I ren desperation slänger jag ut en fråga i hopp om att någon kan hjälpa till: vi behöver köpa mer ytterpanel (ska vara liggande, dubbelfasad panel, . Inga konstigheter kan man tycka, men när snickarna idag började montera upp panelen ser vi att fasningarna är hälften så stora/djupa som på originalpanelen på huset. Efter att ha ringt runt till diverse byggvaruhus inser vi att det mer eller mindre verkar vara standard med ≈ 1 cm "glipa" om man lägger en linjal platt mot den sammanfogade panelen och mäter hela sträckan. Originalpanelen har 2 cm, så ja … var kan man hitta panel enligt bifogade ritning? Någon som har ett snabbt svar?
 
  • Skiss som jämför storleken på fasningarna hos standard ytterpanel och efterfrågad specialpanel med 20 mm fasning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var i landet bor du? Lite lättare att ge tips om man vet geografiskt var.
 
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Var i landet bor du? Lite lättare att ge tips om man vet geografiskt var.
Sorry, bor i Nacka utanför Stockholm.
 
Hur gammalt är huset? Om det är gammalt så är det väl den dimensionen som användes då och den finns vad jag vet inte idag utan man får beställa av nån som hyvlar.
Jag har lika på mitt hus från 1900.
 
richardtenggren
ValboTrä kan ju ta fram det mesta, du måste dock gå genom någon handlare om du inte är företagare då kanske.
PO Hillers har jag varit i kontakt med gällande lite special också.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur gammalt är huset? Om det är gammalt så är det väl den dimensionen som användes då och den finns vad jag vet inte idag utan man får beställa av nån som hyvlar.
Jag har lika på mitt hus från 1900.
Huset är från 1927, men panelen är från 2001. Enligt förra ägaren köptes den från "en trävaruhandel i Vaxholm", men jag har inte lyckats hitta denna plats att kolla om dimension finns kvar.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
ValboTrä kan ju ta fram det mesta, du måste dock gå genom någon handlare om du inte är företagare då kanske.
PO Hillers har jag varit i kontakt med gällande lite special också.
Tack för tips. Har nu mejlat lite med Sveden trä som säger att de har panel där glipan är 15 mm (se bild), och att denna glipa kommer att bli c:a 20 mm när träet krymper. Det låter ju i så fall fantastiskt, men frågan är om det verkligen kan stämma med så mkt krympning? Personligen skulle jag nöja mig med ≈17-18 mm, men ja … osäkerheten är stor (kanske i onödan).

Måttband visar 15 mm glipa på en träpanel från Sveden Trä, med potentiell krympning diskuterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.