som tillåter uttagen att monteras i 45 graders vinkel nedåt. Att ha uttagen pekande rakt ut ökar risken för att man knäcker dem. Dessutom sticker de ut mer när det sitter en kabel i. Tomma uttag sticker dock ut mindre.
Att dra ett uttag per rum anser jag vara ett misstag. Dra två direkt, det är enklare att dra samtidigt.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Skärmade kablar används i stort sett endast i specialapplikationer.
I Sverige är det så. Skärmat eller oskärmat är till synes en kulturfråga, olika i olika delar av världen. Båda lägren verkar nöjda med "sitt" system (och skeptiska mot alternativet ;)), så båda funkar uppenbarligen alldeles utmärkt för ändamålet.

I grund och botten uppfyller båda typerna samma krav, vilket gör att den oskärmade varianten blir tjockare, ganska påtagligt så för Cat 6A och bättre kablar. Tjockleken är en stor nackdel med Cat 6A, och där tycker jag skärmat har en klar poäng.
 
E
Framtiden är trådlös, så ett framtidssäkert system skulle nog vara att bygga nätverket runt strategiskt placerade robusta och smarta accesspunkter.
Gjorde så i ett husbygge redan för 7-8 år sedan och mig veterligen har de ännu inte haft problem, och när vi drog igång så kunde man röra sig fritt i husets 450kvm och över tomtens ca 3000kvm utan att tappa uppkopplingen
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
tommib
Intressant. Jag har aldrig tänkt på att skärmad kabel skulle kunna göras tunnare. En snabb googling ger dock att oskärmad kabel går att få tunn, ner mot 6,5 mm medan skärmad ligger på 7,5 mm. Givetvis var detta bara några exempel och jag hittade också en del som stödjer det du säger (mer luft i kabeln, större plastkryss, grövre ledare på oskärmat). Sannolikt är det en prisfråga, man kan hitta rätt billiga Cat6 men de är ofta tjockare (och sämre att jobba med). Jag jobbar ju inte med detta så jag har dålig koll på hela produktfloran.

I vilket fall som helst räcker cat6 bra för i stort sett alla normala applikationer och det är enklare att installera (=billigare, kostar mindre elektrikertid). Även om jag starkt förespråkar trådat och framtida expansionsmöjlighet så har jag svårt att se behovet av 10 GbE på säg tio års sikt i vanliga hem.
 
Tack för snabba svar!

Framtiden är definitivt inte trådlös hos mig, även om jag har fått till ett hyfsat stabilt och heltäckande mesh-nätverk. (En del av uttagen kommer förstås att förse dessa noder med backhaul.)

Jag har redan några 10Gbit-kapabla enheter som jag förstås vill utnyttja fullt ut, och fler blir det allteftersom. Om jag inte missförstått kommer Cat-6 att, om det fungerar alls, väsentligt begränsa möjliga kabellängder jämfört med Cat-6A?

Centrumplatta och RJ45-jack för Actassi verkar tillsammans gå på mindre än 200 kr/uttag, så kostnaden bekymrar mig inte nämnvärt. Bra förslag att välja de vinklade, jag resonerade att de plana ser bättre ut, men de är förstås inte lika praktiska i bruk.
 
Hej,

Jag fick för mig att köpa F/FTP Cat 6A kablar för jag tänkte - när man ändå renoverar vill man ha så bra som möjligt. Efter köpet fick jag massa råd att inte köra 6a, men köpt är köpt...

Med brasklapp för att jag inte vet vad jag håller på med tyckte jag inte det var så svårt att koppla in uttagen (har bara gjort ett och ett halvt än så länge :rofl:)... Jag lär inte märka nån skillnad på hastigheten ändå... Jag kommer göra en mätning sedan för skojs skull med och utan kabel från switch i källaren.

Om Elektrikern böjt kablarna "mer än en snusdosa" vet jag dock inte så kanske falierar det redan där hehe..

Hur som helst köpte jag skärmade uttag och en bra kabelskärare (Cyklops) och fick bra priser på Wattväktarna. Köpte även en bra liten tång (Knipex). Även om de inte finns på deras sida kan de beställa...

MODULARJACK RJ45 KAT 6A STP (Schneider: VDIB1771XB01) (från WW)
LexCom/Actassi Kabelskalare för TP/Fiber-kabel (från WW)
Knipex Super-Knips 78 03 125 Elektronik och finmekanik Tång för kretskort utan facett 125 mm (från CDON)

Brasklapp som sagt för att jag inte är expert! Men funkar bra än så länge.

RJ45 Cat 6A nätverksuttag och förpackning från Schneider Electric på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en hand som håller ett öppet RJ45 CAT 6A STP modulärjack framför verktyg och förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nätverksinstallationsverktyg och RJ45-kontakt på trägolv; kabelskärare, modularjack och isoleringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cyklops kabelskärare för justering av kablar med inställningsmarkeringar mellan MAX och MIN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips: När du använder kabelskäraren, börja med att inte dra riktigt ett helt varv och testa dig fram, annars kan du råka skära i folien. Men när man testat på några stumpar funkar den riktigt bra och underlättar jobbet!
 
  • Gilla
Nummer27
  • Laddar…
N Nummer27 skrev:
Tack för snabba svar!

Framtiden är definitivt inte trådlös hos mig, även om jag har fått till ett hyfsat stabilt och heltäckande mesh-nätverk. (En del av uttagen kommer förstås att förse dessa noder med backhaul.)

Jag har redan några 10Gbit-kapabla enheter som jag förstås vill utnyttja fullt ut, och fler blir det allteftersom. Om jag inte missförstått kommer Cat-6 att, om det fungerar alls, väsentligt begränsa möjliga kabellängder jämfört med Cat-6A?

Centrumplatta och RJ45-jack för Actassi verkar tillsammans gå på mindre än 200 kr/uttag, så kostnaden bekymrar mig inte nämnvärt. Bra förslag att välja de vinklade, jag resonerade att de plana ser bättre ut, men de är förstås inte lika praktiska i bruk.
Håller med om att det är mycket bra att dra kabel istället för att tro att "trådlöst" löser allt. Är dock lite nyfiken på vad du gör hemma eftersom du siktar på 10 Gbps. Vad är applikationerna som kräver detta?, eller är du backup center till AWS :surprised::surprised:
 
  • Gilla
smn
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Är dock lite nyfiken på vad du gör hemma eftersom du siktar på 10 Gbps.
Framtidssäkra kanske? Är det något denna "bransch" misslyckats med historiskt är det väl att förutspå hur "dagens" normala kapacitet/lagringsbehov/minnesstorlek/överföringshastighet/volym/prestanda mångdubblas kanske bara tio år in i framtiden. Är nog klokt att inte tro att allt avstannat nu.
 
  • Gilla
Nummer27 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framtidssäkra kanske? Är det något denna "bransch" misslyckats med historiskt är det väl att förutspå hur "dagens" normala kapacitet/lagringsbehov/minnesstorlek/överföringshastighet/volym/prestanda mångdubblas kanske bara tio år in i framtiden. Är nog klokt att inte tro att allt avstannat nu.
Håller med om att det är bra att "ta höjd", men 10 Gbps är lite mer än normal "höjd"........

Har svårt att se några enskilda applikationer för privatpersoner som kräver mer än 5-10 Mbps idag. Streama högupplöst Netflix kräver cirka 5 Mbps. Kan tänka mig att några riktiga heavyduty online spel kan kräva 10 Mbps, men känner inte till några. Om det är någon som känner till verkliga bandbreddsslukare så upplys mig gärna.

Så därför var jag nyfiken på varför ett privat hushåll (om det är det?) har enheter som klarar 10 Gbps. Kan ju vara en hosting central, eller går transatlantiska fiberkabeln in i huset?
 
Tar ju alltid emot att lägga massa tid, jobb och pengar på att installera något som inte är "det bästa"... Vad händer om hela familjen samtidigt vill streama 8k VR spel från nätet om 3 år? :rofl:

"More is More"
 
  • Gilla
Nummer27 och 1 till
  • Laddar…
Är man lite nördig så vill man ju göra saker eller köpa saker som är onödigt bra.
Det är väl helt okay även om det för de flesta är onödigt.

Cat6 och Cat6A finns båda som skärmade eller oskärmade. Cat6A ska klara 100m, så därför är den bättre, men få svenska hem är så stora att inte Cat6 räcker.

Skärmat minskar störningarna, men dämpar också signalen så den blir svagare. Typ +-0. Risken är att man introducerar jordströmmar som genererar störningar, så resultatet blir sämre.
Den nördigaste kabeln just nu borde väl vara skärmad Cat7a Duplex där man skiljer på Tx och Rx paren så e inte stör varandra.
 
  • Gilla
Nummer27 och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Håller med om att det är bra att "ta höjd", men 10 Gbps är lite mer än normal "höjd"
Fast väldigt lite mer. :) Gigabitinterface är väl det normala numera och 10 Gbps är bara en faktor 10 mer. Har man använt 300/300 och 1200/75 modem så har man sett många tiodubblingar under åren. Minns mycket väl när 10 Mbit var "extremt" och bara "några år" senare skickades de sista 100/100 switcharna ut...

TT4F TT4F skrev:
Streama högupplöst Netflix kräver cirka 5 Mbps.
Och ultra HD 25, redan där fem gånger mer.

TT4F TT4F skrev:
Så därför var jag nyfiken på varför ett privat hushåll (om det är det?) har enheter som klarar 10 Gbps.
Nyfiken jag med. Förekommer dessa interface i normala prylar nuförtiden? Jag har ingen aning. Skulle dock tro att de finns där rätt snart, i alla fall inom livslängden för en nätverksinstallation.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
2.5GBit/s ethernet är väl ”vanligt” nu i och med Wi-Fi AX Mesh-produkter och finns redan i köpladorna.
 
Jag kanske utryckte mig oklart men min poäng var inte om det finns 1-10 Gbps anslutna enheter, det kommer tillverkarna garanterat erhålla. Min poäng var om det finns reella applikationer som kräver detta.

25 Mbps för 4K UHD är vad jag fått hittills. Och då menar jag att det är en bra bit till 10 Gbps (hemmaanvändare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.