Hej!

Nu skulle jag behöva lite experthjälp. Frugan vill gärna ha upp våra gamla krokar i vårt nyrenoverade badrum. De ska sitta på kaklet vid sidan av handfatet och det kommer hänga handdukar på dem. Till problematiken.

Först och främst är jag lite skeptiskt till att borra i kaklet. Det gäller två krokar med två skruvhål var, dvs totalt 4 hål. Hålen kommer sitta ungefär i mitten på två olika kakelplattor. Det kan säkert gå bra, jag har bra kakelborr, men det finns ju alltid en risk att det spricker, och det är jag inte alls sugen på.

Bäst hade varit om det gick att få upp dem utan att skruva, med hjälp av dubbelhäftande tejp eller lim, problemet är bara att baksidan är inte slät, se bilder. Ramen sitter nog ca 2mm utanför "bottenplattan".

Materialet bakom är tätskikt, gips och plyfa. Krokarna är ganska små, ca 4 cm på bredden och ungefär 3cm mellan skruvhålen.

Från början var jag nog inne på att borra, men blev lite avskräckt när jag var och handlade tätningssilikon till hålen och blev mycket bestämt avrådd från att borra i kakel. Om jag väljer att borra, vad är då bästa sätt? Det får bli 4mm borr, det är det minsta jag har. Min tanke är att borra genom endast kakelskiktet, trycka in silikon i hålet, sen skruva genom gips och plyfa. Följdfråga: spelar det någon roll om man har en skruv som går igenom plyfan, eller är det viktigt att hålet ej går igenom?

Hur hade NI gjort? Notera att det inte är ett alternativ att skaffa andra krokar, frugan vill ha dessa, end of story (hoppas i alla fall somliga av er kan förstår hur definitivt det kan vara...).
 
  • Gammal gyllene krok med två skruvhål och upphöjd dekor, ligger mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal guldtonad krok med ojämn baksida och två synliga skruvhål, mot grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sätt maskeringstejp på kaklet, markera och borra med bra borr.
Tryck i en plugg och lite silikon och skruva fast hängarna.

Tror ej någon annat är möjligt sett till konstruktionen av hängarna.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
E etompau skrev:
Sätt maskeringstejp på kaklet, markera och borra med bra borr.
Tryck i en plugg och lite silikon och skruva fast hängarna.

Tror ej någon annat är möjligt sett till konstruktionen av hängarna.
Tack för ditt svar. Varför behöver jag plugg? Då måste jag ju borra igenom både gips och plyfa, blir inte det mindre tätt än att bara borra genom kaklet och sen skruva genom gips och plyfa?
 
Får du träfäste kan du skippa pluggen.
Det lär räcka med att du borrar upp lämpliga hål i kaklet, sedan drar sig skruven själv igenom gips och fäster i plyfan. Utgår då från att skruven har erforderlig längd för detta. Sett till storleken på hängarna kan man undra hur långa skruvarna är.

Hade ni dessa hängare i det äldre badrummet och då på kakel?
 
Redigerat:
Alternativet jag kan se är att jämna av den gropiga baksidan med tex epoxi (kanske även limma dit några snygga skruvskallar för intryckets skull), sedan använda 3M's starka fästkuddar för monteringen. Har satt upp både toapappershållare och handdukshängare i vårt kaklade badrum på så vis, här följde det med fästkuddar så det var en naturlig lösning. Sitter mycket bra efter att det fått härda till sig ett dygn eller vad det var.

Det blir väldigt hög fäststyrka mot kakel och fördelen är att man kan ta bort det utan spår med hjälp av en bit tandtråd om man vill ändra i framtiden. Finns även speciella fastsättningssystem avsedd för att limma diverse tyngre prylar mot kakel men det verkar vara overkill i detta fall.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Tack för ditt svar. Varför behöver jag plugg? Då måste jag ju borra igenom både gips och plyfa, blir inte det mindre tätt än att bara borra genom kaklet och sen skruva genom gips och plyfa?
Och se gärna till att ta rätt skruv. Mässing med kullrig spårskalle ska det vara. Ta inte kryss är du snäll.
 
  • Gilla
Centano och 2 till
  • Laddar…
M Markus P skrev:
De ska sitta på kaklet vid sidan av handfatet och det kommer hänga handdukar på dem.
Ganska små och lätta för handdukar för händerna då gissar jag. Smältlim skulle jag välja. Har satt upp krokar med detta och det bör hålla för småhanddukar. Jag skulle aldrig förstöra kaklet genom att borra i detta fall.

T Thomas_Blekinge skrev:
Och se gärna till att ta rätt skruv. Mässing med kullrig spårskalle ska det vara. Ta inte kryss är du snäll.
Absolut, skruvskallen på den kapade skruven limmas naturligtvis fast först! Tänk på att vrida spåret i skruven till korrekt estetiskt läge. :D
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Smältlim tycker jag har en förmåga att fästa dåligt på blanka ytor, men jag har kanske använt fel typ av smältlim när jag har använt det.
 
E etompau skrev:
Smältlim tycker jag har en förmåga att fästa dåligt på blanka ytor, men jag har kanske använt fel typ av smältlim när jag har använt det.
Inget jag heller skulle lita på så där jättemycket men jag har satt upp krokar på "högblankt" kakel med smältlim och de har hållit många år för i alla fall halvtunga morgonrockar.

Någon form av sättlim är naturligtvis hållfasthetsmässigt tryggare men smältlim har fördelen att man kan få bort det från kakel utan minsta spår. I detta fall är riskerna med att chansa ganska försumbara så är alternativet att borra vet jag vad jag provar först.

Jag kan ju haft tur också. Det jag använt är definitivt inget "märkeslim" utan kommer kanske från Classe eller möjligen faktiskt Lidl. Olika smältlim kan ju vara mer eller mindre lämpade men det är väl bara att testa om man vill. Håller det inte får man väl gå upp ett snäpp i "limstyrka".

Sen finns det väl "speciallim" för just montering i badrum men dessa har jag ingen erfarenhet av.
 
Tack för alla svar. Tror det lutar åt att jag försöker utan att borra. Snordyra fästkuddar från 3m har jag en oöppnad paket liggande någonstans, så det kan ju vara kul att de kommer till användning =).

Men först måste jag bygga ut och jämna till baksidan lite m och limma dit skruvskallarna. Någon nämnde epoxy, är det det bästa att använda för ändamålet? Var hittar man det? Och vad kan man limma skruvarna med?
 
Allt hade ju blivit mycket enklare om du hade hittat krokar med en slät och jämn baksida ...
 
No shit! Men nu är det dessa som ska upp.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Tack för alla svar. Tror det lutar åt att jag försöker utan att borra. Snordyra fästkuddar från 3m har jag en oöppnad paket liggande någonstans, så det kan ju vara kul att de kommer till användning =).

Men först måste jag bygga ut och jämna till baksidan lite m och limma dit skruvskallarna. Någon nämnde epoxy, är det det bästa att använda för ändamålet? Var hittar man det? Och vad kan man limma skruvarna med?
Plastic Padding är ju en form av epoxi. Det fyller bra också. Annars går det med epoxilim. Finns i varje byggvaruhus eller järnhandel.

Om du börjar med att fylla igen baksidan helt och hållet, så kan du skruva fast skruvarna fyllnaden. Sen får du nog skruva ut dem och knipsa av dem till lagom längd.

Annars knipsar du av skruvskallarna och limmar dem först, med epoxi.

När massan har härdat gnuggar du baksidan mot ett sandpapper, så den blir helt slät.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
En helt annan "metod" skulle kunna vara att skruva fast krokarna på en fin trälist och sedan fästa listen med fästkuddar eller lim. Om det passar i ditt badrum (passar din fru är kanske frågan) är svårt för oss att veta.

Något i stil med denna fast med dina krokar då så klart:

Trälist med tre metallkrokar för väggmontering, tänkt för badrumsinredning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En helt annan "metod" skulle kunna vara att skruva fast krokarna på en fin trälist och sedan fästa listen med fästkuddar eller lim. Om det passar i ditt badrum (passar din fru är kanske frågan) är svårt för oss att veta.

Något i stil med denna fast med dina krokar då så klart:

[bild]
Tack för förslaget Alfredo, men det är nog inte ett alternativ i detta fallet. Just dessa 2 krokar gör sig nog bäst som solitärer. Jag tar mig den friheten att inte ens rådfråga stilgurun om detta... ;)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.