J
Som redan nämnts i denna tråden, blir vissa trådar extremt långa med helt ointressant innehåll.
När man sen läst igenom alla kommentarer visar det sig att trådskaparen inte varit aktiv sedan denne skapade tråden.
Finns ju redan en funktion där trådskaparen kan markera ”bästa svar”. Önska en funktion där trådskaparen kan skapa ett inlägg med markeringen ”avslutat”. Dvs ett inlägg där trådskaparen förklarar hur problemet löstes.
Tråden ska såklart inte stängas, för det kan ju fortfarande komma förslag på alternativa lösningar, men när man börjar läsa vet man att det iaf finns minst en lösning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Som redan nämnts i denna tråden, blir vissa trådar extremt långa med helt ointressant innehåll.
När man sen läst igenom alla kommentarer visar det sig att trådskaparen inte varit aktiv sedan denne skapade tråden.
Finns ju redan en funktion där trådskaparen kan markera ”bästa svar”. Önska en funktion där trådskaparen kan skapa ett inlägg med markeringen ”avslutat”. Dvs ett inlägg där trådskaparen förklarar hur problemet löstes.
Tråden ska såklart inte stängas, för det kan ju fortfarande komma förslag på alternativa lösningar, men när man börjar läsa vet man att det iaf finns minst en lösning.
Och gärna fler utnämningar som TS kan göra. T ex ”Bästa svaret” kan ju ändras med tiden och även andra svar kan ju vara informativa. Att kunna utnämna någon som ”Väldigt hjälpsam”/”Dagens hjälte” eller liknande hade kanske också sporrat medlemmar att engagera sig mer.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S
Jag vill se mera om hur man bygger miljösmart och billigt samt kombinerar detta med miljömässigt hållbara energilösningar.

  • Det finns möjlighet idag att bygga billigare med återvunnet byggmaterial, men detta borde vara vanligare. Marknaden skulle bli mycket större om man lät återvinna sitt gamla byggmaterial istället för att låta det gå till spillo. Varsamhet vid rivning och renovering. Detta blir viktigare ju längre tiden går om vi ska minska klimatavtrycket.
  • Fördjupad uppföljning av energilösningar i förhållande till husens beskaffenheter. Bergvärme t.ex. är mer lönsamt i en kåk med ett från början högt energibehov, där besoaringen blir större, än om man bygger en ny modern kåk med lågt energibehov med tanke på investeringskostnad. När är vad bäst att satsa på och kanske i kombination med vad och billigast i längden.
 
skulle gärna se att man gick igenom hur bygg/renoveringskostnader utvecklas över tid. kanske genom att ha ett eller några standard objekt som kunde prissättas- allt från byggkostnader, markostnader, myndighetskostnader, skatter-avdrag och ändring i regelverk. mitt förslag är 3-5 std byggen som gås igenom vart femte år.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Jag vill ha en instruktion hur jag bygger en Atterfallsstuga i lösvirke själv. Tycker de nyckelfäediga är löjligt dyra och det skulle vara ett roligt projekt att bygga själv.
 
Vi har nyss flyttat in i ett hus och vi behöver byta ut värmesystemet. Skulle vilja få tips/läsa om olika varianter. Både vad som är ekonomiskt hållbart men framförallt vad som är hållbart för miljön.

Hur ska man tänka för att det ska gynna en själv så mycket som möjligt men också vara hållbart i längden.

Bästa kaminen.
Bästa värmepumpen.
Osv.

Är nu här så har kanske bara missat när ni skrivit om detta.
 
Jag tycker att det borde finnas en avdelning för Tinyhouses. Alltså små hus (<50 kvm ca) som är avsedda för permanentboende. Exempel på ämnen:
- lagkrav: hur får man bygga? Hur får man ställa upp dem om de är mobila?
- planlösningar: smarta idéer, platsbesparande, bygga på höjden
- uppvärmningsalternativ
- ventilation
- vatten & avlopp: lagen, miljötänk
 
  • Gilla
Ramses II
  • Laddar…
Jag hade tyckt att det var kul att läsa långtidstester av olika byggmaterial. Är det till exempel någon skillnad på billigt och dyrt parkettgolv efter 5-10 år hos en vanlig familj med allt det innebär. Hur mycket bättre står ett laminatgolv emot samma slitage, eller marmoleum?

Lite svårt att genomföra kanske, men det hade varit kul att läsa :)
 
En intressant artikel skulle vara en topplista med ett par enklare byggprojekt för amatörer att sysselsätta sig med såhär i karantänstider. T.ex:

1. Bygga in garderob.
2. Gör egna elementskydd.
3. Måla om köksluckor
Osv.

Där man under varje punkt gör en enklare beskrivning om hur man går tillväga, uppskattad tidsåtgång och kostnad med mera.
 
Varför inte lite tips på hur proffsen använder en handöverfräs. Lite enkla tips för att slippa brännmärken, urflisningar och så.

Annars gillar jag tipset om energilösningar. Eller hur man trimmar in golvvärmen!
 
Jag skulle vilja ha lite olika guider för hur man gör olika saker och vad man bör tänka på. Tex. Hur man tapetserar, vad bör man tänka på vid materialinköp, hur man ska mäta etc.
Sånt man bör läsa innan man sätter igång med något.
 
Vi alla vill ofta veta vad saker kostar. Så lite mallar/kalkylsidor där man matar in sina egna värden, geografisk placering, typ av byggnation etc.
Kan tex vara renovering av badrum. Man matar in sina mått/ritar själv, placerar in inredning etc. Får fram en ungefärlig kostnadsuppfattning, samt en lista med tänkbara hantverkare/leverantörer/företag i området.
På så sätt får ni in företag som vill skylta med sitt varumärke och därmed intäkter till er
 
En artikel eller rentav en hel artikelserie om olika lösningar för husdjur hade varit intressant. Det är väldigt svårt att hitta bra tips på hur man bygger en kattrappa om man inte har balkong långt ner till exempel. Visa gärna tips på hur man bygger och olika alternativ beroende på var trappan ska ansluta. Likaså vore det kul att läsa om olika lösningar för kattluckor med digitala nycklar men även tips på att bygga för husdjur inne i huset. De ska ju också ha en härlig miljö att bo i.
 
Jag skulle också gärna vilja ha en avdelning enbart med ritningar och manualer för olika byggprojekt. Inte bara altaner, verktygsbodar och uterum men även mindre projekt såsom planteringsbord, stolar och bänkar.

Fler recensioner på olika verktyg, stora som små.



Peter1986 Peter1986 skrev:
Budget & prisverktyg.

Jag skulle vilja se ett verktyg för olika budgetposter för renovering/nybyggnad.
Likt det verktyg ni har för bolåneränta skulle medlemmar själva kunna fylla i vad saker har kostat för dem eller även vad de fått offererat.

Verktyget skulle kunna göras hur avancerat som helst, men jag tänker mig att det finns möjlighet att fylla i kostnad för ett helt projekt, med mindre detaljerade poster för exempelvis;
Helkaklat badrum - 10000kr/kvm
Utbyggnad trästomme - 15000kr/kvm

Samt även mer detaljerade underkategorier exempelvis;
Kakelsättning - 1000kr/kvm
Panelbyte - 500kr/kvm

Medlemmen skulle även ha möjlighet att beskriva och specificera projektet som en anteckning intill prisuppgiften.

Verktyget skulle även gå att utveckla med tim- och materialpriser.

God Jul! :)
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
 
Hej. Jag skulle gärna se en artikel om något så simpelt som att borra hål genom yttervägg (trähus) för att dra ut nätverkskabel till gäststuga alt garage.
Hur vet jag var eventuella kablar går i väggen? Hur tätar man fint och korrekt på in och utsida?
Finns det något smidigt verktyg för att "skrapa" upp en skåra i gräsmattan för kabeln (ca 10-15m)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.