Hej!

Jag rev upp parkett golvet i hallen och under ligger där ett fint grönaktigt stengolv av något slag. Dessvärre så har tidigare ägare spillt färg av olika nyanser på det.

Så till frågan, hur återupplivar jag detta fina golv?

IMG-1783.jpg
 
Är färgen svår att skrapa bort rekommenderar jag att täcka med linsåpa och plastfolie, sen skura hela golvet med såpvatten ett par gånger tills golvet är rent.
 
  • Illustration av skurborste, hink och löv som symboliserar ingredienser och verktyg för golvrengöring med linoljesåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar att täcka med vanlig såpa med, men slutbehandla med en fetare såpa som linoljesåpa färg att mätta stenytan.
 
Tack för svar, detta ska räcka även om färgen suttit där i typ 10 år?
 
Det beror ju lite på färgtyp med, om det inte funkar borde du kunna våga dig på alkaliska rengöringsmedel (lut). Du kan ju polera med polermedel sen för att få bort det sista
 
Det går framåt med hjälp av linoljesåpan! Mycket av färgen försvinner efter första behandlingen men visst sitter lite hårdare. Tänkte att jag skulle köpa nått skurborste-liknande som man kan fästa på skruvdragaren/borrmaskinen, men folket på Bauhaus förstår inte alls vad jag menar. Någon här som förstår vad jag menar och ev. vet vad det heter?
 
Kör med mer såpa och vatten i omgångar! Det släpper mer och mer
 
H
Läckert golv! Tänk om man skulle hitta sånt där. Här är det främst masonitskiva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.