Hej,
Tror ni det räcker med att dra en trådspik (5cm) igenom en trä regel (45x70) på ett 8mm laminatgolv för att bygga en innervägg? Är det hållbart?
Taket är reglat med plugg i betong/cement
Det kommer vara infällda skjutdörrar i väggen.
 
M
Är det inte bättre att du kör träskruv istället?
 
Tänk på att du kan få problem om du fixerar ett flytande golv, kan dra isär skarvar beroende av hur det ser ut.
 
A AndersS skrev:
Tänk på att du kan få problem om du fixerar ett flytande golv, kan dra isär skarvar beroende av hur det ser ut.
aha ok! Finns det några andra alternativ?
 
M Marcusskold skrev:
Är det inte bättre att du kör träskruv istället?
ok! En på 5cm då? Och helgängad skruv då?
 
M
Nja 5 cm är väl lite dåligt med tanke på att en regel är 45 mm tjock. Sen håller jag med Anders om att du inte ska låsa fast golvet. Dock kan man ju argumentera för att det är laminat och inte parkett, så du behöver inte ha lika mycket rörelsemån för golvet. Vad har du för typ av konstruktion under laminatet? Platta på mark, bjälklag, plattbärlag av betong?
 
M Marcusskold skrev:
Nja 5 cm är väl lite dåligt med tanke på att en regel är 45 mm tjock. Sen håller jag med Anders om att du inte ska låsa fast golvet. Dock kan man ju argumentera för att det är laminat och inte parkett, så du behöver inte ha lika mycket rörelsemån för golvet. Vad har du för typ av konstruktion under laminatet? Platta på mark, bjälklag, plattbärlag av betong?
bara för att lära mig, varför är det skillnad på parkett och laminat i rörelsemån?
Det är betong under golvet. Finns det några andra allternativ för att få dit väggen?
 
M
J jenbod91 skrev:
bara för att lära mig, varför är det skillnad på parkett och laminat i rörelsemån?
Det är betong under golvet. Finns det några andra allternativ för att få dit väggen?
Ett laminatgolv skall oftast läggas ca 3-5 mm från väggen så det kan ”flyta i rummet” ett parkettgolv skall ha ca 8-10 mm. trä är ett levande material som växer och krymper beroende på klimatet.
Okej, då lär du bli tvungen att göra det lite bättre. Men det finns väggar som kan spännas mellan tak och golv för att inte skada golvet. Googla runt lite och se om det kanske är ett alternativt.
 
Om du ändå tänkt skruva genom golvet, då kan du lika gärna kapa upp och ta bort så mycket att du kan regla i undergolvet.
 
BirgitS
M Marcusskold skrev:
Men det finns väggar som kan spännas mellan tak och golv för att inte skada golvet.
Brukar ju räcka att sätta den undre regeln/syllen med dubbelhäftande tejp i golvet. När den nya väggen sitter stadigt i andra väggar och i taket är det ju inte fråga om att ta upp några stora sidokrafter i golvet.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Brukar ju räcka att sätta den undre regeln/syllen med dubbelhäftande tejp i golvet. När den nya väggen sitter stadigt i andra väggar och i taket är det ju inte fråga om att ta upp några stora sidokrafter i golvet.
Det kan väl också funka, men skulle ändå inte rekommendera att låsa laminatet med en ny vägg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.