Arkitektskiss av en husplan med markerade mått för en passage på 1260 mm och ett avstånd på 500 mm mellan toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte överens med arkitekten om vilka mått som gäller vid nybygge. Jag vill göra gången in till sparummet 1150 mm istället för 1260 men arkitekten säger att 1150 är för litet för att få igenom tillgänglighetskravet. Jag förstår inte varför det måste vara så brett i en gång in till ett annat rum när dörren ändå inte är bredare än 900. Jag har ju sett ritningar där hallen inte är mer än 1100 när det är utgång på båda hållen. Har jag eller arkitekten fel?

Sen så ifrågasätter jag även att det måste vara 500 mellan handfatet och toalettstolen. Jag bor nu i ett ganska nybyggt bostadsrätt och där har jag bara 250 mellan handfatet och toalettstolen. Är det annorlunda krav i ett bostadsrätt jämfört med villa?
 
A AlexHo skrev:
Sen så ifrågasätter jag även att det måste vara 500 mellan handfatet och toalettstolen. Jag bor nu i ett ganska nybyggt bostadsrätt och där har jag bara 250 mellan handfatet och toalettstolen. Är det annorlunda krav i ett bostadsrätt jämfört med villa?
Det ska finnas ett betjäningsutrymme på minst en sida av stolen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Är det annorlunda krav i ett bostadsrätt jämfört med villa?
Nej, men bostadsrätten kan vara byggd efter äldre regler, eller så har man byggt fel i förhållande till bygglovsritningen (vanligt). Eller så har du ett annat badrum också där kravet är uppfyllt.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
För att uppnå kraven så ska det väl vara med rimliga förändringar, till exempel kan ni ju strunta i att rita in duschväggen (om den är av glas) bredvid wc så finns det ju utrymme på den sidan så det räcker. Alternativt skriva som kommentar att det är en duschvägg i glas som går att ta bort om handikappanpassning behövs. Har inget koll på reglerna i detalj men kan väl tänka mig att hallen ska ha vissa mått för att man ska kunna vara två där medan genom en dörr går man ut på led.
 
  • Gilla
TommyFIN och 1 till
  • Laddar…
Eller också är det OK med en 1100 bred hall när man bara ska köra med rullstolen rakt igenom, men ska man kunna göra en 90-graderssväng som i din bild för att ta sig in i badrummet, så kanske det krävs lite bredare? (Jag är inte expert.)
 
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Ska man öppna en dörr när man sitter i en rullstol ska man räkna med att man behöver ”svänga upp” stolen för att komma åt handtaget. Alltså finns det ett minsta mått som måste vara fritt på sidan av dörren. Räknar man in dessa mått kommer man inte under 1200mm
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
En passage inomhus där man behöver kunna vända 90 grader måste vara 120 cm bred.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
strunta i att rita in duschväggen (om den är av glas) bredvid wc så finns det ju utrymme på den sidan så det räcker.
Det är nog redan "inräknat". Kravet är att man skall kunna köra in rullstolen bredvid toan, samtidigt som en assisten skall kunna stå på andra sidan toan och arbeta. Jag antar att man räknar med att ta bort glasväggen om behov uppstår. Men sedan måste det finnas utrymme att arbeta från andra sidan av toan.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kravet är att man skall kunna köra in rullstolen bredvid toan, samtidigt som en assisten skall kunna stå på andra sidan toan och arbeta.
I de dokument jag har tittat i (bl a det som länkas ovan) verkar man kräva 50 cm från centrum på WC'n till vägg/hinder. Inte 50 cm fritt från kanten på WC'n.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I kravet för så kallad grundläggande tillgänglighet som är aktuellt i ditt fall, så gäller 800 mm som minsta avstånd mellan WC-stolens centrum till handfatets centrum. Detta enligt föreskrifterna i SIS Svensk Standard. Se bild:
Ritning som visar avståndet 800 mm mellan centrum av WC-stol och handfat enligt Svensk Standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså inte avståndet mellan handfatets kant och WC-stolens kant som är reglerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Angående måttet i hallen så räknas detta som en passage där man förväntas kunna vända 90 grader. Därmed måste passagens bredd vara minst 1200 mm. Även detta enligt SIS Svensk Standard.
Illustration som visar standardmåttet 1200 mm för en passage där man ska kunna vända 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Vidareutveckling:
Att du sett passager med måttet 1100 mm har troligtvis gällt raka passager där man inte förväntas behöva vända 90 grader. Till skillnad från ditt fall.
Diagram visar bredd för passager: 800 mm förbi möbler, 900 mm mellan möbler och vägg, 1100 mm mellan väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.