Detta ser väl inte okej ut?
Tror det är en nätverkskabel för den är kopplad till teliapucken.

Ska bredspackla denna väggen och jag undrar ju hur jag ska göra här??

Nätverkskabel går ut från vägguttag nära golvet och är skadat där det möter väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverkskabel ovanpå spacklad vit vägg och en delvis skadad väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nätverkskabel (RJ45-kontakt) hållen i hand framför en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en skadad nätverkskabel med isoleringstejp nära en vägg som ska bredspacklas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart tar kabeln vägen, vart kommer den ut i andra änden?
 
Centano Centano skrev:
Vart tar kabeln vägen, vart kommer den ut i andra änden?
Ingen aning, den går rätt in i väggen, men min gissning är att det är härifrån den kommer (se bild) Kabel går in i väggen längs med taket vid ett hörn över ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Förstår inte hur man orkar lägga så mycket jobb på något bara för att göra det skitdåligt. Det hade ju inte tagit många minuter extra att dra en riktig kabel och sätta uttag i ändarna.

Så mitt förslag är, om det är möjligt, att byta ut den där mot en riktig kabel med utanpåliggande uttag. Eller ta bort den helt om du inte har någon nytta av den.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Andra änden bör sluta i ett nätverksuttag eller mediaomvandlare, försök att hitta igen den. Vad för teliagrej var ansluten i den?
 
Titta om det sitter ett uttag ovanför dörren eller vid elskåpet.
 
Det ser ut att vara ett runt hål som är överspacklat. Det kanske gömmer sig en dosa där trots allt?
Annars så sätt en senildosa :p
Om du inte orkar nya kabel så använd uttag med keystonejack som klarar mjuk patchkabel.
Gissar på patchkabel enbart pga att den är svart.
 
harry73
Jag blir inte riktigt klok av dina bilder. Nätverkskabeln sitter vid golvet, men du tror att andra sidan är vid taket, så den går inte bara rakt igenom väggen.
Kan det vara så att det var det fanns ett gammalt telefonuttag där och att man använde ett gammalt rör i väggen?, då kan andra sidan vara var som helst.

Tittar man på spacklet, kan man nästan tyda ett större runt hål i väggen. Försök att skrapa rent där och se var kabeln försvinner.
Nätverkskabel går in i spacklat hål vid baslisten på en vägg med ojämn textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är bakom väggen där kabeln går in?
 
S Sofiieeee skrev:
min gissning är att det är härifrån den kommer (se bild)
Du måste nog försöka förklara lite bättre. Denna bild säger i varje fall mig ingenting. Att det är någon form av nätverkskabel är nog ganska klart men vad är det egentligen du undrar över. Att själva kontakten verkar skadad? Vad är det för "teliapuck" du pratar om?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Har det stått en TV där med en box?
Troligen finns en router någonstans.
Vad har du in till lägenheten / huset? Fiber, ComHem via TV- uttag, eller internet via ADSL = Telefonen?
 
Ta en bild på teliapucken.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du måste nog försöka förklara lite bättre. Denna bild säger i varje fall mig ingenting. Att det är någon form av nätverkskabel är nog ganska klart men vad är det egentligen du undrar över. Att själva kontakten verkar skadad? Vad är det för "teliapuck" du pratar om?
Jag tror @Sofiieeee tror nätverkskabeln går inne i väggen upp till den kabelkanal som går längs taket.
 
  • Gilla
halldors och 1 till
  • Laddar…
S Sofiieeee skrev:
Tror det är en nätverkskabel för den är kopplad till teliapucken.
Ska bredspackla denna väggen och jag undrar ju hur jag ska göra här??
Hacka, peta bort spacklet.
Saknas dosa så montera en ny mutidosa.
Flytta eventuellt upp uttaget i höjd med eluttaget.
Montera det infällda nätverksuttaget.

Maskera uttaget och spackla väggen.

Montera uttagets täcklock. Nytt, snyggt och inget kladd på uttaget.
 
S Sofiieeee skrev:
Detta ser väl inte okej ut?
Tror det är en nätverkskabel för den är kopplad till teliapucken.

Ska bredspackla denna väggen och jag undrar ju hur jag ska göra här??

[bild] [bild] [bild] [bild]

Edit :
På andra sidan väggen, bakom en hylla vi aldrig flyttat på och som förra ägaren lämnade kvar, gick denna kabeln ut och in i en typ av router. Vi klippte av sladden och jag har nu spacklat igen hålet. Den var ju kopplat till Teliapucken/boxern eller vad ni vill kalla den. Så vi har istället satt in en homeplug i eluttaget, så boxern funkar igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.